Думка

Олексій Шахов: Чергова порція локшини від Укрзалізниці для зернового ринку

Олексій Шахов

директор ТОВ «Українські аграрні потоки»

Для більшості учасників зернового ринку вже зрозуміла формула обсягів перевезення зернових вантажів залізничним транспортом.

Загальна кількість вагонів ÷ обіг вагона × середнє завантаження вагона × 365 днів у році = кількість тонн, що можна перевезти за один рік цією кількістю вагонів. Якщо хочемо збільшити кількість перевезень, збільшуємо якийсь показник із зазначених.

З усіх інформаційних майданчиків/джерел УЗ заявляє, що покращила свою роботу із зерновими вантажами, що зернових перевозить більше, ніж минулого року, що маршрутизація дає позитивний ефект, нитки-графіки дають ще кращий ефект тощо.

Для прикладу, 04 жовтня 2019 року в своєму блозі Андрій Рязанцев заявив:

«У липні-серпні 2019 р. було перевезено більше на 20% у тоннах (до 5,6 млн т) і на 38% — у тонно-кілометрах. Це свідчить, що ми веземо майже на чверть більше. Показники ж експортних перевезень, які є найбільш цікавими для наших клієнтів, у той самий період виявилися ще кращими. Ріст на 38% у тоннах та на 54% — у тонно-кілометрах. Оце — рівень!

Темпи росту зберігаємо й у вересні. За оперативними даними, за 24 дні першого місяця осені середньодобове навантаження зерновозів зросло на 13,6% (до 1595 вагонів). За вагою ця цифра більша на 14,5% (104,8 тис. т). Отже, кожен зерновоз перевозить у середньому більше зерна, що є позитивним показником з погляду використання вагонного парку».

Що ж відбувається насправді, чому учасники ринку не відчувають покращень (за винятком окремих)?

2018 рік:

– вагонний парк зерновозів — 19 113 вагонів;

– перевезений обсяг зернових та прод. перемолу — 32 880 300 тонн.

Щоб розрахувати середній обіг вагона за 2018 рік, трохи змінюємо вже знайому формулу:

кількість тонн ÷ 365 днів у році ÷ середнє завантаження вагонп = кількість вагонів під завантаження на добу;

загальна кількість вагонів ÷ кількість вагонів на добу = середній обіг вагона.

Розраховуємо:

32 880 300 ÷ 365 ÷ 67 = 1 344,52 вагони/доба під завантаження;

19 113 ÷ 1 344,52 = 14,26 діб обіг вагона (ЦТЛ+Власні).

 

Якщо припустити, що обіг вагона залишиться на рівні минулого року, в 2019 році отримаємо таке:

– вагонний парк зерновозів — 27 827 вагонів станом на 07.11.19 року;

– обіг вагона — 14,26 діб/вагон;

– середнє завантаження — 67 тонн.

Розраховуємо:

27 827 ÷ 14,27 × 67 × 365 = 47 688 106 тонн зернових вантажів має перевезти АТ «Укрзалізниця» в 2019 році. Але навіть заявлена цифра в 1595 вагонів на добу не співпадає з розрахунковою 1950 вагонів/доба.

Враховуючи наявний парк зерновозів, якщо обіг вагона буде залишатися на рівні минулого року, АТ «Укрзалізниця» тільки за рахунок збільшення вагонного парку має перевезти до 45% зернових більше, аніж минулого року. Враховуючи значно меншу добову кількість вагонів (355), можна стверджувати, що обіг вагона не відповідає показникам минулого року, або робочий парк зерновозів менший від наявного — два показники, що один одному не заважають.

Підсумовуючи вищеописане, якісні показники роботи визначаються в обігу вагона: чим менший обіг, тим краще Укрзалізниця працює. Працювати УЗ не стала краще, просто збільшилася кількість вагонів. Обіг вагона погіршився відповідно до минулого року.

*У кількості вагонів не врахована прогресія росту кількості протягом року.

**В розрахунках можливі незначні математичні похибки.

Джерела інформації: https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/electronic_transportation/