Новини

Андрій Кирикович розповів, чим загрожує заборона на подовження терміну служби вагонів

Глава ГО «Українська залізнична асоціація», гендиректор «Амадеус Марін» Андрій Кирикович вважає, що можлива заборона на використання вагонів з продовженим терміном служби призведе до того, що велика частина вагонів в Україні, зокрема тих, що перебувають у державній власності, будуть виведені з експлуатації. Про це він написав у колонці GMK Center.

«Усі ті великі досягнення, які сьогодні декларують топ-менеджери УЗ, стосуються насамперед перевезень зернових. Вони наголошують, що налагодили маршрутні відправки, задіяли вагони ЦТЛ тощо. Чи замислювався хтось, що зерновози ЦТЛ – це переважно вагони з продовженим терміном експлуатації? І якщо ми заборонимо використання таких вагонів, то Укрзалізниці не буде чим возити зернові? Її вагони просто стануть непридатними», – зазначив він.

За його словами, така ж ситуація спостерігається в інших сегментах вантажних вагонів і в пасажирському господарстві.

«Чи ми заборонимо використовувати старі вагони тільки приватним перевізникам, а державному дозволимо «ризикувати безпекою» і «розбивати суспільну інфраструктуру»? А такі передумови вже є. Так, 5 листопада мережею УЗ було надіслану телеграфну вказівку, згідно з якою збільшено календарні нормативи періодичності ремонту вантажних вагонів, що перебувають у власності держперевізника. Виникає цілком закономірне питання: як таке можливо і чому це стосується лише вагонів Укрзалізниці?» – написав Кирикович.

Глава Української залізничної асоціації вважає, що заборону на експлуатацію вагонів з продовженим терміном служби часто аргументують тим, що такі вагони нібито погіршують державну інфраструктуру і несуть загрозу безпеці, однак, на його думку, «це щонайменше неправда».

«Абсолютно всі вагони, які експлуатуються на залізницях України, – продовжені, непродовжені, нові – мають відповідати технічним вимогам. Під час прийняття рішення про продовження терміну служби ці вимоги враховуються. Тільки у разі якщо вагон відповідає цим нормативам, його випускають в експлуатацію. Уявімо собі вантажний поїзд. У його складі їдуть вагони і новіші, і старші, зокрема ті, термін служби яких продовжили. Адже якщо вони їдуть в одному поїзді, то вони відповідають одним і тим самим нормативним документам і технічним нормативам. Адже не прописуються під кожен вагон окремі умови!» – зазначив Кирикович.

На його думку, жодних серйозних аргументів, технічних і економічних обґрунтувань для заборони на експлуатацію вантажних вагонів з продовженим терміном служби немає.

«І все-таки поступово виводити старі вагони з експлуатації потрібно. Правда, робити це варто не революційним, а еволюційним шляхом. Як? Насамперед за рахунок створення умов, за яких купівля нових вагонів стане вигідною», – зазначив глава Української залізничної асоціації.

Він додав, що на сьогодні вартість одного нового вагона-цистерни становить близько $60 тис. Термін окупності такого вагона – у разі дотримання всіх фінансових показників – понад 20 років.

«Це дуже багато! Тож не дивно, що перевізники й вантажовласники часто вдаються до використання старих вагонів. За яких умов придбання нових вагонів може стати вигідним? Якщо держава, наприклад, забезпечить вагонобудівникам доступне довгострокове фінансування. Ті зменшать свої виробничі витрати і, відповідно, знизять ціну на свою продукцію. Другий варіант – стимулювати вагонобудування через зниження витрат на експлуатацію нових вагонів для тих, хто їх купив», – зауважив Кирикович.

За його словами, якщо купівля нових вагонів буде економічно обґрунтованою, перевізники поступово стануть оновлювати свій парк, позбавляючись вагонів з продовженим терміном служби. Однак, додав Кирикович, наразі нові вагони занадто дорогі, і ніхто не хоче їх купувати, тому «вагонобудівники йдуть шляхом заборон і примусів».

«Якщо ми позиціонуємо себе як правову державу, в якій працюють ринкові важелі, – це не шлях. Давайте лобіювати світле і хороше – підтримку вагонобудівників, створення робочих місць – стимулюючими, а не заборонними методами», – резюмував він.

Нагадаємо, 6 листопада Кабінет Міністрів України прийняв рішення про запровадження ембарго на ввезення застарілих вагонів на територію країни. 20 листопада це рішення набрало чинності.

Подальшим кроком є заборона на експлуатацію вагонів з продовженим терміном служби. Поки що це лише ідея, але якщо спекуляції триватимуть, якщо рішення ухвалюватимуть не з огляду на висновки фахівців, а на основі підтасованих думок і даних, то ймовірність реалізації такої ініціативи буде доволі великою.

Вартість послуг компаній-операторів - власників рухомого складу.

Дякуємо за відповідь!

Для визначення об’єктивного загального зрізу настроїв на ринку залізничних вантажоперевезень пройдіть опитування повністю! Результати допоможуть нам окреслити проблемні точки й взаємовигідні шляхи вирішення загальних проблем та будуть представлені на загальний розсуд без редакційної цензури.

Рівень відповідальності УЗ за невиконання своїх зобов'язань під час організації і виконання перевезення.

Дякуємо за відповідь!

Для визначення об’єктивного загального зрізу настроїв на ринку залізничних вантажоперевезень пройдіть опитування повністю! Результати допоможуть нам окреслити проблемні точки й взаємовигідні шляхи вирішення загальних проблем та будуть представлені на загальний розсуд без редакційної цензури.