Думка

Олександр Ткачук: Вагон без тяги – ніщо

Олександр Ткачук

директор компанії «Квадро Центр»

Чергове запровадження Українською залізницею підвищення вартості перевезення через механізм визначення плати за користування вагонами перевізника під час виконання вантажних операцій знову вказує на необхідність введення державного регулятора в залізничній галузі. Дефініції “вагон перевізника”, “власний вагон перевізника” та “вагон залізниці” сторонами тлумачаться по-різному. Це виливається в одностороннє нав’язування умов монополістом.

Вагон без тяги – ніщо. Тому не оператори, а Українська залізниця перевозить 100% вантажів залізницею. Оператори без тяги не є конкурентами залізниці! Знову постає питання: ДЕ АНОНСОВАНЕ ТОВ “УЗ КАРГО ВАГОН”?

Тільки виділення рухомого складу в окрему юридичну структуру дозволить говорити про конкуренцію на ринку оперування вагонами. Тільки в такому разі державний оператор може встановлювати будь-яку плату за користування вагонами під час виконання вантажних операцій. Саме в такому разі розмір плати буде визначатись під впливом конкуренції, а не формульних розрахунків монополіста.

Існуюча “псевдоконкуренція” на операторському ринку призвела до того, що перевага в тязі надається в першу чергу поїздам, у складі яких є порожні вагони, які подаються через Прозорро.Продажі, в другу чергу  – завантаженим та порожнім вагонам залізниці й в останню чергу – приватним вагонам.

Приватна тяга, як її розуміють в Україні, не вирішить проблеми обігу вагонів. Тільки рівні умови діяльності на ринку. Тому в короткостроковій перспективі необхідно виділити вагони залізниці в окрему юридичну структуру!