Головні новини, Новини, Спецпроєкт : Колесо

Без аргументів, або чому дорожчає українське колесо? 

Відомо, що дефіцит суцільнокатаних коліс в Україні – тема досить штучна: єдиний завод у країні, який їх виробляє (КП “Інтерпайп”), навмисне не забезпечує потреб ринку України повною мірою, але ставить у пріоритет свою присутність на ринку СНД і, зокрема, ринку суцільнокату в Росії. Однак там вже представлені два інших виробники – ОМК та Evraz. І з наступного року конкуренцію Інтерпайпу готується створити казахстанський “Проммашкомплект”. Експерти вже зараз сходяться на думці, що аномальний попит на колеса в Росії буде задоволений вже у 2020-2021 рр. 

Чи означає це, що український завод повернеться обличчям до українського бізнесу? 

Як видно з наведеної діаграми, за два з половиною роки вартість суцільнокатаних коліс виробництва Інтерпайп зросла у 2,7 раза, і весь цей час на ринку України відчувається їхній дефіцит. 

Купити колеса безпосередньо в Інтерпайпу не так-то просто. Значна частина продукції не йде на внутрішній ринок, її експортують за межі України. 

Унаслідок таких дій спостерігається системне зростання вартості українського суцільнокату. І це при тому, що наявні потужності Інтерпайпу в змозі повністю задовольнити потреби бізнесу. Так чому ж не задовольнити цей запит?!

Сировина для виробництва колісної продукції  – брухт. Динаміка цін, за якими його закуповує Інтерпайп з початку 2018 р., демонструє незначне зростання. Пік спостерігався в березні 2018 р. на 19%, потім знову падіння на 20-25%. 

Сьогодні середня ціна цієї сировини навіть нижча від середнього рівня за весь вивчений період.  

До речі, при переробці брухту як джерело енергії завод Інтрепайп використовує не “традиційні” газ чи вугілля, а електроплавильні печі, що теж позитивно впливає на собівартість. 

Індекс цін виробників  – це індикативний показник, що відтворює середній рівень зміни цін на сировину, матеріал і продукцію, що характеризує загальний стан економіки й промисловості в державі. За даними сайту minfin.com.ua, за весь період з січня 2017 до травня 2019  індекс цін виробників показував практично постійне зростання, що також не знайшло відображення у вартості продукції заводу. 

Курс валют

Середньомісячний курс НБУ за аналізований період наведено на діаграмі  – бачимо сезонні коливання. Але фактична лінія тренду прагне до підвищення, і ми бачимо зростання на 2,4% (червень 2019 до січня 2017). Таким чином створюється враження, що ціна на колісну продукцію виробництва Інтерпайп (єдиного, монопольного виробника в Україні) формується не завдяки наявним об’єктивним факторам, а саме таки навпаки  – всупереч.

Висновок. 

Нинішню цінову політику найбільшого в Європі українського виробника можна охарактеризувати так: основна частина виробництва Інтерпайпу націлена на експортну реалізацію. Об’єктивно  – сьогодні Інтерпайп в неконкурентному середовищі, оскільки основні конкуренти – два виробники з Росії, які через політичні кон’юнктури, перебувають під санкціями. Український споживач забезпечується потрібною йому продукцією за залишковим принципом. При цьому постійний попит, штучний дефіцит на українському ринку дозволяє Інтерпайпу системно завищувати ціну на свою продукцію в Україні.

На кого це впливає? 

  • вагонобудівні заводи постійно вимагають суцільнокату для нового рухомого складу. Завищення вартості колісної продукції на 500 $ автоматично підвищує ціну вагона на 4-5 тисяч доларів для українських споживачів; 
  • приватні власники вагонів, яким необхідно постійне оновлення коліс під наявний парк; 
  • Укрзалізниця, якій також необхідне поповнення запасу коліс під наявний парк і оновлення; 
  • вагоноремонтні підприємства різних форм власності, яким необхідний запас комплектувальних  для своєчасного виконання ремонтів; 
  • тощо. 

Зазначимо, що, згідно з інвестиційними планами російських компаній ОТК і Evraz, їхні виробничі потужності до 2021 року зростуть до 1,5 млн коліс на рік. Щорічно на цьому ринку 170-200 тисяч коліс продає Інтерпайп і збирається продавати більше 250 тисяч коліс казахстанський “Проммашкомплект”, які вже найближчим часом можуть обвалити ринок залізничних коліс на всьому просторі “1520”. 

Водночас, найбільший виробник литих коліс Amsted Rail продовжує марні спроби сертифікувати свою продукцію в Україні. Представники компанії заявляють про політичну протидію і лобістські маніпуляції з боку українського монополіста. Докладніше –  у наступних матеріалах спецпроєкту “КОЛЕСА”.