Новини, Укрзалізниця

Кава: Якщо влада не вирішить ключові проблеми УЗ, то у найгіршому разі нам загрожує повне знищення залізничного транспорту

Колишній заступник міністра інфраструктури України Олександр Кава заявив, що якщо влада не вирішить ключові проблеми залізниці, у найгіршому разі нам загрожує повне знищення залізничного транспорту як системи перевезення вантажів і пасажирів. Про це повідомляє GMK.center.

Зокрема, експерт зауважив, що з нинішніми темпами деградації залізничної інфраструктури за два-три роки Укрзалізниця просто зупиниться.

Кава зазначив, що наміри реструктуризувати УЗ є “мітацією бурхливої діяльності та спробою показати швидкі й ефективні результати там, де вони просто неможливі”.

“Для початку треба розуміти, яка модель реформування галузі буде обрана. Українська модель залізничного транспорту справді ближча до європейської, якщо порівнювати, наприклад, зі США. Але це не означає, що слід наосліп копіювати європейський досвід”, – зауважив ексзаступник міністра.

Він зазначив, що європейські чиновники під час реформування залізниць ставлять перед собою дві цілі – зниження державних дотацій на залізничний транспорт та збільшення вантажоперевезень на залізниці.

“Чи відповідає це запитам Укрзалізниці? Звісно, ні. Перша проблема для України в принципі неактуальна, адже за 28 років незалежності УЗ так і не отримала з держбюджету ні копійки дотацій. У Німеччині, для порівняння, 96% коштів, витрачених на наявну залізничну інфраструктуру країни в 2017 році, були направлені з федерального і місцевих бюджетів. Що стосується другого завдання, то в Україні близько 70% усіх вантажів перевозять залізницею. У Європі цей показник становить у середньому 15-20%. Тобто європейські виробники можуть лише мріяти про такий рівень модальності вантажів залізницею, як в Україні”, – додав експерт.

Окрім того, на його думку, головна проблема Укрзалізниці – неадекватність тарифів.

“Сьогодні одні вантажі УЗ перевозить собі на збиток, інші – в нуль, треті – з великою маржею. Щоб вирівняти ситуацію, тариф має базуватися на фактичній собівартості перевезення – як це працює майже в усіх сусідніх країнах. Друга проблема, яку необхідно вирішити – субсидування й оновлення рухомого складу для пасажирських перевезень, збитки від яких становлять щорічно близько 10 млрд грн”, – відзначив він

За словами Кави, жоден професійний інвестбанкір або залізничник не запропонує приватизувати залізницю.

“Усі успішні залізниці у світі – за винятком США, де зовсім інша модель ринку – державні. А поки влада демонструє кричущу некомпетентність і не звертає уваги на нагальні проблеми УЗ, відбувається закономірна деградація залізничної інфраструктури. Залізниця економить на всьому. Якщо за стандартами потрібно щорічно ремонтувати/реконструювати 1200-1500 км залізниць, то зараз робиться 250-300 км. Закуповується лише кілька відсотків від необхідного обсягу закупівлі запчастин для локомотивів і вагонів. За кількістю пожеж локомотивів, що трапилися останнім часом, зрозуміло, що вже почалися системні проблеми з безпекою”, – додав він.

Нагадаємо, Президент України Володимир Зеленський доручив Кабінету Міністрів підготувати план реструктуризації АТ “Укрзалізниця”. Зі свого боку, голова правління АТ “Укрзалізниця” Євген Кравцов заявив, що план реструктуризації компанії, який доручив Кабміну підготувати Президент України Володимир Зеленський, буде готовий до кінця 2019 року.

Дізнатися про інновації у сфері залізничних перевезень в Україні Ви зможете на 2-му міжнародному Rail Cargo Business Forum: Rail innovation. Форум відбудеться 10 жовтня за адресою: конференц-хол “ДЕПО”, вул. Антоновича, 52.