Новини

Rail Cargo Business Forum #2. Текстова трансляція

Добрий ранок!

Розпочинаємо нашу текстову онлайн-трансляцію головної події для представників зі сфери залізничних перевезень і технологічних партнерів зі всього світу – Rail Cargo Business Forum.

09:01 Першим виступив модератор форуму – голова правління Асоціації УЛА Володимир Іващук. Він привітав присутніх та оголосив початок панелі “Цифрова трансформація українського ринку залізничних перевезень – ринок у майбутнє”.

09: 10 Іващук представив  Олександра Юрчака, генерального директора Асоціації підприємств промислової автоматизації України, який розповів про важливість Української Стратегії Індустрії 4.0.  Юрчак, зокрема, назвав базові умови для забезпечення стратегії та поінформував, що більше 40 організацій підписалися під цим маніфестом.

09: 20 Водночас Юрчак зазначив, що в Укрзалізниці немає хорошої цифрової стратегії.

09:30 Слово знову взяв Володимир Іващук із доповіддю “Як мільйони перетворити на мільярди?”.

“Хто володіє інформацією, той керує перевезеннями”, – розпочав свій виступ Іващук.

Він розповів, що УЗ потрібно створювати прогнозні системи, які можуть моделювати ситуації, пов’язані з перевезеннями. Окрім того, Іващук сказав, що повний електронний документообіг дуже необхідний.

“В УЗ немає стратегії для реалізації повного оцифрування бізнес-процесу… Створивши правильну стратегію, ми оптимізуємо процес і прискоримо його”, – зазначив спікер.

09: 46 Він зауважив, що в Укрзалізниці потрібно запровадити посаду Директора з цифрової трансформації.

“Тут потрібно посилювати кадрову гілку. Цей сегмент потрібно виділити”, – додав Іващук.

10:00 До панелі приєднався президент ТОВ “ТМСофт” Олег Солтисюк. 

“АС “Месплан” найближчим часом помре”, – сказав він.

Окрім того, Солтисюк сказав, що, працюючи і з УЗ, і з її клієнтами, виникла ідея створення цифрового ресурсу.  Спікер нагадав, що анонс цього проєкту був ще у 2014 році, однак через об’єктивні причини він не створився.

“Я маю надію, що найближчим часом ми отримаємо комерційну версію продукту”, – зазначив він.

За його словами, спершу продукт буде призначений для залізничних перевезень, а далі будуть залучені всі інші види транспорту.

10:40 Далі на Rail Cargo Business Forum розпочала виступ Лілія Бобрикова, бізнес-аналітик проєкту “Біржа вагонів Railtex”. Вона  розповіла, що “Біржа вагонів “Railtex” – це онлайн-платформа, яка надає своїм користувачам можливість знайти партнерів, домовитися про ціну, укласти договір, отримати звіти й аналітику щодо операцій. За словами Бобрикової, цей проєкт для всіх учасників ринку залізничних перевезень (вантажовідправників, операторів і власників рухомого складу, вагоноремонтних депо і вагонобудівних заводів).

“Діджиталізація бізнесу прискорюється, і залізничні перевезення тут не виняток”, – зауважила вона.

11: 20 Поки на форумі кава-брейк, познайомтеся з нашим незвичним гостем – роботом Семеновичем, який ставить цікаві запитання кожному спікеру.

11:50 Доповідь про цифровізацію процесу перевезення вантажів розпочав Максим Артьоменко, директор ТОВ “Арт Порт”. Він показав один із оцифрованих процесів відвантаження глини із кар’єру.

11:58 Артьоменко презентував гостям автоматизований процес зернових експедиторів, який зокрема, дозволяє обрахувати обіг вагонів, сформувати акти по заявках.

12:06 Спікер також розповів про впровадження для імпортних вантажів. Це взаємодія з бухгалтерськими системами,  розрахунок часу перебування вагона на території і перетинання прикордонних станцій тощо.

12:16 Він розповів про один із додатків Art:RWL, який можна завантажити Google Play. Додаток дозволяє, зокрема, обробляти дані УЗ через хмарний сервер із сервером модуля узгодження з мобільного інтерфейсу.

12:20 Наступним спікером став Сергій Федчун, директор з управління взаємовідносинами з клієнтами ТОВ “Метінвест Діджитал”. Він продемонстрував проєкт Metinvest Digital.

12:27 За його словами, функціями цієї системи є, зокрема, відправлення й аналітика обліку вагонів.

12:33 Федчун також назвав основні досягнення в групі Метінфест: автоматизація передачі даних за ланцюжком: закупівля – продаж – логістика, інтеграція з УЗ і SAP; можливість гнучкого налаштування з врахуванням специфіки підприємства; архітектура моделі даних, яка дозволяє розширити функціонал без глобальних доопрацювань, використання Power Bi як інструмента аналітичної звітності.

12:40 Відповідаючи на запитання про впровадження діджиталізації в Україні, Федчун зазначив:”Нам не вистачає часу й інвестицій для впровадження діджитал в Україні, а бачення вже є”.

12:42 Слово було передано Миколі Мірошниченку, директору з логістики ТОВ “Кернел”. “Усі ми робимо семимильні кроки для просування нашої економіки”, – зауважив він.

12:50 Мірошниченко зазначив, що на сьогодні реалізовано модель ланцюга постачань Kernel-AnyLogic&PowerBi.

12:52 Він також розповів про “Транзит хаб” – платформу, яка запущена цього року, щоб “драйвити” зерноперевезення залізницею.

13:00 Мірошниченко зауважив, що “Транзит хаб” дозволяє співпрацювати з будь-яким власником приватної тяги, якщо таки в Україні буде впроваджена приватна тяга.

13:09 Свій виступ розпочав Олексій Якуненко, фінансовий директор ТОВ “ТІС Контейнерні поїзди”. Він поінформував про демографічні можливості України та зазначив, що у нашій державі контейнерні перевезення зростають.

13:17 Він зазначив, що, серед іншого, запустивши блок контейнерних поїздів в Україні, час доставки з пункту відправлення до пункту призначення скоротився до 21 години на добу.

13:24 Якуненко назвав головними перевагами контейнерних перевезень покриття TT Club, транзит часу, відсутність пошкоджень вантажу.

13:30 Далі розпочав промову директор “А2 Solutions” Андрій Скідан, показавши стартап “Omnimodal” – маркетплейс, який поєднує виробників, вантажовідправників і постачальників логістичних послуг. “Тут вантажі знаходять оптимальні шляхи доставки”, – зазначив він.

13:44 “Ми створюємо максимальну гнучкість”, – зазначив про “Omnimodal” Скідан.

13:51 Він також зауважив, що буде впроваджено у стартапі. Це, зокрема, Інтернет речей, стеження, комунікація з постачальниками.

13:55 Директор “А2 Solutions” закликав приєднуватися до проєкту, особливо це стосується залізничників.

14:00 Незабаром повернемося, чекайте нас після невеликої перерви.

14:35 У нас стартувала Панель 2 “Інновації в українському вагонобудуванні та оперуванні рухомим складом. Погляд у майбутнє”, яку розпочав Володимир Іващук.

14:50 Ерік Пол Луманн, директор з розвитку ринку в СНД і Європі та голова представництва Amsted Rail Company, Inc. в Україні, розпочав свій виступ, наголосивши, що “інновації – це те, куди ми рухаємося”.

14:55 Він повідомив, що світовий багаторічний досвід виробництва, випробувань і експлуатації литих залізничних коліс в різних країнах світу підтверджує їхню надійність. Литі колеса добре зарекомендували себе в Північній і в Південній Америці, Африці, Європі, Індії, Австралії, Китаї.

15:05 Спікер пояснив, чому в Україні досі немає сертифікатів на литі колеса в Україні. Зокрема, він зауважив, що наявні виробники суцільнокатаних коліс не в захваті від присутності конкурентів на ринку. Окрім того, на сьогодні в Україні не існує стандартів (ДСТУ/ГОСТ) для виробництва литих коліс. Ще однією причиною він назвав низьке виробництво вантажних вагонів з 2013 до 2018.

15:10 Луманн зазначив, що на сьогодні розроблений і буде переданий на узгодження УЗ проєкт відповідних ТУ на литі колеса для вантажних вагонів.

15:23 До форуму приєднався Олександр Артемов, керівник управління вагонного господарства ТОВ “Лемтранс”.  Він зауважив, що наразі конкуренція на ринку  з ремонту вагонів в Україні майже відсутня, що призводить, зокрема, до збільшення ціни на цю послугу.

15:29 Він розповів про основні підходи в організації ремонту “Лемтранс”: удосконалення системи планування й управління виробництва на всіх етапах ремонту вагонів, модернізація виробництва тощо.

15:35 Артемов зазначив головні переваги приватних депо. Передусім більше самостійності в ухваленні рішень і можливостей гнучко реагувати на потреби ринку. Також підвищується якісь і зменшується час ремонтних робіт.  Окрім того, за його словами, ще одним плюсом є формування прозорого ринку вагоноремонтних послуг.

15:30 Спікер звернувся до УЗ: “Не треба боятися втратити монополізацію”.

15:44 До слова запрошений Андрій Павлушин, генеральний директор ОTП “Лізинг”.

15:49 За словами Павлушина, ОТП “Лізинг” почав фінансувати вагони з 2010 року й надалі є активним учасником цього ринку, допомагаючи розвивати вагонні парки багатьом українським компаніям – як професійним операторам, так і власникам вантажу. Він повідомив, що наразі кількість вагонів у власності сягнула 3 355.

15:55 Спікер зазначив, що лізинг є оптимальним інструментом фінансування рухомого складу, тому що дозволяє профінансувати потреби компанії на строк, максимально наближений до горизонту окупності такої інвестиції при спокійному ринку.

15:58 “Ми впевнені, що рано чи пізно відбудеться дерегуляція ринку залізничної тяги, що збільшить продуктовий ряд нашої компанії та значно покращить ефективність залізничної логістики в Україні загалом”, – зауважив Павлушин.

16:04 Він зазначив, що наступного року компанія планує профінансувати вагонів на 55 млн доларів.

16:06 Наступним спікером представлено Володимира Дубєя, першого заступника голови правління АТ “Таскомбанк”.

16:09 Дубєй зокрема пояснив, чому учасники ринку залізничних перевезень зацікавлені у співпраці  з Банком. Це, зокрема, мінімізація ризиків втрати активів, низька вартість фінансування, можливість поєднати різні банківські продукти.

16:12 Водночас, на думку спікера, банкам цікаво працювати з учасниками ринку залізничних перевезень через перспективність ринку, прозорі умови, легкість аналізу бізнесу клієнта тощо.

16:20 Про сучасний залізничний транспорт для вантажних перевезень розповідає Фу Яньпін, заступник директора департаменту закордонної діяльності CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd.

16:22 Вона зазначила, що сучасний ринок вимагає знизити собівартість транспортування, зменшити шкідливі викиди, мінімізувати собівартість рухомого складу на весь термін служби. У майбутньому ж, за прогнозами, будуть важливими такі  тенденції – електрифікація, оцифрування й технологія з альтернативної тяги.

16:37 Вона повідомила про готовність CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd до співробітництва з Україною.

16:41 Далі до слова був запрошений Володимир Крот, технічний директор ТОВ “Українська локомотивобудівна компанія”.  Він повідомив, що компанія проводить переговори зі світовими виробниками щодо купівлі сучасних електровозів.

16:48 Він висловив сподівання, що до кінця року буде запроваджений допуск локомотивів приватних перевізників. “Потрібно демонополізувати цей ринок”, – наголосив Крот.

17:00 А в нас кава-брейк. Незабаром повернемося.

18:00 Володимир Іващук оголосив про початок публічної дискусії з топ-керівництвом АТ “Укрзалізниця”. На дискусії присутні директор з розвитку бізнесу УЗ Андрій Рязанцев,  директор із правових питань та майнової політики АТ “Укрзалізниця” Артур Резнік, директор зі стратегічного розвитку та інвестиційної політики компанії Антон Саболевський, директор департаменту комерційної роботи УЗ Андрій Мірошніков та операційний директор АТ «Укрзалізниця» Вячеслав Єрьомін.

18:03 На запитання “Чи існує профіцит вагонів?” Рязанцев зазначив, що профіцит вагонів залежить від швидкості обігу вагонів. “Як тільки ми збільшимо тяговий обсяг і пропускні можливості портів на вивантаження, ми побачимо з вами профіцит. На сьогодні ми його можемо прорахувати, але це мільйон сценаріїв. Так, профіцит вагонів у нас виникне”, – додав він.

18:10 Саболевський розповів про розділення УЗ.

“Стратегія затверджена Кабінетом Міністрів. До кінця 2019 року треба затвердити план реструктуризації. Відповідальним за план реструктуризації призначено міністра інфраструктури… Ми схиляємося до холдингової структури”, – зазначив він.

Саболевський  назвав три переваги холдингу. Передусім  те, що компанії мають можливість погоджувати між собою інвестиції.

“Якщо у вас холдингова структура, то в ній набагато простіше здійснювати реструктуризацію та переучувати співробітників”, – назвав він другу перевагу.

Водночас спікер додав, у холдингу юристи фінансисти функціонують більш продуктивно.

“Модель холдингу, на нашу думку, є набагато адекватнішою і відповідною моделлю для України”, – резюмував він.

18:22 Мірошніков про підписаний договір УЗ з ДФС: “Сьогодні це досить новий крок, який відкриває можливості інформаційного обміну на принципово нових технологіях”. Він нагадав, що раніше це була закрита система.

“Раніше була ідея піти від перевізних документів і перейти на податкові декларації. Ми обговорювали це питання теж. Можливість використання перевізних документів. Митниця взяла це в роботу з урахуванням сьогоднішніх вимог ринку і установок, які ми отримали при переході на електронні форми спілкування”, – додав Мірошніков.

18:27 Єрьомін, відповідаючи на запитання про останні зміни у плануванні перевезень, зазначив: “Ми проведемо зустріч з зерновиками, зараз ми працюємо з рударями. Оскільки потрібно змінити погляд на цей процес не тільки УЗ, а й відправників та одержувачів”. Він зазначив, що у вересні було перевезено приблизно 70 маршрутів графікових. Однак 4 нитки графіка не були виконані з вини УЗ.

“Графік на жовтень –  графікових  – 258. Заявка на листопад – приблизно 580 маршрутів”, – додав він.

Водночас  зауважив, що в УЗ є пріоритет: спочатку йтимуть графікові маршрути й маршрути Prozorro.

“Є багато питань і труднощів. Ми змінили підхід подачі складу. Ми закінчуємо календар, який ми обіцяли (15 жовтня ви його побачите). Надалі  зробимо його інтерактивним, щоб вам не потрібно було заходити в “Месплан”. Ми доробляємо цей механізм”, – зазначив експерт.

“На сьогодні ми маємо 13 тис. вагонів у завантаженому стані”, – повідомив він.

18:30 Укрзалізниці потрібний  механізм, який буде коригувати ціни в міжсезоння. 

18:45 “Залізниця запропонувала чудовий варіант мобільності – договір приєднання, але ви його не підтримали. Тепер нам потрібно вигадувати інші механізми”, – зазначив Резнік.

18:53 “Якщо маршрут приїде пізніше на 4 години, то додаткова плата розміром 20 % не зніматиметься. Це і є штрафом для УЗ”, – сказав Єрьомін, відповідаючи на запитання, що передбачено для УЗ за невиконання нитки графіку.

19:02 Саболевський: “У нас є відносини з нашим власником, саме він – наша держава – визначає більш чи менш динамічні  реформи. З вертикального бізнесу ми вибудовуємо горизонтальний. 10 років тому це була не компанія, вона не була заточена на отримання прибутку й фінансові показники. Вона була заточена тільки на перевезення пасажирів і вантажів. Зараз ми переходимо до бізнес-підходу і вибудовуємо вертикалі за видами бізнесу”.

19:05 Водночас Рязанцев зауважив: “Важливо не те, що ми ухвалюємо рішення на підставі цифр. Важливо, які це цифри. Коли я прийшов у компанію, вона мислила цифрами, скільки тонн навантаження сьогодні ми завантажили. Це призвело до розриву класів перевезення вантажів. Сьогодні ж ми почали переходити на економічні показники й  дивимося на те, що ми сьогодні веземо. Якщо це зерно – ми заробляємо, якщо це пісок, щебінь – то ми втрачаємо. Це зміни ментальності й психології”.

19:10 На запитання, чи буде УЗ передана Міністерству інфраструктури, Саболевський відповів, що “розмови про передачу ведуться вже протягом півтора тижня”. “Зараз юристи МІУ, МЕРТ і Кабміну в цьому розбираються, але нічого конкретного не можуть назвати”, – зауважив він.

19:22 Рязанцев, відповідаючи на запитання про те, чи буде УЗ відкривати дані, зазначив: “Ми готові в розумних межах відкривати дані. Ми теж комерційна організація, тому, з огляду на вплив учасників ринку, що посилюється, ми починаємо думати про комерційну таємницю”.

19:28 Саболевський підтвердив, що наразі існує ситуація з нестачею лінійного персоналу (вагонників, машиністів тощо).

“Я б не сказав, що вона стоїть особливо гостро. Рік тому все мало набагато гірший вигляд”, – зауважив він.

19:34 Офіційна частина форуму закінчилася. Чекайте більше незабаром на сайті Rail.insider.