Генеральний директор ТОВ «ТЕП «Горизонт» Костянтин Загайкевич в інтерв’ю Rail.insider розповів про виклики першого року повномасштабної російської агресії та роботу транспортно-експедиторського підприємства в умовах війни.
— Які виклики приніс вашій компанії початок масштабної російської агресії 24 лютого 2022 року?
— Початок повномасштабної війни на території України приніс нашому бізнесу, як і усім іншим, чимало нових випробувань та проблем. Основними з них можна відзначити: обмеження залізничного руху у напрямку чорноморських портів (як часткове так і повне на початку війни), значні черги та простої на західних прикордонних переходах, негативне коливання ринку вагонів-зерновозів, зміна тарифної політики Укрзалізниці, блокування податкових накладних, блекаути партнерів. Але найбільшим випробуванням стала втрата активу, що залишився на тимчасово окупованій території. Мова про 176 піввагонів 2018–2019 років побудови, які перебували під навантаженням у Запорізькій, Херсонській та Донецькій областях станом на момент вторгнення 24 лютого 2022 року. Частка цього рухомого складу у нашому парку піввагонів дорівнює 14,7 % та оцінюється у близько 13,5 млн доларів. Але, не зважаючи ні на що, бізнес продовжує працювати та постійно масштабується, сплачуються податки, створюються робочі місця, повертається валютна виручка в країну та взагалі підтримується економіка України.
— Яких результатів вдалося досягти у минулому воєнному році?
— Торік ми транспортували понад 350 тис. т вантажів, що у еквіваленті вагоновідправок становить 5 тис. 140. Працюємо у двох напрямах: організація перевезень зернових та олійних культур у вагонах-зерновозах та надання в оренду (технічний рейс) власних піввагонів.
— І який з напрямів бізнесу переважає?
— Перевезення зернових та олійних культур. Для організації цього бізнесу компанія на постійній основі орендує близько 300 хоперів підвищеної кубатури. Частка напряму транспортування зерна у бізнесі складає близько 80 %. За 2022 рік зернових в нашому рухомому складі перевезено близько 280 тис. т або 4 тис. 100 вагонів. Хоч транспортно-експедиторський бізнес і був заснований з метою, в першу чергу, вивезення продукції з власних елеваторів, але, з метою диверсифікації ризиків, послуги надавалися й іншим агрохолдингам резидентів та нерезидентів по усій території України й ближнього зарубіжжя. Тож у 2022 році частка послуг для елеваторів сторонніх підприємств сягнула 85 % від загального об’єму перевезеної агропродукції.
— Не плануєте інвестиції в оновлення парку?
— На 2022 рік нашим бюджетом було передбачено придбання 100–108 нових вагонів-зерновозів, але війна внесла свої корективи у дану інвестицію. Її реалізація перенесена на післявоєнний період.
— А що стосується піввагонів?
— Напрям роботи з піввагонами, хоч і вторинний, але не менш важливий. У 2022 році «Горизонт» надав послуги з транспортування власними піввагонами близько 70 тис. т різних вантажів, але вектор даного напряму – надання рухомого складу в довготривалу оренду та спотові технічні рейси. Під власним операторством знаходиться лише 350 вагонів із близько тисячі нашого парку. Решта перебувають у довготривалій оренді.
Довідково: ТОВ «ТЕП «Горизонт» – транспортно–експедиторська компанія, що входить до складу агробізнесу корпорації «Алеф», що має у своїй структурі також чотири елеваторні комплекси у Дніпропетровській області та річковий порт. Підприємство «Горизонт» створено у 2019 році з метою своєчасного транспортування зернових вантажів з власних елеваторів та управління вже наявним активом у 1198 піввагонів.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики