Новини, Економіка, Новини, Рухомий склад

На КВБЗ вимагають скоротити термін експлуатації вантажних вагонів

Крюківський вагонобудівний завод обурений рішенням Державної регуляторної служби України не погодити проєкт наказу, яким МІУ збиралося скоротити термін експлуатації вантажних вагонів. Про це йдеться у листі, який Голова правління ПАТ «КВБЗ» Максим Крамаренко направив до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля. На підприємстві переконані – аргументи Держрегулятора не є компетенцією даного відомства, адже описують не регуляторні аспекти, а економічні, що попередньо були погоджені Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства.

Стан у вагонобудівній галузі України

У документі йдеться про те, що у вагонобудівній галузі України за останні 9 років кількість працюючих підприємств скоротилася в 3 рази (з 18 підприємств у 2011 році до 6 в I півріччі 2020 року). Відбулося рекордне скорочення кількості робочих місць у галузі – у 2,5 раза (в ПАТ «КВБЗ» – у 1,4 раза). Падіння обсягів реалізації вантажних вагонів вітчизняними підприємствами в 2020 році (проти 2011 року) складе близько 95%. Катастрофічно – в 53 рази – знизився експорт вантажних вагонів.

“Ставлення ДРС до зазначеного питання не враховує поточну ситуацію, насамперед, безпеку перевезень. Це несе збитки та ризики для держави.Подальше ігнорування ситуації та відсутність системної державної підтримки промисловості неминуче призведе Україну до повної втрати галузі вагонобудування, а залізничний сектор – до неефективного витрачання державних коштів на ліквідацію наслідків експлуатації застарілих вантажних вагонів”, – йдеться в листі.

Як оновити парк вантажних вагонів

КВБЗ вимагає Кабінет Міністрів України випустити розпорядчий документ щодо поетапного оновлення парку вантажних вагонів АТ «Укрзалізниця» у період 2020-2025рр., в якому пропонується передбачити:

1.Подовження дії заборони на ввезення з РФ вантажних вагонів, що були у вжитку, а також передбачити її поширення на вагони з інших країн колії 1520 мм, в т.ч. в режимі тимчасового ввезення.

2.Затвердження Наказу Мінінфраструктури «Про затвердження Порядку встановлення заборони експлуатації вантажних вагонів на залізничному транспорті», в якому передбачити строки проведення планових ремонтів вантажних вагонів після продовження їм терміну служби після капітального ремонту:

  • капітальний ремонт вантажних вагонів після капітального ремонту з продовженням терміну служби проводиться в два рази частіше;
  • перший деповський ремонт вантажних вагонів після капітального ремонту з продовженням терміну служби виконується через 50 тис. км пробігу або через 1 рік;
  • реалізацію проєкту з оновлення парку тільки АТ «Укрзалізниця» як мінімум 12-15 тис. вагонів щорічно, в якому передбачити:
  • графік списання вантажних вагонів АТ «Укрзалізниця» з вичерпаним строком експлуатації на найближчі п’ять років (із чітким визначенням номенклатури та кількості вагонів по роках);
  • графік оновлення парку вантажних вагонів АТ «Укрзалізниця» (з чітким визначенням номенклатури та кількості вагонів по роках). При цьому врахувати, що додаткове підвищення ефекту від оновлення парку можливе за рахунок поступового введення в експлуатацію інноваційних вагонів із поліпшеними експлуатаційними характеристиками.

3.Перелік державних та комерційних банків для укладання з АТ «Укрзалізниця» лізингових/кредитних угод (зі ставкою не вище 8% річних).

4.Джерела фінансування лізингових/кредитних ставок у розмірі 8%.

Нагадаємо, 19 жовтня на сайті Міністерства інфраструктури оприлюднено проєкт наказу “Про затвердження Порядку встановлення заборони експлуатації вантажних вагонів на залізничному транспорті”. Проте Державна регуляторна служба його “завернула” : після вивчення проєкту наказу фахівці ДРС прийшли до висновку, що «він розроблений за формально-декларативним принципом», і не містить всієї необхідної інформації, яка визначена законом.

В той же час Укрзалізниця  запропонувала Міністерству інфраструктури альтернативне рішення щодо обмеження терміну служби піввагонів і зерновозів. Так, компанія пропонує обмежити 33-ма роками тільки термін служби піввагонів. Щодо зерновозів, то термін їхньої служби УЗ пропонує продовжити до 45 років. Рішення Укрзалізниці підтримали й в Федерації  роботодавців транспорту України. Таке рішення в ФРТУ вважають компромісним і  “у разі гострої політичної необхідності” в Федерації допускають можливість розгляду відповідних заходів.

Читайте також