Думка

Олександр Ткачук: Пріоритетами для УЗ вважаю безпеку, інвестиції, кар’єрні перспективи для фахівців, конкурентоспроможність та відкритість

Видання Rail.insider звернулося до експертів транспортної галузі із запитанням на тему «Першочергові 5 кроків, які необхідно буде зробити майбутньому новому голові правління Укрзалізниці». Нагадаємо, що зміна керівництва АТ «Укрзалізниця» намічена до кінця поточного року. Поки що призначено тимчасового виконуючого обов’язки голови правління.

 

Олександр Ткачук, голова комітету залізничного транспорту Асоціації «Український логістичний альянс» (УЛА)

Будь-які першочергові кроки мають відповідати цілям, поставленим завданням. Які ж цілі в української залізниці? Частина з них прописана в стратегії, частину визначають політики, ще частину – органи державної влади. Є ще очікування працівників, пасажирів, вантажовласників та інших осіб. Є цілі, які співпадають, а є протилежні за своєю суттю.

Сьогодні вважається, що українська залізниця в глибокій кризі через неплатоспроможність, неефективність, зношену інфраструктуру. Тобто існує ризик того, що завтра залізниця не зможе виконувати свою базову функцію, а саме здійснювати безпечні перевезення. І саме в цій площині слід сфокусувати увагу та вжити наступні заходи.

По-перше, переглянути підходи та поняття терміну «безпека на залізниці». Це про перевезення вантажу, пасажирів, а також безпеку працівників залізниці та навколишнього середовища. Незважаючи на інтуїтивне розуміння безпеки, сьогодні українська залізниця дозволяє рух по зношеній інфраструктурі несправних вагонів, нестерпні умови праці лінійного персоналу, некомфортні умови для пасажирів, закупівлю неякісних матеріалів, які надалі впливають на безпеку перевезень.

По-друге, переконати акціонера, що бізнес – це не тільки отримання прибутків, а й інвестиції. Залізниці вкрай потрібні інвестиції в мережу, новітні системи сигналізації та зв’язку, ІТ-рішення, рухомий склад.

По-третє, відновити систему «кар’єрного зростання». Залізниця потребує особливих компетенцій персоналу, його мотивацію, стимули. В Україні є профільні навчальні заклади, які активно вивчають світовий досвід розвитку залізниць і можуть готувати відповідних фахівців. Проте їхні кар’єрні перспективи на українській залізниці є непевними.

По-четверте, почати фокусуватися на «зовнішніх» конкурентах залізничного транспорту. Це автотранспорт і річковий транспорт у вантажних перевезеннях (окремо – на інші країни в транзиті), автобуси та літаки у пасажирських перевезеннях.

По-п’яте, перейти з закритої системи у відкриту. Саме корупція та неефективність є ознаками закритих систем. Для переходу до відкритості потрібно визначити всіх стейкхолдерів української залізниці, співставити інтереси та визначити пріоритети взаємодії. Відкритість і прозорість мають стати основними принципами функціонування нової залізниці.

Через зміну цілей, процедур, підходів, відкритість можна досягти успіху, або знову піти на наступне коло обіцянок, маніпуляцій з цифрами та виконання незрозумілих суспільству завдань.