Cпецпроєкт: Зерно, Новини, Перевезення

Олег Бурлаченко: Підвищення тарифів на зернові вантажі посприяє відтоку обсягів на авто і річку

  Олег Бурлаченко
генеральний директор транспортно-експедиторського підприємства «Вертикаль»

Розпочинаємо серію матеріалів у спецпроєкті, присвяченому перевезенню зернових. Публікуємо бліцінтерв’ю з Олегом Бурлаченком, генеральним директором транспортно-експедиторського підприємства «Вертикаль».

Згідно з прогнозами нас очікує урожай зернових і олійних культур близько 96.2 млн тонн, що на 14.5% більше, ніж у минулому маркетинговому році. АТ «Укрзалізниця» і приватні оператори готові до нового сезону? Якими вагонами будемо перевозити зерно?

Дані цифри врожаю схожі на цифри сезону 2019/20. І тоді і зараз кількість зерновозів в Україні на 25-30% більше необхідної для перевезення навіть таких об’ємів врожаю. Вагонів вдосталь і всі приватні оператори готові до перевезень. Напевно, готова і УЗ. Найбільшим попитом будуть користуватися приватні вагони сучасних моделей з об’ємом кузова від 104 до 120 куб.метри. Всі вагони УЗ мають об’єм 94 куб.метри, тому для конкурентоздатності з приватними вагонами вони повинні мати значно нижчу плату за користування, ніж ринкова орендна плата приватних великокубатурних вагонів.

Нині в загальному парку зерновозів велика кількість вагонів як УЗ, так і приватних власників з простроченим плановим ремонтом. З чим це пов’язано і як це позначиться на перевезеннях зерна в новому сезоні?

Це пов’язано з надлишком зерновозів і, як наслідок, дуже низькою маржинальністю зернових перевезень. Нестача дохідності не дає можливості власникам вагонів проводити своєчасно планові види ремонтів. І багато приватних вагонів стали на відстій, або взагалі на консервацію. Це дешевше, ніж сточувати вартісні колісні пари.

Чи варто очікувати можливого дефіциту зерновозів в майбутньому сезоні?

Ні. Дефіциту не буде. Надлишкова кількість зерновозів зменшується за рахунок вагонів, термін експлуатації яких закінчився, або закінчився подовжений термін експлуатації. З іншого боку є зростання врожаю. Ринок зерновозів дуже повільно прямує до балансу попиту/пропозиції, який надасть рентабельність, необхідну для проведення ремонтів і оновлення вагонного парку. Враховуючи темпи списання вагонів, профіцит вагонів в цьому сезоні буде існувати.

Залізниця забезпечує близько 70% всіх перевезень зерна на експорт (в т.ч. в морські порти), але останні роки спостерігався тренд на зменшення цієї частки. Чого варто очікувати в новому сезоні?

На момент така кількість вантажу не зможе піти з залізниці суто з технічної неможливості транспортувати вказані обсяги іншим видом транспорту. Річковий транспорт поступово розвивається і постійно нарощує свою частку; по автотранспорту є певні вагові обмеження, які з кожним роком посилюються. Крім того, якщо збережеться вартість залізничної логістики на такому же низькому рівні і вагони так само будуть добре їздити, як і в минулому сезоні, залізниця збереже свій відсотковий баланс.

Новий міністр інфраструктури нещодавно заявив, що необхідно провести індексацію тарифу на вантажні залізничні перевезення. Чи вплине це на відтік обсягів перевезень зерна на інші види транспорту?

Маю надію, що міністр, коли говорив про індексацію тарифів, не мав на увазі індексацію (підвищення) тарифів на зернові вантажі. Зернові перевезення є дохідними для державного перевізника, але якщо тарифи будуть підніматись, це буде призводити до посилення відтоку обсягів вантажів на авто і річку.

Як може вплинути на перевезення зерна пандемія коронавірусу (адже ще не всі країни зняли обмеження)?

Вже два роки пандемія позитивно впливає на вантажні перевезення. Це відбувається за рахунок зменшення пасажирських перевезень, і вся тягова і інфраструктурна потужність УЗ спрямована на вантажні перевезення.

Яка ситуація с залізничною інфраструктурою на Заході та Півдні країни. Чи спостерігається покращення умов для аграріїв?

Ситуація з залізничною інфраструктурою покращується, але, в більшості, за рахунок приватних грошей. Самі аграрії поступово вибудовують сучасну інфраструктуру під свої потреби. Стосовно інфраструктурних робіт з боку УЗ слід зазначити, що іде досить масштабна робота з підготовки припортових станцій Одеської залізниці до наступного зернового сезону.