«Українська зернова асоціація» (УЗА) офіційно звернулася до виконавчого віцепрезидента, комісара з питань торгівлі Європейської Комісії Валдіса Домбровскіса щодо оптимізації альтернативних маршрутів («шляхів солідарності») експорту зерна з України до європейських портів з подальшим відвантаженням до третіх країн. Про це пише Rail.insider із посиланням на інформацію Асоціації.
УЗА запропонувала Єврокомісії збільшити експорт «шляхами солідарності» на 1–1,5 млн т на місяць, компенсувавши частину витрат європейських перевізників і портів, що здійснюють транзит українського зерна.
«Це призведе до суттєвого зменшення вартості перевезення зерна та дасть можливість українським аграріям беззбитково вивезти надлишки зерна до країн, що потребують українського зерна, і стабілізувати глобальну продовольчу безпеку», — наголошується у дописі.
Водночас міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський зауважив, що розмір субсидування транспортування українських агротоварів до віддалених портів у розмірі 30 євро/т зможе значно прискорити та зробити більш динамічним експорт у сезоні-2023.
Посадовець нагадав, що перспектива використання розташованих далеко від України портів розглядалася торік. Влітку 2023 року в очікуванні нового врожаю представники уряду провели переговори з Європейським Союзом і попросили компенсувати транзит до портів Литви та Латвії, Німеччини, Нідерландів, а також до адріатичних портів — Хорватії, Словенії та Італії.
Як приклад міністр назвав вартість транзиту української агропродукції у вагонах від кордону України до порту Гданськ розміром 40 євро/т, Гамбург — 70+ євро/т. Він нагадав, що ціни постійно змінюються, оскільки це ринок, який залежить від сезонності та багатьох інших моментів.
«Ми вважаємо, що компенсація у 30 євро/т, у принципі, вона схожа в усіх напрямках. Це те, що додасть динаміки (у перевезення, — ред.) і вирішить багато питань», — сказав він.
Очільник відомства нагадав, що Україна працює з експортом зернових через дунайські порти з квітня 2022 року. Щодо цього каналу збуту, за словами міністра, багато рішень ухвалювалося та планується ухвалювати — триває постійна робота. Зокрема, проведено днопоглиблення на 1 м, яке дало змогу зробити багато перевалок. Є домовленості з Румунією, а також упродовж останнього місяця з’явилися домовленості про додатковий транзит із Болгарією й отримано додаткову знижку.
Говорячи про обстріли портів Одеси та знищення портової інфраструктури із зерном, Микола Сольський повідомив, що минулого тижня до Варшави прилетіла делегація з Китаю, було відновлено роботу українсько-китайської робочої групи з відкриття експорту нових товарних позицій. Під час її засідань обговорювали й експорт зернових.
«Можу точно сказати, що Китай зовсім не радий, як і будь-яка держава–імпортер зерна, тому, що скорочується кількість країн, звідки вони отримуватимуть зерно. Це спричиняє скорочення вибору і подорожчання всередині країни. Це серйозна втрата, оскільки Україна — традиційний партнер якісного зерна для Китаю. Така велика країна з прагматичним підходом до своїх справ це розуміє і очевидно подає деякі сигнали туди, куди повинна їх подавати», — резя раніше, юмував він.
Як повідомлялося раніше, Україна просить Єврокомісію компенсувати витрати на доставку агропродукції до віддалених портів ЄС.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики