Думка

Альона Лебедєва: Програма оновлення вагонів дозволить запустити процес виходу з кризи як УЗ, так і галузі залізничних перевезень загалом

Альона Лебедєва, засновниця «Дизельного заводу» Аурум Груп

Проєкт програми «Оновлення парку вантажних вагонів на 2022–2028 рр.», розроблений АТ «Укрзалізниця» – це фактично перший системний документ, спрямований на виведення з глибокої кризи як самої Укрзалізниці, 80% доходів якої формується за рахунок вантажних перевезень, так і галузі залізничних перевезень загалом. Проблеми недофінансування Укрзалізниці не обмежуються виключно пасажирськими перевезеннями чи хронічним браком тяги. Наприклад, останню закупівлю нових вантажних вагонів УЗ здійснювала у 2017 році, а останній новий зерновоз було придбано взагалі у 1999 році. Підлили олії у вогонь і деякі представники приватного бізнесу, які імпортували за останні 5 років із країни-агресора понад 20 тис. списаних там вагонів. Як наслідок, понад 54% вантажних вагонів, що курсують коліями України, вичерпали нормативні терміни експлуатації.

Систематичне недофінансування залізничної інфраструктури та активне використання вагонів із вичерпаним терміном експлуатації стали причинами шквального зростання аварій на залізниці. Так, з січня до серпня 2021 року на залізниці сталося 124 аварії проти 110 аварій за весь 2020 рік. Старі вагони частіше за інші потребують поточних ремонтів, що тягне за собою зростання відчіпних ремонтів, як наслідок – уповільнюється оборот і на 30–50% збільшуються витрати на утримання рухомого складу.

Водночас, потужності машинобудівних підприємств задіяні мінімально, бюджет недоотримує податки. Сьогодні ми маємо колосальні проблеми з кадрами. Наприклад, знайти на завод професійного зварювальника – це величезна проблема і питання не одного місяця!

Програма, презентована новим керівництвом Міністерства інфраструктури України та Укрзалізниці, пропонує послідовно, протягом 2022–2028 років, списати найбільш старі вагони всіх форм власності (приватні та УЗ), замість яких побудувати нові: 31,2 тис. піввагонів та 14,6 тис. зерновозів – двох найбільш затребуваних типів вагонів.

Програмою передбачено спеціальний щорічний графік обмеження термінів експлуатації вагонів, що передбачає зниження з 44–45 років у 2021 році (тільки подумати, в країні їздять 45-річні вагони!) до 22 на піввагон та 30 років на зерновоз відповідно до 2028 року, що дорівнює нормативним термінам експлуатації, встановленим заводами-виробниками.

Розроблений графік списання та оновлення забезпечує, з одного боку, відносно рівномірні, без серйозних стрибків, обсяги списання вагонів, що буде комфортно для УЗ та приватних власників, а з іншого – симетричні наслідки для держави та приватних власників. Обидві сторони оновлять свої парки піввагонів та зерновозів.

Також наслідками реалізації цієї програми має стати як виведення з експлуатації всіх ввезених із РФ списаних там вагонів, так і повне обмеження їх подальшого ввезення, оскільки такі дії стануть недоцільними.

Не можна обійти і найважливішу роль програми у підтримці вітчизняної галузі вагонобудування та десятків суміжних галузей.

Включені до програми розрахункові обсяги списання та будівництва нових вагонів хоч і не є рекордними, оскільки передбачають щорічне будівництво лише до 5 тис. нових вагонів на приватних заводах і стільки ж на державних, але закладають тенденцію стабільної роботи галузі на роки вперед. Відштовхуючись від цього, як УЗ, так і приватні компанії зможуть планувати розвиток власних виробництв, можливо, навіть розпочати процес модернізації заводів.

Але головне – економіка країни отримає додатково близько 300 млрд грн., десятки тисяч робочих місць та десятки мільярдів додаткових податкових відрахувань.