Думка

Ігор Миронюк: Впровадження приватної тяги не означає підвищення вартості перевезень

Ігор Миронюк, аналітик Rail.insider

Видання Rail.insider провело нещодавно на своєму Telegram-каналі опитування: «Чи підтримуєте ви впровадження приватної тяги в Україні?». У ньому взяли участь майже 200 користувачів.

Більшість респондентів (48%) проголосувала саме за варіант «Підтримую, навіть якщо вартість таких перевезень зросте». Ще 27% обрало відповідь «Підтримую, якщо вартість перевезень не зросте».

Але не факт, що загальна вартість перевезень за впровадження приватної тяги обов’язково має підвищитися. Звісно, величина інфраструктурної складової тарифу може зрости, але збільшення парку тягового рухомого складу на залізниці неминуче призведе до скорочення часу обороту вагонів, що, в свою чергу, зменшить їх дефіцит (хоча він і зараз створюється штучно). Як наслідок, зменшиться попит на вагони, що потягне за собою зниження орендних ставок на приватний рухомий склад та ставок на використання вагонів власності АТ «Укрзалізниця». Окрім цього, у зв’язку зі скороченням часу обороту вагонів зменшиться також і час користування такими вагонами.

Тому, при можливому подорожчанні інфраструктурної складової тарифу для вантажовласників, вагонна його складова може значно зменшитися, що призведе до загального зниження вартості перевезень і зменшення транспортної складової у кінцевій вартості продукції. А якщо взяти до уваги ще й вчасне виконання договорів постачання за рахунок дотримання нормативних термінів доставки вантажів, то перевага тут очевидна.

Таким чином, вантажообіг самої залізниці збільшиться, що однозначно потягне за собою збільшення доходів і самої Укрзалізниці. Звісно, шкода, що АТ «Укрзалізниця» сама підштовхнула до такого розвитку подій тим, що не вважає проблему з тяговим забезпеченням нагальною. Більше того, компанія заперечує її і впевнена у відсутності дефіциту тяги та гострої нестачі локомотивних бригад. Натомість переважну частину усіх фінансових вкладень планує направити саме на оновлення вагонів, а не локомотивів. Ну що ж, тепер доведеться доходами від перевезень поділитися ще й з власниками приватного тягового рухомого складу, і це неминуче.