
Костянтин Загайкевич
заступник директора агрохолдингу «Агросервіс», директор транспортно-експедиційної компанії «Горизонт» (входить до холдингу «Агросервіс»)
ERP (Еnterprise Resource Planning) з англійської переводиться як планування ресурсів підприємства. Тобто, ERP — це об’єднання всіх бізнес-процесів (і ресурсів компанії) в одну систему, а також спрощення, прискорення й оптимізація. Тут не йдеться виключно про бухгалтерію чи інший окремий структурний підрозділ. Сучасні системи ERP оснащені такими новітніми технологіями, як штучний інтелект, інтернет речей, машинне навчання тощо, завдяки яким управління бізнесом стає ще прозорішим та ефективнішим.
Про впровадження новітніх IT технологій в бізнес-процеси поговорили з Костянтином Загайкевичем, заступником директора агрохолдингу «Агросервіс», директором транспортно-експедиційної компанії «Горизонт» (входить до холдингу «Агросервіс»).
Як Ви оцінюєте роль ІТ у сфері агрологістики?
Майбутнє однозначно за діджиталізацією бізнес-процесів, але вже сьогодні ми значною мірою використовуємо продукти ІТ-індустрії, як в бізнесі, так і в повсякденному житті. Наприклад, за останні п’ять-сім років швидкість обміну інформацією та реакція на неї стали просто блискавичними лише за рахунок використання месенджерів. На сьогоднішній день месенджери повноцінно замінюють проведення оперативних нарад, постановку задач та фідбеки на них, комунікації з контрагентами, органайзерами, засобами масової інформації та навіть погодження предметних контрактних умов. Тобто для погодження умов продажу товару чи послуг з постійним контрагентом достатньо лише повідомлення з зазначенням вартості, а враховуючи, що наші гаджети з нами навіть під час сну, то відповідь на таке повідомлення лише зі словом «ок» не змусить себе довго чекати.
Окрім месенджерів як ще діджиталізується Ваш бізнес?
До нашого холдингу входять 4 елеваторні комплекси з сумарною можливістю одночасного зберігання 350 тис. тонн зернових у Дніпропетровській області, річковий порт на річці Дніпро, сорто-насіннєвий завод та транспортно-експедиційна компанія. Кожен бізнес має власну ERP-систему, яка дозволяє йому ефективно управляти бізнесом, автоматизувати облік та управління. ERP-системи в цілому мають на основі мету автоматизувати певні бізнес-процеси та знизити людський фактор у цих процесах.
Тобто впровадження ERP-систем в цілому скорочує робочі місця для фізичного персоналу?
Як би важко це не сприймалось, але так. Загалом ми ще не маємо такої практики, щоб оптимізувати персонал за рахунок впровадження новітніх технологій, але не розширювати штат в процесі масштабування за рахунок цифрових технологій вже вдалося. Для прикладу, у 2020 році ми впровадили у транспортно-експедиторській компанії ERP-систему, на базі якої працює TMS-система (Система управління транспортом – ред.), і яка автоматизує значну частину бізнес-процесів. Впровадження відбувалось на порозі масштабування компанії, яке вимагало значного збільшення кількості операційного персоналу. Але за рахунок поступового блокового впровадження ERP-системи ми не стали формувати цілий диспетчерський відділ, де мало б працювати 3-4 диспетчери, та відділ обліку та статистики, де, з практики, на наші обсяги роботи мало б працювати 2-3 спеціалісти. Загалом, якщо порівнювати кількість наявного персоналу в нашій компанії та в аналогічних дніпровських транспортно-експедиційних компаніях з парком вагонів на рівні з нашим, то ми маємо втричі, а подекуди й вчетверо меншу кількість персоналу.
АТ «Укрзалізниця» впровадило єдине цифрове вікно для роботи клієнтів з вантажних перевезень «е.Портал УЗ-Карго». Чи працює Ваша компанія в цій системі, та чи вимагає перехід на «е.Портал УЗ-Карго» доопрацювання Ваших внутрішніх систем?
Так, наше підприємство одне з перших долучилося до тестування нового інтерфейсу та цілком підтримує таку реновацію від перевізника. Враховуючи, що з 01.07.2024 року УЗ припинила підтримку попереднього програмного забезпечення АС Клієнт УЗ, яке використовувалося з 2011 року, всі вантажовласники, хочуть вони того чи ні, мусили перейти на новий інтерфейс. Але загалом основний блок, який відповідає за оформлення електронних перевізних документів, суттєво не змінився та навіть побудований ідентично до АС Клієнт УЗ.
З 2020 року наша ERP-система синхронізувалася з АС Клієнт УЗ через Сервер модуля узгодження (СМУ), який дозволяв нашій ERP-системі 24/7 отримувати масиви даних з АС Клієнт УЗ та обробляти їх, тому головне побоювання було в тому, що при припиненні підтримки АС Клієнт УЗ можливо припинилася б робота й СМУ, і ми втратили б можливість отримувати та обробляти значні масиви інформації. Але цього не сталось, наша ERP в парі з СМУ безперебійно продовжують свою роботу й при функціонуванні «е.Портал УЗ-Карго».
Які нові можливості для клієнтів надає «е.Портал УЗ-Карго» та якого функціоналу ще не вистачає?
Щодо функціоналу «е.Портал УЗ-Карго», то ще є багато над чим працювати. Ринок в очікуванні запуску на його базі блоку, що повноцінно замінить АС Месплан для планування перевезень, але в цілому можливості збільшились у порівнянні з попередньою АС Клієнт УЗ. Зокрема, але не виключно, реалізовано:
- Підписання договорів в електронному вигляді;
- Можливість формування електронних скарг та претензій;
- Можливість роботи майданчика без використання застарілого VPN-з’єднання, з яким часто були збої в роботі.
На сьогоднішній день деякі віддалені від цивілізації залізничні станції часто вимагають надавати повідомлення про закінчення вантажних операцій в паперовому вигляді, з мокрими печатками, без чого не приймають рухомий склад до перевезення. На сьогодні це вже не практично, тому було б чудово, якби була реалізована можливість подачі різного роду звернень, повідомлень та заяв на адресу начальників станцій в електронному вигляді з накладанням ЕЦП та можливість отримувати відповіді.
Які цілі ставите перед собою у короткостроковій та довгостроковій перспективі?
Враховуючи наявність гострого дефіциту фізичного персоналу в умовах воєнного стану, що спричинений всім відомими факторами, тримаємо вектор до більш глибокої діджиталізації бізнес-процесів, зокрема, але не виключно, до можливого застосування штучного інтелекту в майбутньому.
Якщо говорити про короткострокову перспективу, то маємо ще над чим працювати у вже впроваджених ERP-системах, а саме над розвитком додаткових блоків, ще не опрацьованих бізнес-процесів.
Що стосується довгострокової перспективи, то крім застосування штучного інтелекту в майбутньому вже працюємо над впровадженням електронного документообігу між контрагентами. Цей процес має гарний економічний показник ефективності, але на жаль не всі контрагенти готові та мають бажання приймати в цьому участь, особливо елеваторний бізнес – «старих добрих» фермерів важко до цього залучити.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики