Статті

Логістика РФ прямує до прірви

На тлі війни в Україні та хвиль санкцій, що вплинули на всі галузі економіки країни-агресорки, наближається до катастрофи транспортний ринок РФ. Як пише Rail.insider, такий висновок можна зробити із оглядової статті «Непередбачувана логістика епохи змін», що розмістило російське інформаційне агентство Interfax. 

«Санкції практично повністю заблокували авіасполучення з “недружніми країнами”, одразу вдарили по морських перевезеннях та автомобільному транспорту. Почало падати і навантаження на залізниці: зниження у березні становило 2,4%», – йдеться у статті.

Через заборону з боку цивілізованих країн співпрацювати з країною-агресоркою, зокрема щодо вантажних перевезень до Фінляндії, вантажі намагаються переорієнтувати із заходу на схід. В першу чергу, в бік Китаю. Проте цей напрямок завжди був завантажений. Наразі заявлені та виконуються ряд інфраструктурних проєктів із збільшення пропускної спроможності на Транссибі та БАМі, проте на їх реалізацію потрібні роки.

«Проблема “пробок” постійно обговорювалася і до того, як у структуру транспортних потоків втрутився геополітичний форс-мажор, тепер, очевидно, вона стає ще гострішою», – зазначає видання.

Східний полігон РЖД традиційно перевантажений здебільшого вугільною продукцією

За даними російських аналітиків, у січні поточного року перевезення у західному напрямку займали 60%, у східному – 35% та 5% – у південному напрямку. У березні співвідношення захід/схід змінилося і становило 46%/50%, у південному напрямку перевезення залишилися приблизно на тому ж рівні – 4%.

Водночас зростає кількість невиконаних замовлень через перевірки, які європейські регулятори влаштовують щодо вантажів подвійного призначення.

«Час проходження через кордони серйозно збільшився, а пропускні пункти стали схожі на “пляшкові горла”», – говориться в статті.

Крім того, йдеться про посилення дефіциту контейнерів після відмови великих глобальних операторів працювати з країною-агресоркою.

Видання розглядає зміни у логістиці на прикладі окремих галузей. Так, суттєві труднощі є із транспортуванням лісу: «Проблеми є, і вони досить серйозні. Головні з них – затори на залізничних лініях у східному напрямку, значне зростання витрат на логістику, нестача контейнерів та потужностей у портах».

У частині залізничного транспорту заявки підприємств лісопромислового комплексу на транспортування вантажів (форма ГУ-12) задовольняються щонайбільше на 50% (у рідкісних випадках), зазвичай 25­–30%, розповів виданню Interfax віце-президент Союзу лісопромисловців та лісоекспортерів Росії Андрій Фролов. При цьому ставки фрахту контейнерів, за його словами, зросли у півтора–два рази. Вартість портових послуг збільшилася в 2,5 рази, послуги автотранспортників здорожчали у 2–3 рази.

Вартість деревних пелет при переорієнтації з портів Санкт-Петербурга на порти Владивостока становить 148 доларів за тонну, з яких 90 доларів припадає на транспортування. При цьому вартість продажу – 132 долари за тонну.

Попри це навантаження на інфраструктуру РЖД у напрямку сухопутних прикордонних переходів та далекосхідних портів зростає і «їх можливості вже сильно обмежені».

«Обсяг заявлених вантажів сильно перевищує пропускну спроможність», – зазначає один із співрозмовників агентства.

Залізничну розв’язку на перегоні Волочаївка-1 – пост Тунгуський (від Транссибу до БАМу), що покликана усунути «пляшкове горло», планується ввести в експлуатацію лише у 2024 році. Джерело – Телеграм-канал РЖД.

Одна з основних проблем у експортерів зерна – «відсутність можливості фрахтувати судна третіх осіб через те, що не можна застрахувати їх і вантаж». “Судновласники не можуть застрахувати судна під фрахт на Чорному морі, яке міжнародна страхова спільнота визнала зоною бойових дій, немає страховки – немає фрахту”, – сказав голова правління Союзу експортерів зерна Едуард Зернін, додавши, що, у зв’язку з відходом великої кількості морських ліній з РФ, ставки фрахту у тих, що залишилися, зросли від 15% до 55%. На ряді напрямків доставка стала неможливою.

Серед альтернативних шляхів доставки своєї продукції російські виробники вказують такі країни, як Азербайджан і Туреччину. Особливі надії покладають на Казахстан і Китай. Проте на цьому напрямку проблеми мають посилитись із початком сезону колійних ремонтних робіт вже у поточному місяці.

«Різких змін у ланцюжках поставок поки що не спостерігається, для розвороту вантажопотоків потрібен час, вважають учасники транспортного ринку. За їхніми словами, березневі заявки на перевезення вантажів залізничним транспортом були узгоджені ще в лютому, у березні стивідори за інерцією відпрацьовували заявлені раніше обсяги. При цьому масова переорієнтація вантажів припаде на сезон ремонтних колійних робіт, який на Далекому Сході розпочнеться в середині квітня», – констатує видання.

Як повідомляв Rail.insider, морські порти країн ЄС закриті для російських суден. Крім того, раніше були закриті сухопутні переходи для автотранспорту країни-агресорки. Залізничне сполучення ускладнене із країнами Балтії. Сполучення між РФ та Україною зруйноване, також обмежене судоходство у зв’язку з мінуванням Чорного моря.

Все це стало наслідком нападу РФ на Україну 24 лютого.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики