Статті

Мільярди на відновлення залізниці: деталі великого плану

На конференції Ukraine Recovery Conference у швейцарському Лугано 4 – 5 липня українською делегацією був представлений амбітний проєкт Плану відновлення України, розроблений Національною радою з відновлення України від наслідків війни. Rail.insider пропонує огляд оприлюднених в ході заходу проєктів, що стосуються залізничного транспорту.

План передбачає невідкладні заходи щодо підтримки життєдіяльності України у поточному, 2022 році, та у довгостроковій перспективі. Загалом на заходи за напрямом «Транспортна інфраструктура» передбачається залучити уже поточного року понад 2 млрд доларів. Довгострокові заході передбачають ще завбільшки 114 млрд доларів.

Чимала увага приділяється залізничній інфраструктурі та рухомому складу, розвитку вантажних та пасажирських перевезень. Тут пропонується із залученням іноземних партнерів, бюджету України та власних коштів Укрзалізниці реалізувати більше десятка різних проєктів.

Інфраструктура

Щодо залізничної інфраструктури, то пропонується у поточному році відновлення зруйнованих або пошкоджених об’єктів – пристрої сигналізації, тягові і трансформаторні підстанції, контактна мережа та інше – на суму 2 млрд 485 млн грн.

Крім того, для забезпечення безперервності процесу перевезень в 2022 році планується виконати капітальний ремонт 293 км залізничної колії та замінити 95 комплектів стрілочних переводів на суму 3 млрд 327 млн грн.

Велика увага приділена проєктам модернізації інфраструктури, що прилягає до західних стиків з європейськими країнами. Тут йдеться про реконструкцію колії різної ширини – 1520 мм, 1435 та 750 мм, – зокрема і відновлення сполучення по ряду напрямків, електрифікацію. На подібні проєкти поточного року передбачено 1 млрд 503 млн грн.

Проте розвиток суміжної з країнами ЄС та Молдовою інфраструктури планується розвивати і надалі. Протягом 2023 – 2025 років на це пропонується передбачити 35 млрд 647 млн грн. Йдеться, зокрема про такі масштабні проєкти, як будівництво лінії Березине – Басарабяска, реконструкція лінії Одеса – Ізмаїл – Рені та ін.

Для розвитку перевезень зерна через Дунай заплановане у перспективі будівництво залізничної колії до портової станції Кілія (ДП «Усть-Дунайський морський торговельний порт»). На це передбачено 3 млрд 200 млн грн.

Поза тим до Плану включене відновлення роботи та модернізація основних залізничних станцій АТ «Укрзалізниця», обладнаних сортувальними гірками. Передбачено «відновлення пошкоджених та модернізація існуючих залізничних парків та їх гірок із збільшенням пропускної спроможності більш ніж на 50%, економією не менше 40% споживання електроенергії та не менше 30% витрат на технічне обслуговування». Проєкт пропонується реалізувати за кошти міжнародних фінансових організацій – 5 млрд грн.

Вантажні перевезення та рухомий склад

В сфері вантажних перевезень запланований капітальний ремонт 23 одиниць обладнання для перестановки вагонів з візків 1520 мм на візки 1435 мм. Вартість робіт лише 7 млн грн.

Крім того, на 2022 рік заплановано капітальний ремонт 5 тис. 766 вагонів на суму 1 млрд 128 млн грн.

У локомотивному господарстві намічається ремонт 2 депо для обслуговування тягового рухомого складу на суму 26 млн грн.

До проєкту Плану також увійшла модернізація 28 локомотивів та капітальний ремонт 160 машин. Вартість робіт – 980 млн грн.

У майбутньому міжнародним партнерам пропонують взяти участь в реалізації Програми оновлення парку вагонів (згідно з наказом Мінінфраструктури від 30.11.2021 № 647, дія якого наразі призупинена через військовий стан). Пропонують «надавати фінансову підтримку замовникам (вантажовласникам, транспортним компаніям тощо) шляхом компенсації фінансових зобов’язань за договорами кредиту та лізингу в галузі машинобудування». Зокрема, можлива «компенсація відсотків за договорами оренди рухомого складу (до 100 вагонів на компанію) до 3000 вагонів на рік». Обсяг такої підтримки оцінюється в 5 млрд грн.

Пасажирський сектор 

Пасажирські залізничні перевезення передбачається підтримувати поточного року за рахунок ремонту та придбання нових вагонів. Йдеться про придбання 80 вагонів, 15 одиниць моторвагонного рухомого складу, капітальний ремонт 370 вагонів та деповський ремонт 740 вагонів. Необхідні вкладення оцінюються в 2 млрд 700 млн грн.

Крім того, в подальшому передбачається залучення закордонних партнерів до амбітного проєкту будівництва швидкісної залізниці Київ – Варшава.

Наразі уже є інформація щодо намірів провідних міжнародних фінансових установ інвестувати у відновлення інфраструктури української залізниці.