Інтерв'ю

Артур Резнiк: “На сьогодні ми повністю підготувалися і запустили процеси реалізації майна Укрзалізниці”

Артур Резнік

директор з правових питань та майнової політики АТ “Укрзалізниця”

Чи виконуються зобов’язання Укрзалізниці перед переможцями торгів на ProZorro. Як відбуваються торги? Як на них реагують клієнти?

Це пілотний проект для “Укрзалізниці”, розрахований до 1 травня. Поки все відбувається в штатному режимі. На сьогодні скарг від клієнтів не надходило. “Укрзалізниця” виконує свої зобов’язання згідно з визначеними в лотах умовами. Тобто вагони поставляються вчасно й у відповідній кількості. Аукціони показують, що ринок готовий до зростання ціни. На аукціонах, залежно від рухомого складу, вона зростає подекуди доволі суттєво – інколи більш ніж на 50% від початкової. Що, зі свого боку, свідчить про те, що на сьогодні в певних випадках вартість вагона вища, від тієї, яка є в “Укрзалізниці”.

Як відомо, “Укрзалізниця” планує виставити певний обсяг парку вагонів на ProZorro. Йшлося про те, що виставлятимуть до 5%.

Так, дійсно. Умовами пілотного проекту передбачено використати до 5% рухомого парку “Укрзалізниці”. Однак вже зараз ми збільшуємо кількість та розширюємо типи рухомого складу, який пропонується на аукціони. Проте варто дочекатися більшого масиву результатів для аналізу аукціонів, які зараз відбуваються. Це потрібно, щоб сформувати наступну позицію і визначити можливості залучення до проекту більшої кількості й типів вагонів парку “Укрзалізниці”.

А чи обговорюється питання введення плати за простій вагонів на під’їзних коліях?

Так, це питання теж обговорюється. Є кілька варіантів застосування цієї плати. Однак, у цьому разі “Укрзалізниця” має знайти збалансований підхід до вирішення питання. Такий, щоб введення цієї плати, з одного боку, передбачало стимулювання вантажовідправників і останні якомога швидше повертали вагон, а з іншого – забезпечувало інтереси Укрзалізниці. Оскільки вагон, який стоїть на під’їзних коліях, приносить меншу дохідність, ніж той, що перебуває у вантажному рейсі. Тому це питання обговорюється, і розробляються відповідні внутрішні порядки, які дозволять регламентувати цей процес.

Чому Укрзалізниця взагалі вийшла на “ProZorro.Продажі”? Які є для цього причини?

Відповідь на це запитання можна розділити на дві частини. Перша. Ми почали нашу розмову щодо пілотного проекту з продажу вагонної складової на аукціонах “ProZorro.Продажі”. Цей пілотний проект обговорювався ще з початку минулого року. І цього разу – це ініціатива “Укрзалізниці”, спрямована на відкрите формування цінової політики у формуванні вартості користування нашим вагоном. До того ж, на сьогодні ми маємо постанову Кабміну, якою затверджено Порядок розпорядження майном “Укрзалізниці”.
Саме цією постановою передбачене обов’язкове застосування механізмів “ProZorro.Продажі” при відчуженні майна “Укрзалізниці”, а також при його передачі в оренду.

І як відбувається запуск процедур з продажу майна? Чи є результати? Або яких результатів планується досягти найближчим часом?

На сьогодні ми повністю підготувалися і запустили процеси реалізації майна “Укрзалізниці”. Відповідна постанова Кабміну вийшла наприкінці грудня 2017. Фактично рік тривали підготовчі процедури. Відповідно до цієї постанови, процедура розпорядження майном доволі громіздка і передбачає низку етапів, які ми маємо пройти перед власне реалізацією майна.

Першим етапом є формування потреби в реалізації, це відбувається на внутрішньому рівні “Укрзалізниці”. Після цього ми маємо зробити відбір оцінювача майна. Щоб пройти цей процес, ми маємо отримати кілька погоджень від Наглядової ради “Укрзалізниці”.

Так, Наглядова рада погоджує умови договору з оцінювачем, а вже потім відбувається закупівля на основі тендерної процедури відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».

Наглядова рада має затвердити обраного оцінювача, і тільки після цього оцінювач розпочинає роботу. Залежно від виду майна, яке передбачене до відчуження (передачі в оренду), фінальне рішення щодо відчуження (передачі в оренду) цього майна через ProZorro ухвалює відповідний орган: правління, Наглядова рада або Кабінет Міністрів України. Як приклад, усі питання щодо виставлення на продаж рухомого складу вирішуються Наглядовою радою, питання щодо металобрухту – це компетенція правління “Укрзалізниці”. Після того як ми отримаємо рішення компетентного органу щодо виставлення того чи іншого майна на продаж, департаментом майнової політики проводиться робота щодо формування лоту в системі ProZorro. Далі розпочинається період для подачі заявок, термін якого визначається департаментом майнової політики, і відбуваються торги. Фінальний етап складається з офіційних процедур у системі “ProZorro.Продажі”: підписання протоколу торгів і укладення договору купівлі-продажу.

Що саме виставлять найближчим часом? Які саме лоти?

Ми вже провели чотири аукціони, це були торги з продажу металобрухту. Але з чотирьох аукціонів відбувся лише один – щодо продажу металевої стружки. Відповідно, у нас є переможець. Зі сторони “Укрзалізниці” підписано протокол, і найближчим часом буде підписаний договір купівлі-продажу. Загальна вартість металобрухту, а саме металевої стружки, яка була продана в цьому лоті, становить близько 9 млн грн. На інших аукціонах, на жаль, торги не відбулися, але там є об’єктивні причини. При формуванні ціни на металобрухт ми проходили складні процедури погодження: у тому числі затвердження вартості металобрухту в Наглядовій раді. Ці процедури у нас відбулися наприкінці листопада – на початку грудня. З того часу і до моменту, коли ми виставили лоти, відбулося різке падіння цін на металобрухт. У зв’язку з цим та вартість, яка була зафіксована відповідно до нормативно встановленої процедури, виявилася вищою, ніж та вартість, яка була актуальною на ринку металобрухту на момент проведення аукціонів. Як відомо, ринок металобрухту має доволі суттєві коливання протягом року. Ми розраховуємо, що в найближчому майбутньому ціна на металобрухт має зрости. Відповідно, має відновитися той рівень цін, який був станом на грудень 2018. Це дозволить нам виставити нові лоти в системі ProZorro за затвердженою вартістю. Також, можливо, як експеримент нами будуть виділені окремі невеликі лоти, щоб подивитися, наскільки ринок готовий до тих цін, які на сьогодні затверджені Наглядовою радою.

А коли оголосять перший аукціон?

Перші аукціони вже відбулися 11 січня. Наступні аукціони ми оголосимо орієнтовно до кінця лютого, максимум – на початку березня.

Тоді таке запитання: чи передбачає “Укрзалізниця” послуги демонтажу обладнання та порізки вагонів на металобрухт? І взагалі, які саме послуги передбачені?

Окрім того, що ми проводимо аукціони з реалізації металобрухту, ми плануємо розпочати аукціони з продажу списаних вагонів. Їх ми плануємо організувати найближчим часом. Я думаю, до кінця лютого у нас мають відбутися перші аукціони щодо продажу списаних вантажних вагонів. Ми розуміємо, що в цьому випадку клієнти, які будуть потенційними покупцями цих вагонів, потребуватимуть додаткових послуг від “Укрзалізниці”. Тому департаменти, які відповідають за вагонне господарство, вже передали всі необхідні вказівки вагоноремонтним заводам. Уже розроблені калькуляції щодо розбирання вагонів, їхньої порізки, зберігання і завантаження металобрухту, а також щодо його транспортування вагонами. Ці калькуляції можна отримати, звернувшись до департаменту майнової політики, який надасть відповідну інформацію.