Для більшості учасників зернового ринку вже зрозуміла формула обсягів перевезення зернових вантажів залізничним транспортом.
Загальна кількість вагонів ÷ обіг вагона × середнє завантаження вагона × 365 днів у році = кількість тонн, що можна перевезти за один рік цією кількістю вагонів. Якщо хочемо збільшити кількість перевезень, збільшуємо якийсь показник із зазначених.
З усіх інформаційних майданчиків/джерел УЗ заявляє, що покращила свою роботу із зерновими вантажами, що зернових перевозить більше, ніж минулого року, що маршрутизація дає позитивний ефект, нитки-графіки дають ще кращий ефект тощо.
Для прикладу, 04 жовтня 2019 року в своєму блозі Андрій Рязанцев заявив:
«У липні-серпні 2019 р. було перевезено більше на 20% у тоннах (до 5,6 млн т) і на 38% — у тонно-кілометрах. Це свідчить, що ми веземо майже на чверть більше. Показники ж експортних перевезень, які є найбільш цікавими для наших клієнтів, у той самий період виявилися ще кращими. Ріст на 38% у тоннах та на 54% — у тонно-кілометрах. Оце — рівень!
Темпи росту зберігаємо й у вересні. За оперативними даними, за 24 дні першого місяця осені середньодобове навантаження зерновозів зросло на 13,6% (до 1595 вагонів). За вагою ця цифра більша на 14,5% (104,8 тис. т). Отже, кожен зерновоз перевозить у середньому більше зерна, що є позитивним показником з погляду використання вагонного парку».
Що ж відбувається насправді, чому учасники ринку не відчувають покращень (за винятком окремих)?
2018 рік:
– вагонний парк зерновозів — 19 113 вагонів;
– перевезений обсяг зернових та прод. перемолу — 32 880 300 тонн.
Щоб розрахувати середній обіг вагона за 2018 рік, трохи змінюємо вже знайому формулу:
кількість тонн ÷ 365 днів у році ÷ середнє завантаження вагонп = кількість вагонів під завантаження на добу;
загальна кількість вагонів ÷ кількість вагонів на добу = середній обіг вагона.
Розраховуємо:
32 880 300 ÷ 365 ÷ 67 = 1 344,52 вагони/доба під завантаження;
19 113 ÷ 1 344,52 = 14,26 діб обіг вагона (ЦТЛ+Власні).
Якщо припустити, що обіг вагона залишиться на рівні минулого року, в 2019 році отримаємо таке:
– вагонний парк зерновозів — 27 827 вагонів станом на 07.11.19 року;
– обіг вагона — 14,26 діб/вагон;
– середнє завантаження — 67 тонн.
Розраховуємо:
27 827 ÷ 14,27 × 67 × 365 = 47 688 106 тонн зернових вантажів має перевезти АТ «Укрзалізниця» в 2019 році. Але навіть заявлена цифра в 1595 вагонів на добу не співпадає з розрахунковою 1950 вагонів/доба.
Враховуючи наявний парк зерновозів, якщо обіг вагона буде залишатися на рівні минулого року, АТ «Укрзалізниця» тільки за рахунок збільшення вагонного парку має перевезти до 45% зернових більше, аніж минулого року. Враховуючи значно меншу добову кількість вагонів (355), можна стверджувати, що обіг вагона не відповідає показникам минулого року, або робочий парк зерновозів менший від наявного — два показники, що один одному не заважають.
Підсумовуючи вищеописане, якісні показники роботи визначаються в обігу вагона: чим менший обіг, тим краще Укрзалізниця працює. Працювати УЗ не стала краще, просто збільшилася кількість вагонів. Обіг вагона погіршився відповідно до минулого року.
*У кількості вагонів не врахована прогресія росту кількості протягом року.
**В розрахунках можливі незначні математичні похибки.
Джерела інформації: https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/electronic_transportation/
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики