Думка, Новини, Спецпроєкт : Тарифні класи, Тарифи

Павло Качур: Тарифні ініціативи УЗ — реальна загроза для програми «Велике будівництво»

Павло Качур
Голова асоціації «Укрцемент»

Ще із серпня минулого року АТ «Укрзалізниця» наполегливо проштовхує ініціативу уніфікації вартості перевезення. Пропонується проведення двох тарифних ініціатив: уніфікації тарифів на перевезення порожніх вагонів та зближення тарифних класів вантажів. Простими словами це означає суттєве подорожчання залізничних перевезень. Далі ланцюжок подорожчання вибудовується автоматично – здорожчає все, що повністю чи частково перевозиться залізничним транспортом. До прикладу, вартість перевезення щебеню на першому етапі уніфікації стане вдвічі більшою за його власну вартість. Отже, здорожчає вартість квадратного метра житла, вартість кілометра побудованої дороги, вартість кубометра бетону тощо. У підсумку – це реальна загроза для програми «Велике будівництво».
З позиції Укрзалізниці такі дії зрозумілі. Компанія намагається збільшити надходження, щоб вийти з фінансової скрути і через уніфікацію тарифів намагається підвищити вартість перевезень.

Як зближення тарифних класів відіб’ється на цементній галузі?

За нашими підрахунками, унаслідок зближення тарифних класів вантажів, зростання вартості перевезень у вагонах-цементовозах власності УЗ та у вагонах, що є у власності цементних заводів, складе 25 % і 40 % відповідно. Для цементної галузі це буде дуже відчутно. Цементна продукція перевозиться залізницею виключно на внутрішньому ринку і вартість цих перевезень безпосередньо впливає на собівартість продукції та ціну доставки до будівельних компаній. Додаймо до цього ще уніфікацію тарифів на перевезення порожніх вагонів, що призведе до зростання вартості перевезення сировини для вітчизняної цементної промисловості (шлаку, руди, цеоліту тощо, особливо зросте так звана технологічна доставка сировинних матеріалів з кар’єрів по коліях УЗ). Це знову ж ляже на собівартість продукції.
Чи програє від таких кроків споживач? Без сумніву. Чи виграє УЗ ? А тут великий знак питання. Перевізники будуть шукати альтернативні шляхи доставки товару, кількість перевезень залізницею скоротиться і Укрзалізниця може бути в програші. Цементна галузь для УЗ не є пріоритетним виробником. Але навіть на прикладі нашої галузі тенденція змушує замислитися. У 2017 році ми перевозили залізницею 82% вантажів, а вже у 2019 тільки 62%. Кому така тенденція вигідна? Точно не нам. Ми б хотіли співпраці з УЗ, ми б хотіли партнерських відносин, ми б бажали, щоб кожен крок до змін враховував інтереси кожної сторони.

Тому наша пропозиція така:

  1. Зближення класів треба проводити. Але політика зближення класів має відбуватися за умови досягнення балансу інтересів бізнесу (зокрема  УЗ) та держави.
  2. Зближення класів тарифів на перевезення вантажів варто проводити поступово і поетапно.
  3. На першому етапі зближення проводити для тих товарів, що мають мінімальний вплив на суміжні галузі економіки.