Cпецпроєкт: Контейнери, Статті

Перспективи використання флексі-танків для перевезення олії

В умовах блокади морських портів з боку РФ та значного навантаження на західні прикордонні переходи в Україні актуальними є питання реалізації різних способів перевезення вантажів, що можуть скоротити час доставки. Одним із таких є застосування одноразових вкладишів до контейнерів – флексі-танків. Вони надають можливість ефективно перевозити, зокрема такий масовий вітчизняний продукт як соняшникова олія. Докладніше про це у матеріалі Rail.insider, підготовленому на основі статті співробітників УкрДАЗТ: доктора технічних наук, професора Дениса Ломотька та аспірантів Дениса Ковальова і Миколи Ломотька.

Якісні показники використання вагонів та контейнерів зараз вимагають покращення. Простій великовагового контейнера на вітчизняних терміналах під одною вантажною операцією має середнє значення 74,3 години (майже 3 доби). Виявлено стійку тенденцію до збільшення простою внаслідок нерівномірності підводу вагонів та контейнерів, а також у зв’язку з коливанням обсягів роботи. Особливе місце – це залізничні міждержавні переходи. Очікування вагонів та контейнерів у черзі по деяких з них може становити 14–21 добу та більше.

Зовнішній вигляд флексі-танку

Одним із шляхів покращення ситуації є застосування контейнерних перевезень. Вони дуже розвинуті в країнах ЄС. Крім того, інфраструктура логістичних центрів у крупних містах та на прикордонних переходах в подальшому може бути ефективно використана під час відбудови держави у післявоєнний період.

В частині поповнення та оновлення спеціалізованого рухомого складу перспективним є розвиток засобів виконання вантажних операцій та використання нових типів контейнерів: Bulk Powder Container для зерна, флексі-танків (вкладишів) для наливних, в першу чергу харчових вантажів.

Флексі-танки на даний момент є продуктом, що стрімко розвивається на світовому ринку внаслідок високої вартості та дефіциту класичних танк-контейнерів. За останні декілька років флексі-танки вийшли на принципово новий рівень. Важливим фактором стало затвердження у 2010 році відповідних правил та сертифікації COA (Асоціація власників контейнерів). Відповідно з’явилися певні норми та стандарти виробництва флексі-танків. Також слід зазначити, що на даному етапі практично всі значимі перевізники контейнерів приймають вантаж у флексі-танках до перевезення.

До того ж, це певні перспективи для розвитку експорту харчових олій. Україна займає у світі провідні позиції на цьому ринку. Разом із тим, з кожним роком відправники сільськогосподарської продукції все більше довіряються перевезенням у флексі-танках.

Перевагами перевезень у флексі-танках є:

  • можливість доставки «від дверей до дверей», інтермодального перевезення, доставки «точно в строк» за погодженим адаптивним графіком, скорочення тривалості перетину кордону на стиках;
  • флексі-танки здатні використовувати всю корисну внутрішню площу контейнера без втрат, (на відміну, наприклад, від перевезення в бочках та іншій тарі), що дозволяє перевозити набагато більше вантажу і цим економити на вартості перевезення при розрахунку за тонну вантажу;
  • використання ресурсозберігаючих технологій за рахунок гнучкого управління раціональним рівнем запасу товарної продукції на всіх етапах доставки (малі партії вантажу);
  • високий рівень захисту вантажу від пошкодження та зниження витрат на тару та упаковку;
  • вартість перевезення у флексі-танках на порядок дешевша, ніж у танк-контейнерах, оскільки в останніх у вартість ще включено повернення порожнього танка, а також його промивання;
  • економія при розвантаженні вантажу до 10% за рахунок відсутності витрат на очищення контейнеру.

Недоліки флексі-танків:

  • флексі-танки – це додаткове обладнання для перевезення, яке коштує грошей;
  • вкладиші одноразові та повторному використанню не підлягають, після перевезення утилізуються;
  • завантаження у флексі-танк здійснюється за допомогою спеціального обладнання.

 

Розташування у стандартному контейнері

Флексі-танк – це герметичний багатошаровий мішок для транспортування наливних вантажів. Обсяг його буває від 10000 до 25000 л. Використовуються вкладиші до контейнерів у першу чергу для перевезення наливних та рідких вантажів. Це як харчові продукти (рослинні та тваринні олії, соки, вино й інше), так і нехарчові (миючі засоби, емульсії, фарби та багато інших). Флексі-танки не використовуються для перевезення небезпечних вантажів.

Зазвичай флексі-танки встановлюються в 20-футовий стандартний контейнер і заповнюються продуктом за допомогою насосів. Максимальне завантаження обмежене за вагою – до 24–25 т.

Можливість нижнього розвантаження гарантує більш безпечне, швидке та ефективне навантаження-розвантаження продукту, його мінімальний залишок у тарі.

Всі матеріали флексі-танків повністю використовуються з подальшою переробкою та утилізацією. Як правило, «мішок» виготовлений з напівпрозорого матеріалу, що дозволяє спостерігати продукт у процесі навантаження-розвантаження та дозволяє проводити відбір проб.

Флексі-танки сертифіковані для перевезення певних груп вантажів і підлягають використанню у суворій відповідності до своєї сертифікації. Розрізняють флексі-танки європейського та китайського виробництва. Останні приблизно вдвічі дешевші, їх також можна успішно використовувати для деяких видів вантажів.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

Отримати