Думка

Всеволод Великодний: Прозорі відносини

Всеволод Великодний

експерт Асоціації “Український логістичний Альянс”

Ініціатори впровадження реформ, інновацій та змін в Укрзалізниці часто стикаються з двома одвічними правилами бюрократичної машини: «ми так ніколи не робили» та «ми так робили завжди». З одного боку, це стає на заваді швидким та ефективним реформам, а з іншого – захищає Укрзалізницю та учасників перевізного процесу від різких коливань, хибних висновків, прояву «сірих» плям та правових колізій у “нормативці”.

Наприкінці грудня Укрзалізниця запропонувала бізнесу підписати Додаткову угоду (далі ДУ – прим. ред.) щодо продажу послуг із використання власних вагонів АТ Укрзалізниця із застосуванням ЕТС «ProZorro.Продажі». На жаль, документ так і не представили бізнесу для завчасного обговорення. Тож, процес аналізу та надання конструктивних зауважень ініційовано не було.

Тому пропоную проаналізувати цей документ постфактум. По-перше, варто зазначити, що Укрзалізниця запропонувала не окремий договір, а саме Додаткову угоду до Єдиного договору (далі ЄД – прим. ред.). – Першим пунктом Додаткової угоди встановлено її пріоритетність перед положеннями ЄД, та визначено, що його положення не мають суперечити Додатковій угоді.

По-друге, відповідно до ДУ, суб’єктний склад договору не змінився, та право участі в аукціонах мають вантажовідправники, вантажоодержувачі та платники, які після перемоги в аукціоні набувають особливого статусу – «Замовника-переможця електронних торгів (аукціону)». – Відповідно до пункту 5.4. ДУ, переможець аукціону автоматично стає вантажовідправником, про що ставиться відмітка у перевізному документі. – Відповідно до пунктів 6.2. та 6.3. Додаткової угоди, вагони з ознакою «Аукціон» є пріоритетними, що забезпечує подачу вагонів у кількості та в строк, заявлений Замовником.

Можна помітити, що формулювання права Перевізника подавати вагон Замовнику по мірі можливості, змінилося на його гарантії та обов’язки. Цікавим є факт так званої «дзеркальної» відповідальності, яку встановив собі Перевізник: Замовник за невиконання своїх обов’язків автоматично сплачує штраф з грошей, що внесені як передоплата у розмірі плати за три доби використання власних вагонів Перевізника, що визначені у відповідному протоколі електронних торгів. Перевізник зі свого боку при невиконанні своїх зобов’язань сплачує штраф за дві доби такого використання після розгляду вимоги Замовника. Правила оформлення такої вимоги та строки її розгляду Перевізник досі не встановив.

Варто зазначити, що ця Додаткова угода не є попереднім договором для укладення договору перевезення. Додаткова угода не встановлює суттєвих умов договору (маршруту перевезення, вантажу та строків). А також не передбачає процедури здійснення перевезення для Замовника-переможця, у разі невиконання своїх обов’язків перевізником. Уже не вперше документи, які видає Укрзалізниця, наповнені поняттями, що не розкриті галузевими нормативними актами. Наприклад, “технічні та технологічні обмеження”.

Враховуючи те, що після реформування Укрзалізниці експедитори не мають обмежень щодо використання своїх кодів відправника та платника, а Укрзалізниця проводить аукціони без територіальних обмежень, ця Додаткова угода створює важелі тиску на виробників, які мають проблеми з плановою подачею вагонів та ризики виходу експедиторів на ті ринки, де історичні замовники перевезення – вантажовласники. Це створює ризик того, що предметом продажу послуг стане саме виключна можливість перевезти вантаж, а не його перевезення. Це спричинить зростання цін для всіх учасників ланцюга постачання. До того ж, Додатковою угодою не визначені правила участі в аукціонах рухомого складу Замовника. Це порушує принцип рівного доступу до інфраструктури. Бізнес-спільнота неодноразово наголошувала, що в період тестування системи «ProZorro.Продажі» Укрзалізниця має запропонувати новий діалог, спрямований на побудову правовідносин, які враховуватимуть інтереси всіх учасників перевізного процесу.