Думка

Валерiй Ткачов: «ProZorro …, але дуже дорого»

Валерій Ткачов

заступник директора з логістики компанії Delta Wilmar

Короткий аналіз результатів аукціонів з продажу послуг на використання вантажних вагонів АТ «Укрзалізниця»

Наприкінці грудня 2018 р. стартували перші аукціони з продажу послуг з використання вантажних вагонів АТ «Укрзалізниця». На аукціони було виставлено найбільш затребувані ринком типи рухомого складу – напіввагони і зерновози. Самі аукціони відбуваються на електронному майданчику системи «ProZorro. Продажі ». Для участі в аукціонах більше 100 компаній уклали відповідні угоди з ЦТЛ УЗ.

Плани з проведення подібних аукціонів озвучувалися менеджментом АТ «Укрзалізниця» протягом усього 2018 р. в рамках проведення реформи з дерегуляції вагонної складової залізничного тарифу.

Основними цілями цих аукціонів, за задумом керівників УЗ, є:

 

  • визначення справедливої ринкової вартості використання рухомого складу УЗ, шляхом відкритих торгів між учасниками ринку вантажоперевезень;
  • зниження корупційних ризиків при наданні клієнтам рухомого складу УЗ.

Проаналізуймо результати проведених аукціонів та можливі наслідки для ринку вантажних перевезень.

За підсумками стартових січневих торгів, вартість використання піввагонів спочатку зросла на + 60 % (з 819 грн/добу до 1350 грн/добу); вартість вагона-зерновоза збільшилася майже в чотири рази (з 1055 грн/добу до 4-4,5 тис. грн/добу). Але вже до кінця січня 2019 р. вартість використання вагонів-зерновозів на торгах зменшилася до 2 686,4 грн (+ 154,6 % до чинної ставки). Аналогічну ситуацію ми спостерігаємо на торгах по піввагонах – після первинного зростання ставки до 1373,5 грн/добу, вже на тендері 01.02.2019 р. ставка склала 974,35 грн/добу (+ 18,96 % до чинної ставки).

Таким чином, вартість використання вагонів на торгах збалансувалася. Щодо зерновозів важливим чинником є те, що піковий сезон відвантажень зерна залізницею пройдено, і на ринку збільшилася пропозиція приватних вагонів-зерновозів.

Крім того, на торгах спостерігається динаміка скорочення кількості учасників:

 

  • щодо зерновозів: якщо в перших торгах брало участь понад 30 компаній, то вже наприкінці січня – менше 10 учасників;
  • щодо піввагонів: якщо в перших торгах брало участь 9 компаній, то вже наприкінці січня – менше 5 учасників. Основні учасники тендерів по піввагонах – представники ГМК, це обмежене коло компаній. До того ж великі компанії ГМК не бачать сенсу брати участь в цих торгах, крім як показати своє бачення очікуваного індикативу ставки (не більше за чинну ставку).

Скорочення учасників торгів по вагонах на майданчику ProZorro може негативно позначитися на презентативності цих аукціонів.

У будь-якому разі отриманий результат торгів перевершив очікування організаторів аукціонів. УЗ отримала значно більшу добову плату за використання рухомого складу.

Що ж забезпечило таке зростання вартості добової ставки використання вагонів УЗ?

Щоб зрозуміти природу такого різкого зростання ставки за використання вагонів-зерновозів (зростання вартості в 1,5 раза), проаналізуймо поточну ситуацію з перевезенням зернових вантажів залізницею.

В межах заходів, що проводяться УЗ щодо закриття малодіяльних залізничних станцій і політики повної маршрутизації відвантажень зерна, близько 90% лінійних елеваторів в Україні втратили можливість відвантажувати зерно залізницею. Внутрішнім розпорядженням менеджмент УЗ зобов’язав ЦТЛ розподіляти вагони-зерновози загального парку тільки під маршрутні відправки на великі лінійні елеватори (це не більше 10% від загального числа сертифікованих лінійних елеваторів – 70 з 750 елеваторів із залізничною інфраструктурою).

Для немаршрутних елеваторів УЗ запропонувала альтернативу – транспортувати зерно в приватному вагонному парку. При цьому УЗ не гарантує подачу приватних вагонів на навантаження, у зв’язку з гострим дефіцитом локомотивного парку УЗ. При розподілі магістральної локомотивної тяги УЗ надає пріоритет у забезпеченні руху повноцінним маршрутним складам (УЗ майже припинила повагонну подачу навіть приватного вагонного парку на лінійні елеватори).

Якщо до цього додати рекордний урожай 2018 (зернових, бобових і олійних культур) в Україні – близько 92 млн тонн і ажіотажний попит на залізничні перевезення з боку аграріїв, стають зрозумілими основні причини такого зростання вартості використання вагонів-зерновозів УЗ.

Аграрії опинилися перед складним вибором: відвантажити зерно з немаршрутних елеваторів вони можуть або автомобільним транспортом (дорого), або виграти торги на подачу вагонів-зерновозів УЗ на немаршрутні лінійні елеватори (в умовах аукціонів указано – подача вагонів без обмеження полігону навантаження).

Висновок: створені Укрзалізницею адміністративні обмеження при відвантаженні зерна з немаршрутних лінійних елеваторів (закриття залізничних станцій, відсутність розподілу загального парку для повагонних відправок) стали основними ціновими драйверами зростання вартості використання вагонів-зерновозів на аукціонах.

 

Позитивні підсумки проведення аукціонів для УЗ та економіки України:

 

  • Додаткові кошти в бюджет АТ «Укрзалізниця».

За підсумками аукціонів АТ «Укрзалізниця» отримає додаткові кошти за використання свого рухомого складу. Ці кошти спрямують на оздоровлення фінансового стану компанії та модернізацію інфраструктури залізниці.

 

  • Впровадження прозорого механізму розподілу вагонів УЗ.

У цілому проведення аукціонів на електронному майданчику системи «ProZorro.Продажі» – це запровадження прозорого ринкового механізму визначення вартості послуг з використання вагонів УЗ. Цей механізм мінімізує корупційні ризики при розподілі вагонів УЗ як всередині держкомпанії, так і в цілому на ринку вантажних залізничних перевезень.

 

  • Економічний стимул для розвитку інших видів транспорту в Україні.

Підвищення загальної вартості транспортування вантажів залізницею буде стимулювати розвиток річкових перевезень (додаткові інвестиції в річкову інфраструктуру); пошук альтернативних способів транспортування вантажів усередині України (мультимодальні перевезення, контейнерні перевезення).

 

  • Для вантажовідправників аукціони з продажу послуги використання вагонів УЗ – це, мабуть, єдиний гарантований спосіб отримати від УЗ певну кількість вагонів (лот на аукціоні) в певні часові терміни на певній залізничній станції.

 

Негативні наслідки проведення аукціонів

 

  • Загальне зростання вартості транспортування вантажів залізницею.

Підвищення добової ставки за використання вагонів-зерновозів УЗ призвело до істотного зростання вартості транспортування зерна для аграріїв.

Наприклад, при транспортуванні зерна на відстань 650 км термін оренди зерновозу складе близько 7 діб (з поверненням порожнього вагону). Підвищення вартості транспортування зерна складе приблизно + 170,44 грн на 1 тонну (7 діб х (2 686,4 – 1055) = +11 419,8 грн за 1 вагон – вантажопідйомність вагона 67 тонн). Аграрії змушені платити завищену ціну за використання зерновозів, щоб гарантовано отримати порожній рухомий склад і вивезти свій урожай.

 

  • Цінові коливання (волатильність) вартості використання вагонів УЗ.

Підвищення вартості використання зерновозів УЗ в період ажіотажного попиту на зерновози (вересень-грудень) призведе до суттєвого підвищення вартості використання та приватного вагонного парку. При цьому в міжсезоння (квітень-червень) можливе зниження ринкової вартості використання зерновозів.

Цінові коливання вартості використання вагонів УЗ знижують прогнозованість ведення бізнесу в Україні (бізнес не може заздалегідь прогнозувати свої логістичні витрати).

 

  • Переорієнтація/вихід вантажопотоку із залізничного транспорту.

Загальне підвищення вартості транспортування вантажів залізничним транспортом призведе до переорієнтації частини вантажопотоку на автотранспорт і річкові перевезення. Уже за підсумками 2018 р зафіксовано падіння річного обсягу транспортування зернових вантажів залізницею на -10 %.

На тлі наявності надлишкової залізничної інфраструктури, АТ «Укрзалізниця» фактично втратить частину вантажопотоку і це призведе до необхідності подальшого скорочення залізничної інфраструктури України.

 

  • Скорочення надлишкової інфраструктури УЗ.

На тлі зростаючої потреби економіки України в залізничних перевезеннях (ГМК, аграрний ринок) скорочення залізничної інфраструктури УЗ може істотно уповільнити в майбутньому зростання економіки України.

Як бачимо, впровадження УЗ аукціонів з продажу послуг з використання вагонного парку УЗ – це ще один крок з реформування залізничного транспорту України.

Будь-які реформи несуть як позитивні, так і негативні наслідки для економіки України. Будемо сподіватися, що ці болючі для бізнесу зміни стимулюватимуть розвиток економіки України в цілому.