Новини, Рухомий склад

Що передбачає проєкт програми оновлення вагонного парку в Україні

Найближчим часом буде офіційно оголошено старт програми оновлення вагонного парку. Про це на своїй сторінці у Facebook написав заступник директора Департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» Валерій Ткачов, передає Rail.insider.

Валерій Ткачов пояснив, чому постало питання необхідності відновлення парку вантажних вагонів. «Наразі залізничною мережею АТ «Укрзалізниця» курсує понад 174 тис. вантажних вагонів різної форми власності. Приблизно 95 тис. із них, або понад 54%, експлуатуються з перевищеним нормативним терміном служби (НТС, або встановлений заводом виробником термін експлуатації вантажного вагона). Одна з основних причин погіршення технічного стану парку вантажних вагонів — неконтрольоване масове завезення на територію України вагонів із подовженим терміном служби з РФ (після заборони у 2015 році понаднормової експлуатації вагонів у РФ)», — пояснив він.

Представник УЗ також навів негативні наслідки від експлуатації вагонів з подовженим терміном служби для операторів вагонів, Укрзалізниці й вантажовласників:

  • зростання на 30—50% поточних витрат на утримання вагонів;
  • збільшення в середньому на 1 добу обороту вагонів, падіння загальних показників роботи рухомого складу;
  • збільшення часу перебування вагонів під вантажними операціями (необхідний час для підготовки вагона до завантаження/розвантаження);
  • наявність додаткових витрат для підготовки вагонів до навантаження (великі вантажовласники створюють спеціальні бригади);
  • втрати вантажу під час транспортування через незадовільний технічний стан вагонного парку;
  • збільшення кількості інцидентів й аварій.

Серед негативних наслідків для економіки України:

  • стагнація вагонобудівної галузі: скорочення виробництва вагонів: у 2020 році на 70,1%, до 3 тис. 241 вагона; у 2021-му (на поточну дату) — на 58,1%, до 1 тис. 213 вагонів;
  • падіння рівня виробництва в суміжних галузях;
  • загроза втрати приблизно 30 тис. робочих місць;
  • зниження доходних надходжень до бюджету.

Заступник директора Департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» коротко окреслив проєкт Концепції програми оновлення парку вантажних вагонів. Зокрема, пропонується впродовж 7 років (2022—2028 роки) оновити майже 46 тис. вантажних вагонів: 31,2 тис. піввагонів; 14,63 тис. зерновозів. «Піввагон (82,5 тис. одиниць) і зерновоз (31 тис. одиниць) — наймасовіші роди рухомого складу, їх частка у загальному парку вантажних вагонів становить приблизно 65%», — уточнив представник УЗ.

За його словами, для реалізації Програми оновлення парку вантажних вагонів необхідно ввести поетапне обмеження терміну експлуатації вантажних вагонів у завантаженому стані з кінцевою метою досягнення експлуатації вагонів в межах лише нормативного терміну служби. Такі обмеження стосуються тільки піввагонів і зерновозів.

Період каскадного/поетапного зниження граничного терміну експлуатації вагонів становить 7 років. Так, планується зменшити граничний термін експлуатації вагонів: піввагонів — з 44 років до 22; зерновозів — з 45 років до 30. При цьому зменшення граничного терміну експлуатації вагонів відбуватиметься таким чином, щоб забезпечити плавне і рівномірне вибуття/списання парку вагонів з подовженим терміном служби. Щодо зерновозів така цифра коливається від 15 до 4 тис. 200 одиниць на рік. У перший рік запуску програми (2022-й) процедура стосуватиметься лише 15 одиниць, у 2023 році — 1 тис. 110 одиниць тощо. Максимальне списання планується у 2025 році — приблизно 4 тис. 200 одиниць (зокрема з парку УЗ — 2 тис. 200 зерновозів). Стосовно піввагонів щорічне вибуття/списання парку коливається від 9 до 10 тис. 100 одиниць на рік. У перший рік запуску програми це стосуватиметься лише 9 одиниць, у 2023 році — 436 тощо. Максимальне списання планується у 2024-му — приблизно 10 тис. 100 одиниць (зокрема з парку УЗ — майже 5 тис. піввагонів).

За весь період дії Програми оновлення парку вантажних вагонів планується списати 38 тис. 670 піввагонів (з парку УЗ — 20 тис. 661) і 18 тис. 772 зерновози (з парку УЗ — 11 тис. 454 зерновозів).

Окрім того, передбачається запустити програму будівництва вагонів на українських підприємствах. Планований обсяг будівництва — приблизно 46 тис. піввагонів і зерновозів упродовж 7 років (2022—2028 роки). Зокрема, передбачено виготовити 31,2 тис. піввагонів (на підприємствах УЗ — 10,9 тис.) і 14,6 тис. зерновозів (на підприємствах УЗ — 3,6 тис.).

Що ж до фінансування програми оновлення парку вантажних вагонів, то потрібні інвестиції у вагонобудівну галузь у розмірі приблизно 107 млрд грн. З боку АТ «Укрзалізниця» розмір інвестицій сягне 50 млрд грн; з боку учасників ринку — 56,6 млрд грн.

«Фінансування програми може здійснюватися з власних і позикових коштів. АТ «Укрзалізниця» переважно розглядає варіанти цільового кредитування та лізингу», — наголосив Валерій Ткачов.

Планується і державна підтримка програми оновлення парку вантажних вагонів. Для її реалізації, уточнює представник УЗ, необхідна реалізація таких інструментів держпідтримки:

  • розробки і впровадження ефективних заходів проти завезення на територію України вагонів з подовженим терміном служби;
  • розробки і впровадження інструментів фінансової підтримки учасників програми (кредитування за пільговою ставкою в держбанку, часткова компенсація % за кредитами тощо);
  • розробки і впровадження стимулюючих заходів для підприємств вагонобудівній галузі.

«Реалізація цієї програми допоможе значно оновити парк вантажних вагонів, збільшити операційну ефективність використання вантажних вагонів, зменшити витрати на утримання вагонів. Економіка України отримає додатковий стимул розвитку вагонобудування, машинобудування, суміжних галузей. Очікуване збільшення надходжень до держбюджету мінімум 20 млрд грн упродовж 7 років», — підсумував Валерій Ткачов.

Читайте також