Найгірший сценарій у торгівлі з Євросоюзом з 6 червня, коли завершиться дія автономних торговельних заходів (АТМ), — повернення до режиму вільної торгівлі, який діяв до початку повномасштабного вторгнення та введення АТМ у червні 2022 року. Про це розповів заступник міністра економіки України—торговий представник України Тарас Качка, пише Rail.insider із посиланням на «Інтерфакс-Україна».
«Я думаю, що ми докладемо всіх зусиль, щоб принаймні 6 червня не було ніяких змін фактичних», — сказав посадовець.
За словами Тараса Качки, ще торік була досягнута домовленість, що з 6 червня цього року АТМ перестануть діяти, натомість Європейська комісія проведе з Україною перегляд за ст. 29 угоди України та Європейського Союзу про поглиблену і всеохопну зону вільної торгівлі (ПВЗВТ, DCFTA) для того, щоб збільшити доступ українських товарів на ринок ЄС і європейських — на ринок України.
«І якщо з автономними торговими заходами все сталося, як Європейська комісія і запланувала, то із 29 статтею поки що ми трішки пригальмувалися через низку зовнішніх різних обставин. Але сподіваюся, що ми це рішення знайдемо досить швидко. Якщо не до 6 червня, то максимально швидко після 6 червня», — описав поточну ситуацію торговий представник.
«І принаймні на час, поки ми будемо домовлятися щодо нових параметрів лібералізації торгівлі цими товарами, які вже були повністю лібералізовані, в нас не буде проблем з доступом на ринок Європейського Союзу», — додав Тарас Качка.
Загалом він констатував, що ситуація в торгівлі далеко не така оптимістична і не така дружня, як за іншими напрямами співпраці з ЄС.
Водночас заступник міністра вважає, що навіть довоєнний режим торгівлі із ЄС «досить гарний», бо щодо промислових товарів мит не було і так само не буде й за більшістю аграрних товарів.
«Але очевидно, що по товарах, які нам найцікавіші і найчутливіші, нам автономні торгові заходи дуже допомагали. Допомагали не лише з точки зору доступу на ринок, а й з точки зору транзиту. Це було актуально до 2023 року, коли не працювали наші порти. Зараз порти працюють, і весь експорт, який йде в бік третіх країн, йде з наших портів, тому у нас немає навантаження транзитного. Відповідно, ці автономні торгові заходи, які допомагали транзитуватися, зараз вже не такі актуальні», — зауважив посадовець.
На його думку, за 2023–2024 роки Україна та ЄС знайшли баланс торгівлі, хоча й Україна має досить великий торговий дефіцит: імпорт перевищує експорт майже удвічі.
«Очевидно, що зараз це є предметом дискусії, яким чином зберегти цю збалансовану торгівлю. Наш підхід, щоб залишити умови торгівлі такими, як вони є щонайменше зараз, можливо, навіть більш вільними, але при цьому контрольованими. Побачимо, що буде — не забігатиму наперед. Ми достатньо конструктивно працюємо з Європейською комісією, але очевидно, що це буде комплексне рішення по всіх нюансах», — підсумував торгпред України.
Як повідомлялося раніше, Україна потребує чітких і передбачуваних умов двосторонньої торгівлі з ЄС.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики