Один із найбільших портових терміналів Миколаївського морського порту виграв у 16 судових справах за позовами АТ «Укрзалізниця» про стягнення плати за користування вагонами та зберігання вантажу у вагонах. Про це пише Rail.insider із посиланням на «Юридичну газету».
Спір портового термінала, що належить міжнародній агрокорпорації, з АТ «Укрзалізниця» виник внаслідок фактичного припинення роботи єдиного суб’єкта господарювання, що мав ексклюзивне право на експлуатацію під’їзних колій припортової станції Миколаїв-Вантажний та з яким у залізниці стався конфлікт восени 2019 року.
«Ситуація з діяльністю на території державного порту приватного посередника, що здійснює подачу/збирання державних залізничних вагонів, є унікальною та існувала лише у Миколаївському морському порту», — наголошується у дописі.
Отже, портовий термінал фактично став заручником конфлікту між АТ «Укрзалізниця» та компанією-посередником і був повністю позбавлений можливості обробляти вагони, що призвело до накопичення одночасно 16 потягів з десятками вагонів у кожному на станції Миколаїв-Вантажний і на підходах до неї.
«Однак плату за простій вагонів та зберігання в них вантажу АТ «Укрзалізниця» вирішило стягнути з портового термінала як кінцевого одержувача, який нібито мав відповідати за припинення роботи посередника-монополіста та фактичну бездіяльність монополіста АТ «Укрзалізниця», тому в 2020 році були пред’явлені одразу 16 позовів проти портового оператора на загальну суму понад 17 млн грн», — зауважується у дописі.
Розгляд 16 судових справ тривав майже чотири роки. Після розгляду всіх позовів Господарський суд Миколаївської області став на бік портового термінала, відхиливши позовні вимоги АТ «Укрзалізниця» у повному обсязі. Зокрема, у рішенні від 9 вересня 2024 року суд погодився з твердженнями портового термінала, що «затримка спірних вагонів […] відбулася внаслідок дій самого позивача. […] За таких обставин суд дійшов висновку, що позивачем не доведена обґрунтованість позовних вимог, у зв’язку з чим у задоволенні позовних вимог слід відмовити».
АТ «Укрзалізниця» відмовилося від подальшого оскарження судових рішень в апеляційному порядку, чим фактично підтвердило законність та обґрунтованість кожного з 16 рішень.
«Це прецедентні рішення, адже в Україні відсутня релевантна судова практика в аналогічних спорах, — зазначив представник юридичної фірми «Ілляшев та Партнери», яка здійснювала захист, Сергій Неділько. — Ці судові рішення також є показовими для іноземних інвесторів. Гарантії захисту прав приватних інвесторів, зокрема у спорах з державними монополіями, є важливою складовою інвестиційної привабливості України, особливо під час війни».
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики