Статті

Залізнична освіта: як і де отримати в умовах війни

Владислав Бондар

Для випускників навчальних закладів за спеціальностями залізничного спрямування незабаром стартує дорога у самостійне життя. З іншого боку, розпочнеться набір нових студентів. Видання Rail.insider поспілкувалося з представниками навчальних закладів щодо того, як відбуватиметься цьогорічний випуск та вступна кампанія.

Здобути спеціальність «Залізничний транспорт», за даними сайту osvita.ua, можна у 8 вищих навчальних закладах. Проте далеко не всі виші є профільними щодо транспорту, тим більше залізничного.

Річ у тім, що у середині 2000-х років навчальні заклади залізничного транспорту були передані з підпорядкування Укрзалізниці до Міністерства освіти і науки України. Зокрема це 12 технікумів залізничного транспорту й коледжів та 3 вищі навчальні заклади. Саме з того часу акредитацію на спеціальність «Залізничний транспорт» почали отримувати інші ВНЗ, наприклад, такі як Національний університет «Запорізька політехніка».

 ДУІТ

У Київському інституті залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій навчальний рік завершується змішаною формою навчання. За словами заступниці відповідального секретаря приймальної комісії Марії Сіньтюрової, повернення до очної форми навчання буде залежати від ситуації в країні. Проте, якщо студентам потрібно поспілкуватись безпосередньо з викладачем, є відповідний затверджений графік консультацій.

Попри широкомасштабне російське вторгнення до України і мобілізацію, навчальний процес майбутніх залізничників виконується, проте з певними змінами. Студенти денної форми навчання, які перебувають на військовому обліку, під мобілізацію не підпадають. Однак, згідно вказівки Міністерства освіти і науки, до 31 травня 2023 року студенти повинні оформити військово-облікові документи. У разі невиконання цієї вказівки, навчання припиняється шляхом скасування наказу керівника закладу освіти.

Залізничні спеціальності інституту мають підтримку держави, і торік на контрактну форму навчання вступ відбувався тільки за мотиваційнім листом абітурієнта. Не потрібно було проходити ЗНО або НМТ, а при вступі на магістратуру бюджетної форми навчання потрібен був лише фаховий іспит. У підсумку таких спрощень у 2022 воєнному році набір студентів на залізничні спеціальності був навіть кращий, ніж у 2020 – 2021 роках під час епідемії COVID-19.

Цього року, також як і минулого, при вступі до Київського інституту залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій вступ на контрактну форму навчання відбуватиметься без ЗНО або НМТ, а лише за мотиваційним листом. Вимоги до мотиваційного листа знаходяться на сайті університету. Реєстрація абітурієнтів в особистих кабінетах буде відбуватися з 1 липня 2023 року. У виші звертають увагу, що документи старого зразку можуть «не підтягуватися» в особистому кабінеті, тому абітурієнтам бажано приїхати особисто до інституту.

Столичний виш очікує на кількість замовлень не нижче минулого року. Так, у 2022 році на спеціальність «Залізничний транспорт» було видано 75 бюджетних місць, «Транспортні технології» – 30 місць, «Автоматизація та комп’ютерні інтегровані технології» – 14 місць на денній формі та 4 місця на заочній формі, «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» – 30 місць бюджетних на денній формі та 5 місць на заочній.

Щодо новацій освітнього процесу, то ДУІТ продовжує впроваджувати дуальну форму навчання. Зокрема, університет уклав договори з ПрАТ «Київський електровагоноремонтний завод», де студенти приймають безпосередню участь у виконанні капітальних ремонтів в обсягах КР-1, КР-2, капітально-відновлювальних ремонтах електропоїздів.

У рамках дуальної освіти студентів, університет також активно співпрацює з ПрАТ «КЕЗ Транссигнал», де студенти беруть участь у виготовленні засобів сигналізації, електричної та диспетчерської централізації, пристроїв автоблокування та ін.

На думку Марії Сіньтюрової, повернення до системи профільних залізничних вишів, а особливо в підпорядкування Укрзалізниці, «дало б ефективний коефіцієнт корисної дії».
«В першу чергу велика кількість залізничників, які мають освіту професійно-технічних навчальних закладів або коледжів йшли б на додаткове навчання. Приміром, для чергових по станції це було б стимулом пройти додаткове навчання та стати поїзним диспетчером», – каже вона.

УДУНТ

Український державний університет науки і технологій (колишня назва – Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна) традиційно пропонує широкий вибір профільних залізничних спеціальностей.

За словами професора кафедри «Будівельне виробництво та геодезія» УДУНТ Анатолія Радкевича, навчальний процес у виші відбувається з урахуванням сьогоднішніх умов в країні та збереження життя студентів та працівників. Зважаючи на ці обставини, навчання проходить у змішаній формі.

Як повідомили у виші, через повномасштабне вторгнення РФ до України і близькість до зони бойових дій, 15–20% студентів УДУНТ виїхали за кордон. Є й ті, хто боронить нашу державу від російських загарбників. Таких студентів найбільше серед заочників, проте є добровольці, що проходять навчання на денній формі.

У 2023 році УДУНТ здійснює випуск майбутніх залізничників денної та заочної форми навчання за спеціальностями «Залізничний транспорт» та «Транспортні технології на залізничному транспорті», які зможуть працевлаштуватись у різні підрозділи АТ «Укрзалізниця».

Для багатьох майбутніх залізничників знайомство з УЗ уже відбулося завдяки дуальній освіті. Студенти пройшли навчання у структурних підрозділах регіональної філії «Придніпровська залізниця» та філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця». Зокрема, це локомотивне депо Нижньодніпровськ-Вузол, Дніпровське моторвагонне депо, пасажирське вагонне депо Дніпро-Головний.

Нині вченою радою університету затверджена вступна кампанія 2023 року. Абітурієнти, які бажають стати залізничниками та вступати в УДУНТ, можуть переглянути актуальну інформацію на сайті вишу за посиланням.

Як повідомили Rail.insider у приймальній комісії Українського державного університету науки і технологій, особливість цьогорічної вступної кампанії полягає в тому, що студенти контрактної форми навчання зможуть вступати до вишу на основі мотиваційного листа без здавання ЗНО або НМТ.

За словами професора кафедри «Будівельне виробництво та геодезія» УДУНТ Анатолія Радкевича, фінансування вузів державою скорочено на 30% у порівнянні з довоєнним часом, тому прогнозувати державне замовлення на залізничні спеціальності зараз складно, так як це залежить від Міністерства фінансів України.

Не стоїть навчальний заклад і осторонь від реформ профільної вищої освіти. Так у 2021 році Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна об’єднався з Національною металургійною академією України.

Анатолій Радкевич вважає, що повернення профільних залізничних вузів – це шлях в нікуди. Адже, враховуючи нинішню ситуацію в країні та російське вторгнення, Дніпровський національний університет залізничного транспорту не мав би змоги набирати велику кількість студентів. Крім того, об’єднання вишів підтримав Євросоюз, який надає грантові кошти на допомогу ВНЗ.

«Об’єднання вузів на часі, так як велика кількість країн живе «політехніками» і це більш ефективна форма навчання, тому тримати виш при залізниці – це неефективно, адже він буде працювати більше на приватника, ніж на державника», – вважає представник вишу.

На одній із кафедр УДУНТ готовлять фахівців для Держспецтрансслужби

УкрДУЗТ

Український державний університет залізничного транспорту – ще один вищий навчальний заклад, який готує спеціалістів для залізничного транспорту. Також у склад університету на правах відокремленого підрозділу входить філія Донецького інституту залізничного транспорту (освітній процес тимчасово не відбувається з 2014 року) та Лиманська заочна філія УкрДУЗТ.

За словами завідувача кафедри «Транспортні системи та логістика» УкрДУЗТ Дениса Ломотько, відновлення очної форми навчання в університеті можливе лише при безумовній безпеці для життя та здоров’я учасників навчального процесу. Враховуючи місцезнаходження ВНЗ у Харкові, поблизу кордону з РФ, наразі неможливо гарантувати безпечний процес очної форми навчання. Тому він відбувається дистанційно.

За підрахунками завідувача кафедри, близько 15% студентів виїхали за кордон, звідки продовжують навчання онлайн. Денис Ломотько сподівається, що «чимала кількість з них повернеться до Харкова, адже студенти люблять свій університет і мають намір пов’язати своє життя з майбутньою професією та залізницею зокрема».

УкрДУЗТ у 2023 році дасть путівку в професійне життя чималій кількості майбутніх залізничників. Приміром, тільки з заочної форми за спеціальністю «Транспортні технології на залізничному транспорті» випускається близько 200 студентів. Попри ситуацію в країні, ця кількість залишилася на рівні минулого року.

Щодо вступної кампанії, то цього року, аби розпочати шлях до здобуття освітнього ступеню «Бакалавр», потрібно здати НМТ, який буде підставою для вступу до УкрДУЗТ. На факультеті «Управління процесами перевезень» на рівні бакалавра буде передбачено близько 100 бюджетних місць. Стільки ж місць буде орієнтовно для тих охочих, хто вступатиме на спеціальність «Залізничний транспорт». У цю кількість входить як денна, так і заочна форма здобуття вищої освіти.

На вступ у 2023 році на ОС «Магістр» будуть доступні близько 50 бюджетних місць.

Університет одним з перших в Україні підтримав ініціативу Міністерства освіти і науки щодо впровадження системи дуальної освіти. Це перспективний напрямок навчання з поєднанням виробничого досвіду у структурних підрозділах АТ «Укрзалізниця». На сьогоднішній день до 10% студентів денної форми навчання охоплені дуальною освітою. В УкрДУЗТ діє окремий підрозділ – Центр навчально-практичної підготовки, професійної та дуальної освіти. Метою його створення є «підвищення якості практичної підготовки студентів для задоволення потреб залізничного транспорту та інших галузей економіки України у кваліфікованих спеціалістах, а також сприяння працевлаштуванню студентів і випускників університету, прискорення адаптації випускників на виробництві».

Посвята у студенти в УкрДУЗТ під час війни

Окрім вже трьох наведених вищих навчальних закладів, вищу залізничну освіту за ступенями «Бакалавр» та «Магістр» можна також отримати в таких вишах:

      1. Національний університет «Львівська політехніка» – новостворена у 2022 році кафедра залізничного транспорту, яка утворилась внаслідок реорганізації Львівського інституту Українського державного університету науки і технологій (колишня Львівська філія Дніпровського національного університету залізничного транспорту);
      2. Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»;
      3. Національний університет «Запорізька політехніка»;
      4. Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля.

 

Залізничні спеціальності, навчання за якими пропонують українські вищі навчальні заклади

СПЕЦІАЛЬНОСТІ ЗАЛІЗНИЧНОГО СПРЯМУВАННЯ МОЖЛИВІСТЬ ОБІЙМАТИ ПОСАДИ НА ЗАЛІЗНИЦІ
Транспортні технології на залізничному транспорті Черговий по станції, черговий по вокзалу, агент комерційний, оператор при маневровому диспетчері, оператор станційного технологічного центру оброблення поїзної інформації та перевізних документів, оператор сортувальної гірки, приймальник поїздів
Локомотиви та локомотивне господарство Помічник машиніста тепловоза, електровоза, слюсар з ремонту рухомого складу, в локомотивних депо, на локомотивобудівних та локомотиворемонтних заводах, також на промислових підприємствах, де використовується локомотивна тяга на інженерних посадах
Вагони та вагонне господарство Можливість працювати в Головних департаментах  вагонного та пасажирського господарств Укрзалізниці; філії «Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут залізничного транспорту» , проєктно-конструкторському технологічному бюро вагонного господарства Укрзалізниці; на вагонобудівних та вагоноремонтних підприємствах, вагонних депо, вагонних дільницях
Залізничні споруди та колійне господарство Робота у підрозділах дистанції колії, будівельних і ремонтних підприємствах залізничного транспорту, проєктних інститутах, науково-дослідних установах, конструкторських бюро та на інших підприємствах і установах на посадах інженера, колійного майстра та інших
Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка Дистанції електропостачання регіональних філій АТ «Укрзалізниця», від енергодиспетчера дільниці до інженерів різних служб дистанції
Автоматизація та комп’ютерні інтегровані технології Дистанції сигналізації та зв’язку регіональних філій АТ «Укрзалізниця», на посадах, від яких залежить безперебійних рух поїздів, міжстанційний та поїзний зв’язок

 

ГРАФІК ВСТУПНОЇ КАМПАНІЇ

Для тих, хто мріє стати майбутнім залізничником та бажає вступати у заклади профільної залізничної освіти, графік вступної кампанії виглядатиме таким чином:

    1. Реєстрація електронних кабінетів – з 1.07.2023 по 30.11.2023;
    2. Прийом заяв та документів – з 19.07.2023 по 31.07.2023 (18:00);
    3. Вступні випробування (співбесіда) для вступу на бюджет – з 07.07.2023 по 18.07.2023, на контракт – з 07.07.2023 по 31.07.2023;
    4. Оприлюднення рейтингового списку – не пізніше 05.08.2023;
    5. Виконання вимог до зарахування на бюджет – до 08.08.2023 (18:00);
    6. Зарахування на бюджет – не пізніше 10.08.2023, зарахування на контракт – не пізніше 30.08.2023;
    7. Оприлюднення списків рекомендованих на контракт – не раніше 09.08.2023;
    8. Переведення на вакантні бюджетні місця – не пізніше 18.08.2023;
    9. Зарахування на контракт: денна форма здобуття освіти – не пізніше 30.08.2023; заочна форма здобуття освіти – не пізніше 30.11.2023.

Де готують «молодших спеціалістів»

Ступінь «Молодший спеціаліст», яка автоматично прирівнюється до ступеню «Фаховий молодший бакалавр» при вивчені залізничних спеціальностей, можна отримати у численних транспортних коледжах (колишніх залізничних технікумах) або інших закладах цього рівню акредитації.

Час на підготовку «молодших спеціалістів» для залізничного транспорту після 9-го класу складає 3 роки та 10 місяців. В Україні таку акредитацію мають понад 10 коледжів. Деякі з них евакуйовані через ведення бойових дій, а будівлі навчальних закладів, зокрема у Бахмуті, зруйновані.

Коледжі

    1. ВСП «Львівський фаховий коледж транспортної інфраструктури» Національного університету «Львівська політехніка»;
    2. Вінницький транспортний коледж;
    3. Дніпровський фаховий коледж залізничного транспорту та транспортної інфраструктури;
    4. Придніпровський металургійний фаховий коледж;
    5. Дніпровський транспортно-економічний фаховий коледж;
    6. Київський електромеханічний фаховий коледж;
    7. Київський фаховий коледж транспортної інфраструктури;
    8. Кременчуцький фаховий коледж транспортної інфраструктури та технологій;
    9. ВСП «Маріупольський політехнічний фаховий коледж Державного вищого навчального закладу «Приазовський державний технічний університет» (тимчасово евакуйований в Дніпро);
    10. ВСП «Миколаївський фаховий коледж транспортної інфраструктури Українського державного університету науки і технологій»;
    11. Одеський фаховий коледж транспортних технологій;
    12. Слов’янський коледж транспортної інфраструктури (тимчасово евакуйований в Дніпро);
    13. Харківський коледж транспортних технологій;
    14. Чернівецький транспортний фаховий коледж;
    15. Бахмутський коледж транспортної інфраструктури (тимчасово евакуйований в Дніпро).

Зруйнована будівля залізничного коледжу у Бахмуті

Професійно-технічна освіта

Одними з найбільш затребуваних в Україні є робітничі професії залізничного спрямування. Приміром, виробничий підрозділ «Харківська дистанція колії» регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» має вільні вакансії для обіймання таких посад, як машиніст залізнично-будівельних машин, ремонтник штучних споруд, монтер колії, оператор дефектоскопного візка.

Крім того, підрозділи УЗ потребують спеціалістів, які пов’язані з організацією руху поїздів. Зокрема ВСП «Ужгородська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Львівська залізниця» потребує чергових по станції, чергових по роз’їзду, складачів поїздів, операторів станційного технологічного центру оброблення поїзної інформації та перевізних документів. Враховуючи наявність вільних вакансій, АТ «Укрзалізниця» потребує також  і кваліфікованих робітників, зокрема оглядачів вагонів та провідників пасажирських вагонів.

Підготовку робітників проводять державні професійно-технічні навчальні заклади, які мають акредитацію на навчання за залізничними спеціальностями. Одним із них є Державний професійно-технічний навчальний заклад «Жмеринське вище професійне училище». За словами заступника директора з навчальної роботи Олени Чичкаленко, особливість полягає в тому, що майбутні залізничники навчаються за інтегрованими професіями. Тобто здобувають одразу декілька професій, за якими у майбутньому можуть працювати як у вантажному, так і пасажирському господарствах залізниці.

Цьогорічний випуск училища складається з таких професій:

  • «Помічник машиніста тепловоза; Помічник машиніста електровоза; Слюсар з ремонту рухомого складу»;
  • «Провідник пасажирського вагона; Касир квитковий; Касир багажний; Прийомоздавальник вантажу та багажу»;
  • «Оглядач вагонів; Слюсар з ремонту рухомого складу»;
  • «Монтер колії; Слюсар з ремонту колійних машин та механізмів; Бригадир (звільнений) з поточного утримання й ремонту колії та штучних споруд»;
  • «Електромонтер контактної мережі».

Заняття в укритті одного з навчальних транспортних закладів

Попри російське вторгнення до України, навчальний процес, як зазначають в училищі, проходить успішно, хоча 50 учнів виїхали за межі України. Загалом за спеціальностями залізничного спрямування навчальний заклад у 2023 році випустить 110 майбутніх залізничників.

Наразі уроки теоретичного навчання учні проходять дистанційно на платформі Google Meet, а практичні заняття – очно. Виробниче навчання майбутніх залізничників проводиться в спеціалізованих лабораторіях та майстернях училища.

Для здобуття профільної професійно-технічної освіти залізничного спрямування цього року до ДПТНЗ «Жмеринське вище професійне училище» запрошуються щонайменше 155 осіб. Таким є державне замовлення. Вступ до училища здійснюватиметься без будь-яких іспитів чи ЗНО, або ж конкурсу атестатів.

Треба зазначити, що ДПТНЗ «Жмеринське вище професійне училище» уже декілька років працює за новим державним стандартом професійної (професійно-технічної) освіти, у якому значна роль надається дуальній формі навчання. Через ситуацію в країні станом на 2023 рік повністю дуальної освіти немає, проте деякі елементи впроваджуються. Варто зауважити, що до введення воєнного стану учні мали змогу проходити практичне навчання у підрозділах АТ «Укрзалізниця», зокрема у вагонному депо Жмеринка (ВЧДЕ-4) та його ПТО на станції Гречани, локомотивних депо Жмеринка (ТЧ-4) та Гречани (ТЧ-5), вагонних дільницях станцій Жмеринка (ВЧ-2) та Хмельницький (ВЧ-3), а також на вокзалах станцій Жмеринка та Хмельницький.

Після початку повномасштабного вторгнення і введення воєнного стану, за словами Олени Чичкаленко, керівники підрозділів залізниці бояться брати на себе відповідальність за безпеку учнів, тому практичне навчання на залізниці тимчасово не проводиться.

Представниця навчального закладу запевнила, що повернення профільних залізничних училищ у відомчу систему Укрзалізниці було б цікавим та перспективним, однак все залежить від фінансування. Вона сподівається, що після перемоги випускники професійно-технічних закладів в першу чергу матимуть можливість заповнити робочі місця для відбудови України і залізниці зокрема.

Отримати диплом робітника того чи іншого залізничного напрямку можна у численних державних закладах професійно-технічної освіти, зокрема, профільних. Варто зазначити, що таке навчання є значно коротшим за термінами, ніж опанування ступеню бакалавра. Після 1 року (для випускників 11 класу) або 3 років (після 9 класу) навчання, робітники можуть обіймати посади оператора чергового по станції, прийомоздавальника вантажу та багажу, слюсаря з ремонту рухомого складу чи провідника пасажирських вагонів. Всього на території України налічується 20 закладів професійно-технічної освіти залізничного профілю.

Училища

      1. Львівське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту;
      2. Здолбунівське вище професійне училище залізничного транспорту;
      3. Козятинське міжрегіональне вище професійне училище залізничного транспорту;
      4. Київське вище професійне училище залізничного транспорту ім. В.С. Кудряшова;
      5. Одеське професійне училище залізничного транспорту та будівництва;
      6. Жмеринське вище професійне училище;
      7. Знам’янський професійний ліцей;
      8. Криворізький професійний транспортно-металургійний ліцей;
      9. Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту;
      10. Чернігівський професійний ліцей залізничного транспорту;
      11. Люботинський професійний ліцей залізничного транспорту;
      12. Білопільський професійний ліцей залізничного транспорту;
      13. Львівський професійний ліцей залізничного транспорту;
      14. Харківський професійний ліцей залізничного транспорту;
      15. Запорізький професійний ліцей залізничного транспорту;
      16. Полтавський професійний ліцей транспорту;
      17. Івано-Франківський професійний політехнічний ліцей;
      18. Дніпровський професійний залізничний ліцей;
      19. Попаснянський професійний ліцей залізничного транспорту (тимчасово евакуйований в Кривий Ріг);
      20. Мелітопольський багатопрофільний центр професійно-технічної освіти.

 

Висновок 

Попри усі перипетії реформи професійно-технічної та вищої освіти, об’єднання вишів, отримати залізничну освіту в Україні можливо. Загалом Rail.insider нарахував 43 заклади освіти різних форм акредитації, які здійснюють підготовку фахівців у галузі залізничного транспорту. Без перебільшень можна вважати, що саме в Україні найбільша чисельність закладів залізничного профілю серед країн Східної Європи.

Деякі фахівці вважають, що потрібно повертатись до системи профільних залізничних закладів освіти у відомчій системі Укрзалізниці, інші ж, навпаки, бачать залізничну освіту у складі «політехнік».

Так чи інакше, представники навчальних закладів сподіваються, що випускники-залізничники стануть при нагоді як сьогодні у роботі залізничного транспорту, так і, особливо, після перемоги, у відбудові вітчизняної економіки в цілому.

Джерела фото: https://dpzl.dp.ua/ , https://tyaga.net/uk/ , https://www.kvpuzt.kiev.ua/novini/

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

Отримати