Статті, Новини

Залізничні перевезення: як і чим будемо возити зерно в 2021/22 МР

Спільний проєкт Rail.insider та АПК-Інформ

В Україні частка перевезень зернових вантажів залізничним транспортом в останні роки має тенденцію до зниження і за підсумками 2020/21 МР очікується на рівні 50-60% від обсягу експортних поставок зерна. Зокрема, в липні-березні поточного МР на зовнішні ринки було поставлено практично 35 млн тонн пшениці, ячменю і кукурудзи сумарно.

При цьому, згідно з даними Rail.Insider, загальний обсяг перевезень зазначених культур залізничним транспортом за цей період склав 20,6 млн тонн, або 60%. За підсумками календарного 2020 року відповідний показник склав 52%.

«На жаль, рухів у напрямку до збільшення частки на ринку на даний момент немає. Покращення ситуації з питань недостачі і розкрадань на залізниці немає, руху в бік оптимізації тарифів на перевезення і зменшення (або хоча б спрощення) зборів за додаткові послуги також немає», – відзначає головний аналітик BGS Rail Всеволод Великодний.

У своєму листі від 16.04.2021 АТ «УЗ» запропонувала клієнтам укладати довгострокові контракти на перевезення у власних вагонах на 2021/22 МР.

«З огляду на проблемність і скандальність попередніх довгострокових контрактів, за якими тривають суди, навряд чи дана ініціатива стане локомотивом по залученню вантажної бази, а ось маркером цінової політики логістичної складової – цілком. Єдиним серйозним козирем і плюсом залізниці можуть стати показники обороту вагонів», – вважає експерт.

На думку Великодного, послаблення навантаження на інфраструктуру пасажирських перевезень разом із загальним падінням перевезень дозволяє здійснювати по 3-4 рейси зерновозу в місяць, а нормативні терміни доставки у напрямку до портів виконуються більш ніж на 95%.

Забезпечення вагонами аграріїв та їх профіцит/дефіцит буде сильно залежати від того, як залізничники зможуть справлятися зі збільшенням навантаження на мережу. Згідно з квітневими оцінками аналітиків ІА «АПК-Інформ», в 2021 році валовий збір зернових і зернобобових культур може досягти 73,8 млн тонн, що на 13% перевищує показник попереднього сезону і призведе до збільшення навантаження на залізничний транспорт.

У високий сезон залізницею може перевозитися 3,8-4 млн тонн зернових щомісяця. При обороті вагона в 7 діб досить буде 14 000 вагонів, а якщо мережа не витримає і оборот впаде в два рази (як було в 2019 році), – то утвориться досить серйозний дефіцит «живих» зерновозів в розмірі 1000-1500 вагонів.

«У разі негативного сценарію джокером в рукаві може стати перевезення зернових в контейнерах. У сезоні 2019/20 в цьому сегменті було показане зростання більш ніж на 30%. При дотриманні позитивної динаміки можна очікувати, що в цьому сезоні більше 1 млн тонн зернових буде експортовано в контейнерах», – зазначив В.Великодний.

Врожай зернових обсягом практично 74 млн тонн може стати черговим випробуванням на міцність внутрішньої логістичної системи.

Більше інформації про виклики майбутнього сезону для зернового ринку України, а також про світові тренди ви можете отримати, відвідавши найбільший міжнародний захід зернового ринку «Grain & Maritime Days in Odessa 2021», який відбудеться 26-28 травня в м. Одеса (Bristol Hotel Odessa). А про ситуацію на ринку залізничних перевезень і про те, як і чим будемо возити зерно в 2021/22 МР, розповість Всеволод Великодний.