Підвищення залізничних вантажних тарифів є нераціональним, оскільки завдасть серйозного удару по промисловості. Про це заявив Український національний комітет Міжнародної торговельної палати (ICC Ukraine) і закликав уряд переглянути рішення про таке можливе підвищення, пише Rail.insider із посиланням на «Інтерфакс-Україна».
«Залізничний транспорт є ключовим для забезпечення стабільності поставок сировини та продукції на внутрішньому ринку, а також для експортної діяльності підприємств. Зростання вартості перевезень не тільки ускладнить відновлення економіки, а й може призвести до закриття підприємств, що наражає на небезпеку тисячі робочих місць», — зазначили в організації.
У своєму листі вона прогнозує, що зростання тарифів знизить конкурентоспроможність української продукції на світових ринках та експортні надходження.
ICC Ukraine нагадує, що в серпні 2021 року–січні 2022 року тарифи на перевезення таких чутливих до вартості логістики вантажів, як вугілля, руда і вапняк, підвищили на 42%, а в червні 2022 року ще на 70% — разом у 2,4 раза, а на перевезення порожніх вагонів з-під 1-го класу вантажів — у 2,6 раза.
«Такий різкий і необґрунтований стрибок тарифів в Україні створює серйозний тиск на бізнес і є неприпустимим у нинішніх умовах, коли підприємства намагаються вижити і забезпечують надходження до держбюджету», — вважають у комітеті.
На думку організації, в умовах відкриття морських портів й активізації експорту необхідно прагнути до подальшого його нарощування до довоєнного рівня, тоді як підвищення залізничних тарифів завадить цьому.
У свою чергу, ICC Ukraine закликає знизити вартість логістики, щоб стимулювати виробництво, збільшувати обсяги перевезень і підтримувати конкурентоспроможність української продукції. «Це дасть змогу залучити більше вантажів на залізницю, зменшити навантаження на автомобільний транспорт і зберегти дорожню інфраструктуру, яка вже зазнала значних руйнувань через війну та перехід частини вантажів із залізниці на дорожні шляхи», — зазначається у листі.
На думку ICC Ukraine, в Укрзалізниці є всі можливості не підвищувати тарифи, оскільки доходи компанії від вантажних перевезень за перше півріччя 2024 року зросли на 17% до аналогічного періоду минулого року — до 43 млрд грн, що дало змогу отримати прибуток 3,1 млрд грн, хоча витрати компанії зростають швидше за доходи.
Як стверджується у листі, змінні витрати Укрзалізниці становлять лише приблизно одну четверту її сумарних витрат, отже, перевезення додаткової тонни будь-якого вантажу, навіть щебеню за найнижчим тарифом, приносить Укрзалізниці значний маржинальний прибуток.
«Саме тому повним абсурдом є заяви монополіста про те, що причиною його збитків є перевезення «збиткових» вантажів — причиною збитковості можуть бути тільки значні та постійно зростаючі витрати Укрзалізниці, а також кричуща некомпетентність менеджменту Укрзалізниці», — вважають в ICC Ukraine.
Тож комітет звернувся до уряду із проханням поширити знижку у розмірі 30% до встановлених тарифів на експортні перевезення всіх видів вантажів, бо наразі така знижка застосовується тільки для сільськогосподарської продукції, та поставити завдання УЗ реалізувати масштабні програми оптимізації витрат та збільшення обсягів перевезень, за рахунок чого знизити залізничні тарифи на перевезення вантажів упродовж 2024–2025 років на 15–20%. Це не лише підтримає відновлення економіки та експорт України, а й посилить конкурентоспроможність самої Укрзалізниці порівняно з автотранспортом, резюмували в ICC Ukraine.
Детальніше про проєкт УЗ щодо уніфікації тарифів на залізничні перевезення вантажів можна прочитати тут.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики