Минулого тижня представники Škoda Group відвідали Ригу, щоб звітувати про хід проєкту запуску нового пасажирського поїзда. Хоча графік постачання вже порушено більш ніж на півроку, чеське підприємство обіцяє до кінця поточного року поставити Латвії 23 потяги. Таку кількість планується співфінансувати коштом Євросоюзу. Водночас Латвія може втратити фінансування ЄС тієї кількості поїздів, яку Škoda не зможе поставити до кінця року. Про це пише Rail.insider із посиланням на Delfi.
За словами представників Škoda, вчасно виготовити і поставити електропоїзди до Латвії чеській компанії завадили спочатку пандемія Covid-19, а потім повномасштабне вторгнення РФ на територію України. У травні минулого року Škoda та латвійська компанія Pasažieru vilciens досягли угоди про поправки до контракту, що дозволяють доправляти поїзди пізніше, ніж було обіцяно спочатку.
За новим графіком, до вересня 23 із 32 поїздів мали не лиише доправити до Латвії, а й ввести їх в експлуатацію. Та поки що доставлені поїзди не обслуговують пасажирів.
«Škoda, звісно, має відповісти за затримки, але ми повинні враховувати, що цей графік враховує тільки вплив коронавірусу. Ефект того, як на цей проєкт вплинула війна, ще обговорюється», — зауважив голова правління АТ Pasažieru vilciens Роджерс Яніс Грігуліс.
Максимальний штраф за запізнення доставки кожного поїзда становить 10% його вартості. За попередніми розрахунками, Pasažieru vilciens має право вимагати від Škoda виплати неустойки у розмірі понад 16 млн євро. Голова правління заявив, що штраф попросять заплатити, але сума залежатиме від того, як латвійська та чеська компанії «вимірюватимуть наслідки війни в Україні». Наразі юристи компаній сперечаються, на скільки днів прострочення зменшити штраф.
Представники Škoda повідомили, що наближається до завершення сертифікація поїздів. Усі процедури з введення їх в експлуатацію планують завершити у жовтні. Довша затримка може дорого обійтися Латвії: є ризик втратити європейське фінансування.
Гроші на купівлю поїздів Латвія чекала від попереднього планового періоду фонду, проєкти якого мають бути завершені до кінця 2023 року. Інакше гроші залишаться неопанованими, і фінансування доведеться шукати або у власному бюджеті, або шляхом перерозподілу коштів із європейських програм наступного періоду.
На постачання 23 поїздів планувалося витратити 114 млн євро. Глава Європейського фонду Центральної фінансової та контрактної агенції повідомив, що на потяги, які цього року чеське підприємство поставити Латвії не зможе, Європа грошей не дасть.
Окрім того, є ризик недоотримання коштів у межах проєкту щодо реконструкції платформ. Він також має завершитися до кінця року.
Якщо роботи на лінії Рига—Єлгава наближаються до завершення, то в інших місцях вони ледь розпочалися.
«У співпраці з LDz ми визначили обсяг фінансування, яке можемо недоотримати. Це майже 15 млн євро. Крім того, ці проєкти також стали дорожчими. За оцінками, вартість проєкту становитиме приблизно 17–18 млн євро», — сказала директор департаменту розвитку інфраструктури CFLA Соліта Домбровська.
Зростання цін відбулося не лише через війну в Україні та інфляцію, а й через контракти на додаткові роботи. Наприклад, спочатку платформи були спроєктовані без урахування потреб людей з обмеженими можливостями.
Водночас голова правління LDz Ріналдс Плявнієкс наголосив на тому, що компанія планує завершити вчасно хоча б основну частину робіт. «Я думаю, у серпні та вересні ми дуже добре побачимо хід робіт», — вважає він.
За даними Міністерства, розглядаються різні сценарії перепланування фінансів. Як сказав Вітенбергс, «було б добре, якби ці проблеми були виявлені минулого року. Тоді можна було пошукати якісь можливості для їх вирішення з інших програм. Наразі можливості більш обмежені».
LDz також має до кінця року завершити проєкт щодо збільшення швидкості руху поїздів. Загальна вартість проєкту становить 58 млн євро, з яких фінансування ЄС — 50 млн євро.
Як повідомлялося раніше, залізниці Латвії можуть долучитися до експорту української агропродукції.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики











