Підвищення тарифу на вантажні перевезення на 37%, яке пропонує АТ «Укрзалізниця», матиме катастрофічні наслідки для економіки, адже призведе до зупинки стратегічних підприємств та до скорочення обсягів валютної виручки. З огляду на стан вітчизняної промисловості уряд має запровадити дворічний мораторій на підвищення тарифів Укрзалізниці та провести аудит у держкомпанії, щоб розібратися з неконтрольованим зростанням витрат. Про це йдеться у листі об’єднання підприємств «Укрметалургпром» прем’єр-міністру Денису Шмигалю та віцепрем’єр-міністру з відновлення України—міністру розвитку громад та територій Олексію Кулебі, пише Rail.insider із посиланням на УНІАН.
«За наявною інформацією, 28 листопада 2024 року відбулася зустріч Олексія Кулеби з керівництвом Укрзалізниці, де було ухвалено рішення підготувати проєкт наказу щодо проведення індексації вантажних залізничних тарифів з підвищенням останніх на 37%. Це рішення викликало дуже велике занепокоєння у гірників і металургів України, які категорично виступають проти подібного кроку. Виглядає дуже дивно, що Міністерство розвитку громад та територій України проводить такі кулуарні обговорення з УЗ без участі бізнес-спільноти. Адже наслідки для економіки України будуть катастрофічні із зупинкою стратегічних підприємств та суттєвим скороченням валютної виручки», — зазначено у листі.
В Укрметалургпромі нагадали, що в Україні саме залізниця є основним засобом вантажоперевезень: якщо у Німеччині загальна частка вантажоперевезень залізницею не перевищує 20%, то в Україні залізничний транспорт забезпечує майже 82% вантажних і 36% пасажирських перевезень.
«Розуміючи своє монопольне становище у питанні вантажоперевезення, Укрзалізниця весь час свого існування намагається вирішувати власні фінансові проблеми за рахунок вантажовідправників. Українська промислова бізнес-спільнота вже відчула значний фінансовий тиск після серії підвищень вантажних тарифів у 2021-му та 2022 роках, які призвели до рекордного збільшення витрат на залізничні перевезення — так, тарифи на транспортування вугілля, руди і вапняку зросли на 140% (!), металу — на 70%, добрив — на 70%, зерна — на 96%, а порожніх вагонів з-під вугілля — на 158% (!)», — наголосили в об’єднанні.
Додається, що підвищення тарифів не допоможе вирішити проблеми УЗ, якщо не буде реформована структура товариства та не будуть задіяні внутрішні ресурси. Адже наразі витрати Укрзалізниці зростають швидше за доходи, що є тривожним сигналом і вимагає термінового перегляду витратної політики.
«Через постійне необґрунтоване підвищення тарифів на вантажоперевезення значна кількість вітчизняних галузей поступово відмовляється від послуг УЗ, віддаючи перевагу альтернативним способам транспортування, а в гіршому — суттєво скорочує виробництво чи зупиняється. А УЗ, замість утримання вантажів на залізниці та збільшення вантажної бази, безконтрольно і стрімко розширює свою базу витрат та не зацікавлена у додаткових доходах. Адже з вересня 2023 року УЗ не продала жодного лота брухту — хоча реалізація брухту дає мільярди гривень додаткових доходів. Недалекоглядна тарифна політика Укрзалізниці критично позначиться на всій економіці України та, відповідно, на її обороноздатності та національній безпеці», — акцентується у листі.
В об’єднанні закликали уряд ініціювати заходи із покращення фінансового стану Укрзалізниці, зокрема — розвивати вантажну базу та оптимізувати витрати, а також підвищити ефективність використання активів державного монополіста. Також необхідним є запровадження мораторію на підвищення вантажних залізничних тарифів до скасування військового стану та на період не менше двох років після закінчення бойових дій.
Як повідомлялося раніше, підвищення тарифів на 37% викреслить нафтопродукти з номенклатури перевезень УЗ.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики











