У березні 2025 року обсяги вантажних перевезень зросли, особливо в сегменті інтермодальних перевезень. Але залишаються ризики, пов’язані зі спадом виробництва в США, інфляцією та коливанням споживчої довіри. Також на показники залізничних перевезень можуть вплинути і нові обмеження, запропоновані адміністрацією Трампа. Зокрема йдеться про указ президента Дональда Трампа під назвою “Відновлення морської домінанції Америки” спрямований на відродження суднобудівної галузі у США та скорочення впливу Китаю на світовий ринок суднобудування.
Американські залізниці. Статистика за березень
У березні американські залізниці перевезли 906 тис. вагонів, це на 4,5% більше, ніж у березні минулого року, що є найкращим показником за останні шість місяців. Інтермодальні перевезення продовжують бути ключовим фактором зростання — обсяг перевезених контейнерів та причепів сягнув 1,10 млн одиниць (+8,0% до березня 2024 р.), що стало 19-м місяцем поспіль із зростанням.
Динаміку зростання продемонстрували зернові вантажі (+6,6% до березня 2024 р.), металургійна продукція (+4,5%), залізо і сталевий брухт (+12,3%), а також перевезення автомобілів та автозапчастин (+4,6%).
Обсяги перевезень хімікатів у березні 2025 року зросли на 0,6% порівняно з березнем 2024 року. Середньотижневий показник перевезень складав 33 725 вагонів — це найвищий рівень за весь час спостережень. Попередній рекорд було зафіксовано у березні 2024 року.
Водночас низка вантажних категорій зазнала скорочення. Найбільше зменшилися перевезення металевих руд (–15,2%), деревини (–4,5%), харчових продуктів (–2,8%) та нафтопродуктів (–1,1%).
Вугілля – рекордсмен
Цікавий факт, що вугілля, обсяги перевезення якого тривалий час знижувалися, у березні продемонструвало несподіване зростання (+11,1% до березня 2024 р.). Це перше збільшення за останні 15 місяців. Проте за перший квартал 2025 року його обсяг все ще залишився мінімальним за всю історію спостережень.
Чому зросли обсяги перевезення вугілля
- У березні традиційно зберігається підвищений попит на електроенергію в північних штатах США, де холодна погода тримається до весни. Це стимулює збільшення виробництва електроенергії з вугілля — особливо у випадках, коли ціни на природний газ є високими або постачання нестабільне. EIA (Альянс галузей електронної промисловості, – ред.) прогнозує, що у 2025 році виробництво електроенергії з вугілля зросте на 6%.
- У звіті AAR (Асоціація американських залізниць, – ред.) зазначено, що лютий 2025 року був складним через повені та морози, які заважали перевезенням. Ймовірно, частина вантажів, перевезення яких було заплановано на лютий, було перевезено в березні, що призвело до тимчасового «сплеску».
- Адміністрація Трампа у березні 2025 року оголосила про запровадження нових портових зборів на судна, збудованих в Китаї. Це викликало занепокоєння у вугільних експортерів, оскільки потенційно обмежувало доступ до флоту та могло підвищити вартість логістики. У відповідь експортери почали пришвидшувати відвантаження вугілля, що збільшило навантаження на залізницю.
Суднобудівні потужності Китаю у понад 200 разів перевищують американські. Це дозволило КНР у 2023 році поставити 689 комерційних суден і ввести в експлуатацію 30 кораблів для свого флоту. Суднобудівні верфі Штатів того ж року збудували девʼять кораблів для ВМС США і жодного великого комерційного.
У березні 2025 року президент Дональд Трамп ініціював запровадження нових портових зборів, спрямованих на зменшення домінування Китаю в світовій суднобудівній галузі та стимулювання відродження американського суднобудування. Згідно з цими пропозиціями, на китайські судна, що заходять до портів США, можуть бути накладені значні збори:
- $1 млн за захід судна, побудованого в Китаї.
- $1,5 млн за захід судна, що плаває під китайським прапором.
- $1 млн за захід судна, якщо понад 50% нових замовлень компанії на будівництво суден розміщено на китайських верфях.
Рекомендовані портові збори викликали різку критику з боку експортерів, торгових груп та судноплавних компаній США, які побоюються подальших збоїв у ланцюжку поставок, втрати робочих місць у портових містах та інфляції.
Серед іншого збільшення вартості морських перевезень через нові збори може зробити експорт американських товарів менш конкурентоспроможним. Це особливо стосується таких галузей, як вугільна та сільськогосподарська, які активно використовують залізничний транспорт для доставки продукції до портів для подальшого експорту. Тож в перспективі зменшення експорту може призвести до скорочення обсягів залізничних перевезень саме цієї номенклатури вантажів.
Також високі збори можуть стимулювати судноплавні компанії перенаправляти свої маршрути до портів Канади та Мексики, щоб уникнути додаткових витрат. Це може призвести до збільшення обсягів перевезень залізницями цих країн та зменшення транзиту через американські залізничні мережі. Наприклад, канадські залізниці, такі як Canadian National та Canadian Pacific Kansas City, можуть отримати вигоду від такого перенаправлення вантажопотоків.
Варто відзначити, що саме зовнішня торгівля має вирішальне значення для залізничного сектора США — близько 38% усіх перевезень (вагонів і контейнерів) та 37% доходів залізниць прямо залежать від міжнародної торгівлі. Тож запропоновані адміністрацією Трампа портові збори можуть мати значний вплив на залізничну галузь США, спричиняючи зменшення обсягів перевезень, перенаправлення вантажопотоків та збільшення витрат для експортерів.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики