Інтерв'ю, Новини, Спецпроєкт : Тарифні класи

Олег Бурлаченко: Тарифний дисбаланс потрібно ліквідувати терміново

 Олег Бурлаченко
генеральний директор транспортно-експедиторського підприємства «Вертикаль»

Продовжуємо серію матеріалів у спецпроєкті, присвяченому зближенню тарифних класів. На цей раз публікуємо бліцінтерв’ю з Олегом Бурлаченком, генеральним директором транспортно-експедиторського підприємства «Вертикаль».

Чи є необхідність у зближенні тарифних класів вантажів і чи на часі такі зміни зараз?

Зближення тарифних класів – обов’язкове, і це потрібно робити негайно. Наразі структура вантажів, які перевозить УЗ, складається на 60 % з позакласних вантажів і вантажів 1-го класу. Це залізна руда, вугілля, будівельні матеріали, шлаки, кокс тощо. Ці перевезення мають від’ємну рентабельність для перевізника – вони збиткові. Тарифи на ці класи не дають змоги перевізнику отримувати необхідний прибуток, який би дозволяв підтримувати певний рівень заробітної плати в галузі, зберігати кадровий потенціал; інвестувати в підтримання й розвиток інфраструктури, оновлення локомотивного й вагонного парків. Прибуткові для залізниці вантажі 2-го і 3-го класів фактично субсидують перевезення вантажів 1-го класу й позакласних. Наприклад, виробники зернових вантажів (2-й клас) субсидують розвиток підприємств гірничо-металургійного комплексу, вугільників і будівельників.

На вашу думку, чи готова економіка України до таких змін? Адже вони призведуть до подорожчання сировини й товарів, експорт яких забезпечує надходження до бюджету. Чи не втратять свої позиції на міжнародних ринках сировина й товари?

Ця диспропорція в тарифах перейшла з часів Радянського Союзу. За роки незалежності колосальна різниця у вартості перевезення дозволила отримувати власникам ГМК надприбутки й заходити до списків багатіїв «Форбс». Жодна галузь народного господарства України не має такої кількості олігархів. Нині економіка країни й фінансовий стан УЗ перебувають у скрутному становищі, тарифний дисбаланс потрібно ліквідувати терміново. Подорожчання сировини й будь-яких товарів на світових ринках регулює баланс попиту й пропозиції, а збільшення логістики в собівартості вказаної продукції призведе тільки до зменшення надприбутків.

Який механізм зближення тарифних класів може бути найбільш безболісним для ринку?

Збиткові тарифи на позакласні вантажі й вантажі 1-го класу мають бути переглянуті до рівня собівартості, а на наступному етапі – до рівня необхідної рентабельності. Тарифи на порожні вагони мають бути однаковими, без прив’язки до вантажу, який перевозився до цього. Залізниця фактично перевозить тару вагона, яка схожа у всіх вагонів. Величина тарифів 3-го класу має бути знижена. Це дозволить повернути на залізницю вантажі, які втекли на автотранспорт.

Чи передбачене зближення тарифних класів євродирективами, які має виконати Україна?

Тарифна градація залізниць ЄС зовсім не опирається на класи вантажів. Вартість перевезень залежить від інших факторів: швидкість руху на маршруті, завантаженість маршруту, кількість перевезеного вантажу маршрутом, інфраструктурні особливості маршруту.

Чому зближення тарифних класів ініціює саме АТ «Укрзалізниця», а не профільне міністерство?

У більшості країн держава надає дотації національному перевізнику. Укрзалізниця не отримує грошей з державного бюджету. УЗ повинна самостійно піклуватися про економічну ефективність і самоокупність своєї діяльності.

Як це відобразиться на вашій компанії?

Наша компанія є залізничним оператором, а не виробником продукції. Але ми зацікавлені в тому, щоб національний перевізник надавав якісні й сучасні послуги з перевезення вантажів, які нам доручено експедирувати. А це буде реально, коли залізниця зможе отримувати необхідний дохід на оновлення й модернізацію, зокрема й завдяки уніфікації тарифних класів.