Робота «зернової ініціативи» поновилась, але РФ у Спільному координаційному центрі продовжує блокувати вхідний флот на найбільш глибоководний порт Південний. Про це пише Rail.insider із посиланням на інформацію Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
У відомстві зауважили, що 19 травня було проінспектовано три судна, які йдуть на завантаження до портів Одеса і Чорноморськ. В інспекції і реєстрації суден на порт Південний країна-агресорка відмовила в односторонньому порядку і без пояснення причин.
Наступного дня, 20 травня, російська делегація погодилася провести сім інспекцій вхідного флоту на порти Одеса і Чорноморськ, але провела лише дві. Усі заявлені на порт Південний судна РФ знов викреслила як з реєстраційного списку, так і з інспекційного плану.
На 21 травня було заплановано лише чотири інспекції, але знову без суден на порт Південний. Зауважується, що «таку деструктивну політику» країна-агресорка здійснює вже майже місяць, з 29 квітня 2023 року.
«Порт Південний через брак флоту зупинено. Фактично РФ не допускає його до участі в «Зерновій ініціативі», що є черговим грубим порушенням підписаної угоди. Таким чином РФ знайшла новий шлях, як зменшити ефективність «зернової угоди» і відповідно зменшити експорт на потреби світу. Адже порт Південний є найбільшим портом за пропускною спроможністю і його виключення суттєво вплине на зменшення експортних обсягів», — наголосили у Мінвідновлення.
Також у відомстві висловили сподівання на те, що партнери по угоді знайдуть рішення. «В протилежному випадку змушені констатувати, що «зернова ініціатива» не працює на умовах підписаної всіма сторонами угоди», — зазначається у дописі.
Водночас оператори порту «Південний» направили президенту України Володимиру Зеленському колективне звернення з проханням звернути увагу на систематичний саботаж «Зернової ініціативи» з боку РФ і залучити до її вирішення зусилля міжнародних партнерів ООН і Туреччини.
У зверненні, текст якого розміщено на сторінці групи терміналів «ТІС» (TIS) у Facebook, зазначено про «факт систематичного саботажу ініціативи безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів (Чорноморської зернової ініціативи)».
«Наразі з трьох українських портів, які зазначені в «Чорноморській зерновій ініціативі», де-факто працюють лише два. Тим часом найбільші за пропускною спроможністю вантажні потужності зосереджено саме в морському порту «Південний», що означає фактичне блокування 50% обсягів експорту української продукції. Понад 1,5 млн т зернових і соняшникової олії, що вже два місяці зберігаються на потужностях операторів порту Південний для відправки у країни Африки та Азії, не можуть бути експортовані у зв’язку з вищенаведеним саботажем. При цьому в черзі до порту Південний очікує 26 суден, витрати на вимушений простій флоту вже перевищують 50 млн доларів», — йдеться у повідомленні.
Наголошується, що описаний саботаж автоматично впливає на майбутні контракти із трейдерами: наразі вони не укладаються та не будуть укладатися до моменту прозорого розуміння ефективності роботи «чорноморської зернової ініціативи».
«Отже, Україна фактично не виконує половину зобов’язань, які взяла на себе перед ООН і Туреччиною щодо поставок продовольства на світові ринки. Тим часом РФ експортує свої зернові вільно та без жодних інспекцій, фактично викреслюючи Україну з економічної карти постачальників продовольства (зерна, соняшникової олії та шротів) на світові ринки», — зазначається у дописі.
Портові оператори просять президента «негайно втрутитися в ситуацію, що склалася».
Нагадаємо, що інспекції суден у межах «зернової ініціативи» у четвер, 18 травня, не проводили, попри зроблені напередодні заяви сторін про подовження угоди до 18 липня.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики