Статті

Що роблять перевізники ЄС для збільшення вантажопотоку з Україною (доповнено)

Rail.insider звернувся до європейських транспортних компаній, які наразі долучені до перевезень збільшених через блокаду морських портів обсягів українського експорту. Видання попросило повідомити про заходи, які вживаються для покращення ефективності роботи та збільшення вантажопотоків, а також пропозиції щодо цього. Наразі ми отримали та публікуємо кілька відповідей, а також офіційну інформацію компаній з інших джерел.

Словаччина (ZSSK CARGO)

У разі перевезення зерна або інших сільськогосподарських культур, що транспортуватимуться з України та перевантажуватимуться контейнерними відправками, ZSSK CARGO може надати комплексні транспортні послуги до терміналу комбінованих перевезень Добра біля Чієрна-над-Тисоу. Йдеться власне про перевалку контейнерів, митне оформлення, надання вагонів стандартної колії (серія Lgs,  підходять тільки для 40-футових контейнерів ISO з максимальною шириною 2438 мм і вантажопідйомністю 29,2 т разом з контейнером) та подальше перевезення у складі поїздів на території Словацької Республіки, зокрема, у напрямку до польських портів.

На даний момент ми можемо забезпечити умовну перевалку зерна з вагонів широкої колії до вагонів стандартної колії з мінімальною місткістю. Наша дочірня компанія знаходиться у процесі закупівлі перевантажувальної техніки. Однак компанія не має вагонів стандартної колії, призначених для перевезення зерна.

Поточна додаткова пропускна спроможність руху поїздів Чієрни-над-Тисоу складає 2 поїзди на день.

До того ж ZSSK CARGO може забезпечити перевезення поїздів широкою колією, а згодом також нормальною колією до/з пунктів обробки інших приватних компаній, які надають власні перевантажувальні потужності в Словаччині, наприклад, у Великій Іді, Матовцях, Воянах і Чієрна-над-Тісоу.

На сьогодні ZSSK CARGO здійснює такі перевезення сільськогосподарської продукції з України:

  • 1-й коридор Чієрна-над-Тісоу – Братислава Петржалка: соя (Німеччина);
  • 2-й коридор Чієрна-над-Тісоу – Чадца/Луки-под-Макітоу: соя та кукурудза (Німеччина, Голландія, Бельгія);
  • 3-й коридор Добра – Словенське Нове Место: кукурудза (Хорватія);
  • 4-й коридор Добра – Кути, Луки-под-Макітоу, Братислава Петржалка: кукурудза та інші сільськогосподарські продукти (Бельгія, Нідерланди, Німеччина).

Наша дочірня компанія Bulk Transshipment Slovakia (BTS) у співпраці з ZSSK CARGO вжила ряд заходів для збільшення перевантажувальної потужності терміналу комбінованого транспорту Добра, де ми зараз можемо перевантажувати інші вантажі, такі як чавун, рулони листів металу, труби з перевалкою з вагонів широкої колії у вагони стандартної колії в безперервному режимі. До вторгнення ми використовували перекачувальний комплекс лише для транспортування метанолу в напрямку з України до Словаччини та Угорщини; сьогодні він максимально використовується для перекачування дизеля. Ми обробляємо понад 300 вагонів на місяць.

Чималі кошти вкладені у комплекс перекачування харчових масел. Найближчим часом ми запустимо його безперервну роботу, що значно збільшить потужність.

У разі перевалки або перекачування вантажів, що прямують в Україну, Укрзалізниця може допомогти своєчасною доставкою вагонів широкої колії.

Але ми бачимо велику проблему в платі за користування вагонами ПГВ, яка є на дуже високому рівні. У випадку, якщо Укрзалізниця не захоче змінювати розмір плати, це буде основною обмежувальною причиною для здійснення перевезень. В економічні можливості ZSSK CARGO або клієнтів не входить плата за ці збори, особливо у випадку перевезень, де перевантаження вимагає більш тривалого перебування на території Словацької Республіки.

ZSSK CARGO також бере участь у міжнародних переговорах, ініційованих Європейською Комісією (Network of Solidarity Lanes Contact Points) з метою спрощення експорту сільськогосподарської продукції з України, де ми інформуємо про конкретні кроки, які ми зробили для збільшення транспортних потоків з України.

Водночас ми також ведемо переговори з Міністерством транспорту Словацької Республіки, Управлінням прикордонної та іноземної політики та Фінансовою адміністрацією щодо оптимізації прикордонного контролю щодо скорочення часу перебування поїздів на кордоні.

Румунія (CFR Marfa)

У контексті подій, спричинених форс-мажорною ситуацією в Україні, CFR Marfa адаптувала свої транспортні потужності для того, щоб приймати додаткову кількість вантажів. Так, у період після початку широкомасштабного збройного конфлікту, CFR Marfa перевозила через прикордонні станції Халмеу та Дорнешти/Вікшани приблизно у 10 разів більшу кількість товару, ніж за відповідний період минулого року.

З огляду на збільшення транспортних запитів, CFR Marfa готує рухомий склад (вагони, локомотиви, візки), необхідний для прийняття цього руху на додаток до звичайного. Також залучається додатковий персонал та вживаються заходи щодо збільшення пропускної спроможності від прикордонних станцій з 8 ранку до 24 годин ночі та моніторингу залізничного руху на прикордонних станціях.

При здійсненні цих перевезень CFR Marfa стикається з деякими проблемами, пов’язаними зі здатністю портових операторів прийняти обсяг вантажів за короткий час, а також із часом транзиту на залізничній інфраструктурі.

Польща (PKP Group )

Логістичний процес, який зараз відбувається на польсько-українському кордоні, є результатом перенаправлення експорту зерна з Чорного моря на залізницю. Це вимагає впровадження нових операційних і логістичних рішень у масштабі, якого раніше не було.

Щоб протистояти цим викликам, компанії PKP Group (PKP Cargo, PKP LHS) продовжують підтримувати регулярні контакти з Українською залізницею щодо організаційних, вантажних та операційних питань. Обидві сторони співпрацюють у сфері збільшення обсягів товарів, що перевозяться через польсько-український кордон, включно з імпортно-експортними та транзитними операціями. Ми спостерігаємо активізацію співпраці щодо покращення спроможності прикордонних пунктів з початку війни. Це виклик, який потребує часу, і робота, спрямована на вирішення цієї проблеми, триває. Систематично впроваджуються рішення, що дозволяють адаптувати якість обслуговування до поточних ринкових умов.

PKP LHS, компанія, що відповідає за перевезення вантажів ширококолійною залізницею, постійно аналізує ситуацію на кордоні та нещодавно збільшила обсяг товарів, імпортованих до Польщі. Вжито заходів для покращення вантажопотоку на переході Ізов/Грубешів.

Виходячи з поточної пропускної спроможності (наявність вагонів 1435 мм, автомобільний транспорт), можливостей пунктів перевантаження та прикордонних служб узгоджується номенклатура вантажів та кількість вагонів, що приймаються/передаються в добовому плані.

Польща (Captrain Polska, інформація зі сторінки у Linkedin)

Наразі компанія Captrain Polska переправляє через кордон між Мостиськами та Медиками 3 потяги на тиждень, переважно завантажені зерном. Перевезення здійснюються від імені одного з найбільших європейських інтермодальних операторів. Незважаючи на обмежені потужності на кордоні, ведеться інтенсивна робота щодо збільшення наявності локомотивів і персоналу, щоб у майбутньому могли курсувати 6 поїздів на тиждень.

Наші колеги з Captrain Polska займаються координацією перевезень на станції Медика та щоденно знаходяться в тісному контакті з працівниками Української залізниці. Разом ми інтенсивно працюємо над постійною оптимізацією транспорту.

По мірі надходження інформації Rail.insider планує доповнювати даний матеріал.