Новини, Укрзалізниця

Ситуація в Укрзалізниці близька до катастрофічної, — Юлія Гришина

Рухомий склад та інфраструктура АТ «Укрзалізниця» перебувають у критичному стані. Таку думку голова тимчасової слідчої комісії Верховної Ради (ТСК) з питань перевірки та оцінки стану Укрзалізниці Юлія Гришина озвучила на засіданні комісії у п’ятницю, 2 липня.

За словами Юлії Гришиної, майже 60% локомотивів, які працюють на коліях Укрзалізниці, технічно не придатні для експлуатації через загрозу безпеці руху. З інвентарного парку вантажних вагонів товариства, який у 2020 році становив 105 тис. одиниць, у роботі постійно перебувало лише 36 тис., або 35%.

Крім того, через неможливість експлуатації в останні роки закрито 400 км головних колій і 1800 км — станційних, а також 2,5 тис. стрілочних переводів. Загалом встановлено 31,8 тис. обмежень швидкості руху поїздів, тобто в середньому одне обмеження на один кілометр. Понад 37% головних колій експлуатуються з простроченими термінами ремонтів. Капітального ремонту і реконструкції потребують 11,02 тис. км колій, або кожен третій експлуатований кілометр.

Як засвідчує аналіз ТСК, починаючи з 2016 року УЗ фінансує ремонти переданих йому основних фондів майже втричі менше за нормативну потребу. Штучно скорочує операційні витрати на 8,2 млрд грн на рік.

«Таким чином щороку подаються занижені на 63% планові витрати на ремонт основних фондів. Внаслідок такого «господарювання» за 2016—2020 роки парк локомотивів скорочено в 1,8 раза. Наведені цифри свідчать про ситуацію, близьку до катастрофічної», — сказала Юлія Гришина.

Загальна вартість відстрочених ремонтів, які відкладати уже неможливо, становить 73,7 млрд грн у теперішніх цінах. Це майже річний дохід Укрзалізниці. Але фінпланом компанії на 2021 рік на ремонт виробничих засобів передбачено лише 4,23 млрд грн, що на 1 млрд грн менше факту 2020 року та на 10 млрд грн менше за нагальні поточні потреби.

«Відповідно фінплан має бути негайно переглянутий», — наголосила голова ТСК.

Порушувалось і питання скорочення вантажообігу Укрзалізниці. Зокрема, члени ТСК дійшли сумного висновку: Укрзалізниця гальмує економіку держави.

«ВВП України, за даними Держстату, зріс на 7% з 2015 року. Натомість обсяг перевезень залізничним транспортом зменшився на 10%. Тобто розрив між потребами економіки та фактичними обсягами перевезень становить загрозливі 17%», — підкреслила Юлія Гришина.

Крім того, бізнес активно переходить із залізниці на автотранспорт. Що є однією з причин псування автомобільної інфраструктури.

Актуальним залишається й аспект тарифів. Зокрема, з 2016 р. темпи зростання тарифів на вантажні перевезення залізницею суттєво (на 13—30%) відстають від зміни індексу цін виробників. Через це Укрзалізниця у 2016—2020 роках недоотримала майже 100 млрд грн доходів за виконану перевізну роботу.

«Таким чином, державна Укрзалізниця дотує цілі сектори великого приватного бізнесу», — акцентувала Юлія Гришина.

За інформацією ТСК, упродовж 2016—2021 років правління та наглядова рада АТ «Укрзалізниця» готували фінансові плани зі штучно заниженою на 24% собівартістю перевезень.

Розглянули і кадрові питання. Зарплатний фонд Укрзалізниці за останні п’ять років недофінансовано на 43,5 млрд грн.

Наразі зарплати працівників у компанії від 5 тис. грн на місяць, натомість члени наглядової ради товариства отримували від 300 тис. грн.

За п’ять років з Укрзалізниці звільнилося 169 тис. працівників, натомість взяли на роботу 112 тис. осіб.

«Нинішньої кількості персоналу недостатньо для забезпечення перевізного процесу. Не вистачає працівників для обслуговування колії та стрілок (35%), систем підготування маршрутів та енергозабезпечення (майже вдвічі), формування поїздів та їх обслуговування (на одну третину)», — заявила голова ТСК.

Як повідомлялося раніше, тимчасова слідча комісія має намір перезапустити наглядову раду Укрзалізниці.

Читайте також