Міжнародні новини, Новини

У РФ обговорюють дефіцит вагонів

На початку червня російський Інститут проблем природних монополій (ІППМ) опублікував цікавий прогноз: експерти заявили, що ринку вагонів загрожує дефіцит. Інститут пов’язував цю ситуацію зі збільшенням перевезення вугілля та щебеню. Ними зараз зайнято понад 50% піввагонів, які використовуються для насипних вантажів. Водночас обсяг додаткового попиту на піввагони оцінюється більш ніж у 50 тис. одиниць. Про це пише railinsider із посиланням на vgudok.com.

В умовах дворічного профіциту, коли від руху було відставлено майже 25 тис. вантажних поїздів (дані за четвертий квартал 2020 року), попередження учасникам ринку, мабуть, не здалося переконливим.

Підвищення цін на піввагони і спеціалізований парк вантажовідправники відчули ще в квітні. Не вистачало піввагонів, критих і хоперів.

Зростання цін збереглось у травні та прискорилось у червні. Як і пророкував ІППМ, найпомітніше зростання цін — у сегменті піввагонів. За 5 місяців 2021 року вартість перевезення зросла на 35%. Це за даними самих операторів. Вантажовідправники називають інші цифри — 40-50%. Максимуму за останні 9 місяців їх оренда досягла у травні — 795 руб./добу. І продовжила «сходження»: у червні ставка за піввагонами стрибнула до 1200 руб. Оператори кажуть, що динаміка збережеться до осені. Серед причин називають:

  • зростання перевезень вугілля і будматеріалів,
  • інфляцію (річний рівень перевищив 6%),
  • «відкладений попит» після пандемії,
  • простій поїздів на кордоні з Китаєм,
  • підвищення цін на метали (+ 30% з грудня 2020 року).

Брак рухомого складу вже впливає на окремі види продукції. Зокрема, виробники солі обіцяють підвищити на неї ціни через проблеми з вивезенням: вагонів майже вдвічі менше, оренда висока.

На кінець березня 2021 року на залізничній мережі було 577,73 тис. піввагонів при потребі ринку в 430-450 тис. одиниць. Але за останні три місяці ставки на надання рухомого складу зросли на 40%, а власники і оператори різко скоротили пропозицію вільного під завантаження парку. Це вже призвело до зупинки деяких виробництв.

Але якщо піввагонів не вистачає вже сьогодні, то користувачі інших видів рухомого складу лише чекають приходу біди. Дефіцит може вдарити по таких сегментах, як зерновози та фітингові платформи. Про можливий брак перших уже заявили в Мінсільгоспі. У відомстві не очікують рекордних зборів зернових, але прогнозують зростання. Припускають, що дефіцит сягне 15-20%.

На це впливають, крім іншого, низькі темпи виробництва. Зараз загальний парк фітингових платформ становить 67 тис. одиниць, робочий — тільки 30 тис., до списання готують приблизно 16 тис. При цьому обсяг випуску універсальних платформ становить майже 3 тис. одиниць на рік. Зростання в сегменті виробництва фітингових платформ є, але незначне: в першому кварталі 2021 року воно становило 6%, натомість перевезення контейнерів мережею РЖД за перше півріччя 2021-го збільшилися на 15,3%.

Про те, як сучасні вагони можуть покращити ефективність перевезень, читайте тут.

Читайте також