Інфраструктура, Новини, Рухомий склад, Укрзалізниця

Через систематичне невиконання планів капінвестицій УЗ на межі катастрофи, — BRDO

У 2016—2020 роках план капвкладень Укрзалізниці виконано лише на 65%. Такого висновку дійшли експерти BRDO, передає Rail.insider.

Експерти BRDO оприлюднили дослідження «Залізничні вантажні перевезення» та підготували до публікації «Анбандлінг АТ «Укрзалізниця»: лібералізація ринку оперування вантажними вагонами».

Під час підготовки дослідження фахівці встановили, що Укрзалізниця системно не виконує затверджені акціонером показники капітальних вкладень в основні фонди. «У 2020 році порівняно з 2012 роком обсяги капвкладень в оновлення основних фондів зменшилися на 32% (–3,9 млрд грн), а у доларовому еквіваленті майже у 5 разів. Загалом за 5 років план капвкладень виконано лише на 64,7%, не освоєно 29,4 млрд грн (1,2 млрд доларів)», — зауважують експерти.

План оновлення та модернізації рухомого складу, який є визначальним для роботоспроможності галузі, було виконано лише на 65,1%, не освоєно приблизно 13 млрд грн.

Визначені урядом джерела фінансування капвкладень використано в 2016—2020 роках лише на 65% (–29 млрд грн), зокрема власні джерела (амортизація) — на 74% (–17 млрд грн), залучені кошти — на 30% (–12 млрд грн).

За висновками фахівців: відповідні дії у 2016—2020 роках призвели до таких негативних наслідків:

  • Парк експлуатованих локомотивів скорочено в 1,8 раза, сотні локомотивів розібрані на запчастини, розграбовані й відновленню уже не підлягають. Товариству завдано збитків на десятки мільярдів гривень. Майже 60% локомотивів, які експлуатуються, для цього технічно не придатні через загрозу безпеці руху згідно з вимогами чинних нормативів. Аби їх відремонтувати, потрібно у 2021 році витратити 8,2 млрд грн, а в плані закладено лише 1 млрд грн.
  • З інвентарного парку вантажних вагонів АТ «Укрзалізниця», який у 2020 році становив 105,4 тис. одиниць, у роботі постійно перебувало лише 36,7 тис. одиниць, або 35%, інші до роботи не придатні.
  • Парк пасажирського рухомого складу скорочено на 20—30%. Наразі 41% експлуатаційного парку пасажирського рухомого складу потребує різних видів ремонту, що відкладені. Натомість 61% електропоїздів та майже всі дизель-поїзди експлуатуються в непридатному для цього стані, наражаючи пасажирів та поїзні бригади на небезпеку.
  • Через неможливість експлуатації в останні роки закрито 400 км головних і 1800 км станційних колій, 2500 стрілочних переводів.
  • Встановлено 31,8 тис. обмежень швидкості руху поїздів, в середньому одне на 1 км. Наразі капітального ремонту та реконструкції потребують понад 11 тис. км залізничних колій, або кожен третій експлуатований кілометр.

«Зведені дані щодо технічного стану та потреби в ремонтах основних видів виробничих фондів свідчать про ситуацію, близьку до катастрофічної. Загальна вартість відкладених ремонтів, які далі відтерміновувати вже неможливо, становить 73,7 млрд грн у чинних цінах, що дорівнює річному доходу АТ «УЗ», — наголосили експерти та додали: — Фінпланом 2021 року на ремонт виробничих засобів передбачено 4,23 млрд грн, що на 1 млрд грн менше факту 2020 року та на 10,3 млрд грн менше нагальних потреб».

На їхню думку, ключовим фактором погіршення виробничих показників АТ «УЗ» та генерації ризиків порушення законодавства про захист економічної конкуренції є поєднання у складі однієї юридичної особи (суб’єкта господарювання) видів діяльності, що провадиться як на монопольному, так і на конкурентному сегментах ринку. Цей фактор суттєво «посилюється внаслідок того, що АТ «УЗ» перебуває у стані природної монополії (в частині надання в користування інфраструктури залізничного транспорту), а також є суб’єктом здійснення нагляду (контроль, перевірка) за додержанням вимог нормативно-правових актів із забезпечення безпеки руху на залізничному транспорті».

Експерти надали такі поради для вирішення наявних проблем:

  1. Проведення анбандлінгу АТ «УЗ» у строки, передбачені НТСУ-2030, урядовими програмами і планами, що дасть змогу значно покращити керованість новоутворених суб’єктів господарювання у межах процедур корпоративного управління, знизити корупційні ризики та підвищити рівень дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.
  2. Виділення операторів вантажних вагонів АТ «УЗ» в окремі юридичні особи, що виведе їх з-під впливу природної монополії та поставить у рівні, конкурентні умови щодо приватних операторів рухомого складу.
  3. Розділення організаційної та фінансових функцій оператора інфраструктури, вантажного і пасажирського перевізників, оператора тягового рухомого складу (зокрема і шляхом затвердження урядом окремих фінансових планів, змінивши поточний підхід — затвердження консолідованого фінансового плану АТ «УЗ»).
  4. Запровадження державних цільових програм щодо оновлення рухомого складу.
  5. Запровадження інвестиційної складової у тарифі (у межах інфраструктурної частки у вартості перевезення), забезпечення прозорих умов встановлення тарифу на послуги інфраструктури і подальшого використання коштів винятково на утримання та ремонт об’єктів інфраструктури.

Як повідомлялося раніше, ТСК на фінальному засіданні ухвалила підсумковий звіт.

Фото — Trainpix.

Читайте також