Новини, Укрзалізниця

ТСК на фінальному засіданні ухвалила підсумковий звіт

Тимчасова слідча комісія Верховної Ради України з перевірки та оцінки стану АТ «Укрзалізниця» провела фінальне засідання 25 січня. На ньому розглянуто та ухвалено підсумковий звіт, пише Rail.insider. 

Народний депутат Ігор Мурдій на своєму Telegram-каналі навів деякі основні аспекти звіту «Аудит можливостей — висновки та рекомендації».

Щодо вантажних перевезень він написав так: «Непрофесійне управління, відтік вантажів на інші види транспорту, дискримінаційні та корупційні підходи до організації перевезень — ці фактори призвели до втрати Укрзалізницею в 2021 році від 6 до 8 млрд грн у секторі вантажних перевезень. Акціонер Укрзалізниці та правоохоронні органи повинні ретельніше контролювати дії менеджерів компанії в цій сфері».

У сфері пасажирських перевезень народний обранець звернув увагу на консалтингові послуги, на які Укрзалізниця витрачає десятки мільйонів гривень. «ТСК рекомендує передати до слідчих органів інформацію щодо закупівлі консультаційних послуг, у результаті якої підписано договір між ПрАТ «КЕВРЗ» та Deutsche Bahn Engineering & Consulting. Органам управління Укрзалізниці — не допускати закупівлі нових консультаційних послуг без встановлення причин невикористання результатів раніше наданих і оплачених консалтингових послуг», — зауважив він.

За словами Ігоря Мурдія, ТСК наполегливо рекомендує невідкладно розробити  та відправити на затвердження Уряду план заходів щодо розмежування діяльності Укрзалізниці з управління інфраструктурою, вантажними та пасажирськими перевезеннями шляхом створення бізнес-структур з окремими балансами та системою взаєморозрахунків між ними. Здійснити необхідні заходи щодо утворення у встановлені урядом терміни (до кінця 2022 року) юридичної особи — пасажирського перевізника.

Окрім того, у ТСК рекомендували встановити персональну відповідальність посадових осіб Укрзалізниці  за якісну підготовку та виконання фінансового плану компанії. Також необхідно активізувати роботу відповідних слідчих органів стосовно «злочинної бездіяльності високопосадовців Укрзалізниці», через яку угода про надання довгострокового кредиту ЄБРР на суму 150 млн доларів на придбання рухомого складу була укладена, але не реалізована і скасована більш ніж через рік. «При цьому УЗ сплатила на користь ЄБРР, згідно з умовами кредитної угоди, комісію та інші платежі на суму 2,8 млн доларів», — наголосив Ігор Мурдій.

Тим часом, свою думку щодо звіту ТСК у блозі видання «Цензор.нет» висловив ще один член комісії Костянтин Бондарєв.

Він заявив, що у звіті є позитивні речі, але «не зрозуміло, чому деякі правильні твердження підпадають під суб’єктивну критику та відображені у звіті ТСК у спотвореному вигляді, а деякі взагалі відсутні».

Зокрема, йдеться про «забезпечення стабільних доходів УЗ» від надання послуги з оренди вантажних вагонів. «УЗ, як і належить великій компанії, повинна довгостроково планувати свою роботу та отримувати доходи від своєї діяльності. Укладання довгострокових контрактів — це міжнародна практика, яка допомагає спланувати заздалегідь свою активність та ефективно використовувати власні ресурси. Що стосується УЗ, то довгостроковий контракт на надання послуги з оренди вагонів не дозволив підприємству поставити під паркан тисячі вагонів та лишитись стабільного доходу. Адже саме така ситуація і відбулась у 2020 році, коли у другому кварталі 2020 більше 10 тис. вантажних вагонів були поставлені під паркан, в той час як парк вагонів приватних операторів був задіяний на 100%. Внаслідок таких дій було завдано колосального збитку АТ «Укрзалізниця», відбулось катастрофічне падіння доходів від вагонної складової за 2020 рік (–5,7 млрд грн) порівняно з 2019 роком. Тому важливо не допускати повторення ситуації, коли вагони просто будуть стояти під парканом. Одностороннє анулювання довгострокових договорів, яке пропонують деякі члени ТСК, нанесе непоправної шкоди репутації УЗ та унеможливить для УЗ використовувати дострокові договори в майбутньому в різних напрямках роботи», — пояснив Костянтин Бондарєв.

Він звернув увагу і на відсутність у звіті питання податку на землю під коліями УЗ. «Наразі УЗ сплачує податок на землю в розмірі 4 млрд грн на рік, значна частина якого за землю під коліями та інфраструктурою. Це непритаманний податок для залізниць і європейський досвід свідчить про відсутність такого оподаткування. Через надмірне податкове навантаження Укрзалізниця не має ресурсів для оновлення основних фондів. Укрзалізниця і так несе значні додаткові витрати на утримання земель в належному стані та роботи, пов’язані зі стабілізацією земляного полотна на дільницях, утриманні захисних лісонасаджень та охорону навколишнього природного середовища. Тому важливо відобразити це у фінальному звіті та докласти зусиль щодо звільнення УЗ від додаткового непритаманного навантаження», — підкреслив народний депутат.

Згадав Костянтин Бондарєв і про збитковість пасажирських перевезень, що зростає. На його думку, це загрожує фінансовій стабільності компанії. «Адже щорічні збитки УЗ від діяльності пасажирських перевезень становлять більш ніж 13 млрд грн. Враховуючи, що УЗ виконує велику соціальну функцію, доречно, щоб держава компенсувала пільгові перевезення та не змушувала УЗ нести непомірний фінансовий тягар», — запропонував народний депутат.

Проте, як повідомив Rail.insider Костянтин Бондарєв, не зважаючи на те, що “звіт потребує доопрацювання”, він містить багато позитивних моментів. Зважаючи на це член ТСК також його підтримав.

Тепер звіт ТСК має розглянути Верховна Рада України. За словами Костянтина Бондарєва, це може статися уже наступного тижня.

Читайте також