Економіка, Новини, Укрзалізниця

УЗ «провалила» виконання Угоди про асоціацію з ЄС, — Гришина

Укрзалізниця не виконала більшість положень Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію з ЄС, що ставить під сумнів євроінтеграційні перспективи України. Про це на своїй сторінці у Facebook написала голова Тимчасової слідчої комісії з питань Укрзалізниці Юлія Гришина, передає Rail.insider.

За її словами, на втілення плану залишилося лише 10 місяців.

Згідно з «Планом заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони», більшість положень мають бути реалізовані до 31 жовтня 2022 року.

Водночас деякі з них вже протерміновані, тож їхній строк подовжено. Це, зокрема стосується, внесення змін до законодавства України та розроблення регуляторної бази щодо забезпечення європейського рівня безпеки при перевезенні небезпечних вантажів автомобільним, залізничним та річковим транспортом.

Що ж до заходів, які мають бути реалізовані до 31 жовтня наступного року, то серед них:

  • розроблення та впровадження заходів щодо облаштування залізничних пунктів пропуску на кордоні з країнами ЄС для покращення руху пасажирів та вантажів;
  • внесення змін до законодавства України щодо формування нової моделі ринку залізничних перевезень та щодо сприяння розвитку конкуренції на ньому;
  • розроблення регуляторної бази для забезпечення діяльності залізничного транспорту;
  • забезпечення незалежного статусу ПАТ «Укрзалізниця» у сфері управління, адміністрування і внутрішнього контролю за фінансовими питаннями;
  • реструктуризація ПАТ «Укрзалізниця» відповідно до законодавства ЄС щодо відокремлення функцій управління інфраструктурою та здійснення перевезень;
  • формування ефективної системи встановлення тарифів за користування інфраструктурою залізничного транспорту;
  • внесення змін до законодавства України щодо створення системи допуску залізничних підприємств до ринку перевезень та запровадження для них системи ліцензування (зі створенням відповідного органу);
  • впровадження системи управління безпекою на залізничному транспорті, а також незалежного розслідування транспортних подій на ньому;
  • формування ефективних систем навчання та допуску машиністів поїздів, а також внесення змін до законодавства України щодо умов видачі свідоцтв машиністам поїздів;
  • формування механізму відшкодування компенсацій за фінансові тягарі залізничним підприємствам;
  • внесення змін до законодавства України щодо умов надання громадських послуг з перевезення пасажирів залізничними і автомобільними шляхами: розроблення регуляторної бази для надання таких послуг, формування механізмів контролю організації та якості їх надання, внесення змін до законодавства України щодо прав та обов’язків пасажирів залізничного транспорту, підвищення рівня якості послуг залізничних перевезень пасажирів;
  • формування та ефективне управління міжнародними залізничними коридорами для вантажних перевезень, передбачається і розробка механізму звітності;
  • формування національних реєстрів мережі та потягів, авторизованих на території України (зокрема, кожній одиниці транспорту буд присвоєно свій номер);
  • стимулювання розвитку комбінованих перевезень;
  • внесення змін до законодавства щодо умов досягнення інтероперабельності залізничних систем України та ЄС.

Також на 2022 рік заплановане співробітництво з Європейським залізничним агентством (ERA) з питань інтероперабельності залізничних колій (система простору 1520).

Серед виконаних можна назвати положення щодо розроблення та затвердження Національної транспортної стратегії. Відповідне розпорядження Кабінету Міністрів України  «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року» датується 7 квітня 2021 року № 321-р. Також у листопаді паламент ухвалив законопроєкт про мультимодальні перевезення (детально про документ в інтерв’ю Rail.insider розповів голова Комітету з питань транспорту та інфраструктури Верховної Ради України Юрій Кісєль).

Окрім того, наразі триває реалізація деяких заходів. Зокрема, йдеться про внесення змін до Закону України «Про залізничний транспорт». Очікується, що Верховна Рада України може ухвалити його у першій половині 2022 року. Також планується продовжити до грудня 2022 року проєкт зі впровадження приватної тяги.

Нагадаємо, що у вересні загальний прогрес виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом становив 58%.

Читайте також