Новини, Рухомий склад

Списання за віком залишить УЗ без вагонів, — нардеп

Народний депутат Костянтин Бондарєв закликав ТСК розглянути питання щодо негативного впливу на АТ «Укрзалізниця» наказів МІУ стосовно обмеження строку експлуатації вантажних вагонів на рівні нормативного. Про це народний обранець написав у депутатському зверненні до голови Тимчасової слідчої комісії з питань перевірки та оцінки стану АТ «Укрзалізниця» Юлії Гришиної, передає Rail.insider.

Костянтин Бондарєв наголосив на тому, що згідно з проєктами МІУ щодо обмеження терміну служби вагонів від 8 жовтня та 22 листопада, Укрзалізниця до 2031 року має списати «понад 50 тис. вагонів (62% парку підприємства, в т.ч. 100% зерновозів УЗ)».

«Для заміщення такої кількості вагонів УЗ необхідно буде витратити приблизно 75 млрд грн. Враховуючи поточний стан підприємства та відсутність фінансової підтримки з Державного бюджету України, АТ «Укрзалізниця» залишиться без вантажних вагонів, причому близько половини вищезазначеного списання відбудеться до 2027 року», — наголосив член ТСК.

21_123

Він також пояснив, чому УЗ не матиме ресурсів для заміни вантажного рухомого складу: «Залучення кредитних коштів для закупівлі нових вантажних вагонів — малоймовірний та об’єктивно недоцільний варіант для підприємства. Для інформації, в 2020 році співвідношення чистого боргу до EBITDA (прибуток до %, амортизації, податку на прибуток) Укрзалізниці становило більш ніж 5 до одного (за офіційною інформацією УЗ — 3,4 — ред. ), при тому, що граничний рівень відповідно до загальноприйнятої практики становить не більше трьох до одного. Це тривожний сигнал, що показує наявність у АТ «Укрзалізниця» значного боргового тягаря і де-факто відсутність можливості залучати додаткові кредитні ресурси».

Акцентував народний депутат і на зношеності інших основних активів товариства. «Зношеність основних активів УЗ залишається на дуже високому рівні (більш ніж по 1/3 довжини залізничних колій прострочені реконструкції та капітальні ремонти, зношеність локомотивів перевищує 95%), для стабілізації ситуації необхідні сотні мільярдів гривень інвестицій, і саме на ці напрямки УЗ має спрямовувати наявні та додатково залучені фінансові ресурси, адже залізнична інфраструктура — це природна монополія, в яку, окрім УЗ, ніхто не зможе інвестувати; локомотиви — це ринок, де частка УЗ наближається до 100% та на сьогодні відсутні передумови для роботи приватних локомотивів. В такій ситуації Укрзалізниця об’єктивно буде вимушена в першу чергу інвестувати в оновлення основних фондів в монопольних сегментах (інфраструктура, тяга), а примусове та відверто диверсійне списання вантажних вагонів через прийняття одного з вищезазначених проєктів наказу МІУ призведе до того, що Укрзалізниця втратить основні засоби (вагони), які зараз приносять їй доходи, та відповідно свою частку на ринку вантажних вагонів на користь приватних операторів рухомого складу», — підкреслив Костянтин Бондарєв.

Окрім того, член ТСК нагадав про меморандум проти списання вагонів за віком, який підписали представники бізнесу.

Як повідомлялося раніше, на засіданні ТСК виник скандал через питання списання вагонів. Також, через зауваження ДРС повернула МІУ попередній проєкт наказу щодо обмеження терміну служби вагонів.

Деякі позиції гравців ринку вантажних перевезень щодо проєкту наказу із обмеження терміну служби вагонів можна прочитати тут і тут.

Крім того, нещодавно свої зауваження висловила Європейська Бізнес Асоціація. Голова наглядової ради ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» Володимир Приходько також розповів Rail.insider про те, які недоліки вбачає у проєкті наказу щодо оновлення парку вантажних вагонів в Україні. Водночас керівник «Лемтрансу» Володимир Мезенцев вважає, що потрібне комплексне рішення для програми оновлення вагонів. На думку засновниці «Дизельного заводу» Аурум Груп Альони Лебедєвої, програма оновлення вагонів дозволить запустити процес виходу з кризи як УЗ, так і галузі залізничних перевезень загалом.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

 

Читайте також