Інфраструктура, Економіка, Новини, Укрзалізниця

Кожен день невикористання кредиту на електрифікацію лінії Долинська—Миколаїв вартує УЗ 5 тис. євро

За 1 день невикористання чи нецільового використання позики Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) та Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) на електрифікацію залізничного напрямку Долинська—Миколаїв—Колосівка Укрзалізниця має сплатити 5 тис. євро. Такі дані наведені у підсумковому звіті Тимчасової слідчої комісії з питань Укрзалізниці, який є у розпорядженні Rail.insider.

У документі зазначається, що ТСК під час своєї діяльності виявила факти «злочинної бездіяльності» в частині використання «дешевих» кредитних ресурсів міжнародних фінансових організацій, що завдало товариству значних збитків.

Зокрема, розпорядженням уряду від 31 жовтня 2018 року № 831-р було погоджено залучення АТ «Укрзалізниця» довгострокового кредиту з ЄБРР на суму 150 млн доларів для реалізації проєкту «Придбання рухомого складу», що передбачав закупівлю вантажних вагонів. Кредитна угода між УЗ та ЄБРР укладена 9 листопада 2018 року, але за понад рік реалізована не була та 31 грудня 2019 року скасована.

При цьому УЗ сплатила на користь ЄБРР згідно з умовами кредитної угоди комісію та інші платежі на суму 2,8 млн доларів. «Через нерозпорядливість особисто голови правління Є. Кравцова та члена правління І. Юрика товариству нанесено прямі збитки в обсязі 2,8 млн доларів (75 млн грн)», — наголошується у звіті.

У ньому також зауважується, що за аналогічним сценарієм розвивається робота із використанням позики ЄБРР та ЄІБ (сумарно 366 млн євро) на електрифікацію залізничного напрямку Долинська—Миколаїв—Колосівка, угода про яку укладена 14 квітня 2021 року. Договір передбачає 0,5% річних на невибрану суму. Проте УЗ досі не визначилась із підрядником.

Відповідно до умов кредитної угоди товариство за кожен день невикористання чи нецільового використання кредиту має сплатити 5 тис. євро (наразі сума таких платежів вже становить приблизно 2,5 млн грн і щодня зростає). «Відповідального за цю безгосподарність не визначено. Натомість АТ «УЗ» та МІУ заявляють про те, що звернуться до ЄБРР та ЄІБ щодо скасування тендерної процедури за І фазою. При цьому не уточнюється, хто компенсуватиме понесені збитки АТ «УЗ», — підкреслюється у документі.

ТСК також навела свої рекомендації щодо цієї ситуації. «ТСК рекомендує: за матеріалами перевірки стосовно злочинної бездіяльності Є. Кравцова та І. Юрика відносно використання довгострокового кредиту з ЄБРР на суму 150 млн доларів для реалізації проєкту «Придбання рухомого складу», що передбачав придбання вантажних вагонів, що завдало АТ «УЗ» збитків в особливо великих розмірах, активізувати роботу відповідних слідчих органів. Провести переговори з ЄІБ та ЄБРР щодо визначення підрядника за вже проведеним тендером проєкту «Електрифікація залізничного напрямку Долинська—Миколаїв—Колосівка» із застосуванням електронного порталу закупівель ЄБРР — ECEPP. Матеріали стосовно злочинної бездіяльності керівництва УЗ щодо реалізації проєкту «Електрифікація залізничного напрямку Долинська—Миколаїв—Колосівка» та збитків, які понесло АТ «УЗ» через невикористання коштів ЄІБ, ЄБРР, передати відповідним слідчим органам», — підсумовується у звіті.

Як повідомлялося раніше, тендер щодо електрифікації напрямку Долинська—Миколаїв був оголошений Укрзалізницею спільно з ЄБРР та ЄІБ 30 січня 2020 року. Роботи планувалося розпочати у другій половині 2021 року. Згодом старт проєкту перенесли на 2022 рік. Разом із тим у грудні минулого року голова правління АТ «Укрзалізниця» Олександр Камишін заявив, що компанія зацікавлена в реалізації проєкту та планує прискорити його втілення.

Читайте також