У Центрі економічної стратегії розповіли, що потрібно передбачити в плані реалізації нової стратегії Укрзалізниці. Зокрема, Володимир Кузьо, радник Центру економічної стратегії у своєму блозі на Економічній правді надав 5 рекомендацій, які допоможуть залізниці стати успішною компанією.
«Центр економічної стратегії загалом підтримує дух документа, але також має рекомендації на основі аналізу досвіду Польщі та Німеччини. Ці рекомендації дозволять оптимізувати витрати, уникнувши необґрунтованого закриття суспільно важливих пасажирських напрямків та залізничних шляхів, і запустити ринок вантажних перевезень без ручного політичного управління», – зазначає експерт.
Серед рекомендацій Володимир Кузьо надає такі:
Тарифна політика
У Центрі економічної стратегії підтримують утворення тарифів для послуг з перевезення. Проте зазначають, що для відкриття доступу до інфраструктури спершу необхідно створити Нацкомісію, яка відповідатиме за тарифи, а також ухвалити підзаконні регулятивні акти та методики розрахунку тарифу на доступ до інфраструктури.
«Ми вважаємо за необхідне уникнути ситуації, коли оператор інфраструктури самостійно регулюватиме тариф і надаватиме преференції для окремих вантажних операторів. З іншого боку, оператори-конкуренти не повинні блокувати підвищення тарифів в АМКУ, користуючись доступом до інфраструктури. Прив’язування тарифів до індексу цін виробників промислової продукції є концепцією, яку потрібно ретельно проаналізувати. Попри загальний правильний вектор, прив’язування до індексу знизить директивність рішень з підвищення тарифів, але може збільшити ризики маніпулювання індексом», – йдеться в рекомендації.
Конструктивна співпраця з Мінфіном
У Центрі економічної стратегії радять підписати меморандум з Міністерством фінансів, у якому буде передбачено програму співпраці на основі показників ефективності роботи й виконання заходів Укрзалізницею. За результатами виконання програми компанія отримуватиме пропорційно необхідне фінансування з держбюджету.
«Компроміс потрібно знайти в такому ключі, щоб інвестиційні кошти з бюджету впливали на економічне зростання в цілому. Підписання відповідного меморандуму уможливить включення “залізничного” питання до бюджетного планування в Україні не з позиції вимоги, а з погляду взаєморозуміння», – зазначає експерт.
Також Кузьо зазначає, що слід замінити виплати прибутку як дивідендів до держбюджету на зобов’язання реінвестувати мінімум 90% прибутку в основні фонди після реформи порядку закупівель за правилами СIPS і на основі прозорої скорингової моделі розподілу капітальних видатків CAPEX на модернізацію інфраструктури.
Оптимізація затрат
В Центрі економічної стратегії певні, що УЗ не виконує плани з оптимізації штату, підвищуючи фонд оплати праці. Разом з тим, тільки чверть мережі є прибутковою. Експерти певні, що реструктуризація персоналу — соціально складне питання, як і скорочення малодіяльної інфраструктури. Компанія повинна розробити виважену стратегію скорочення цих витрат.
«Укрзалізниця має зосередитися на основній діяльності. План заходів повинен містити графік продажу чи часткової приватизації непрофільних активів. Організаційне розділення бізнес-вертикалей УЗ не може бути самоціллю, завдання підвищити ефективність від економії на масштабі й покращити фінансову та операційну стійкість слід відобразити в плані заходів з реалізації стратегії», – йдеться в рекомендації.
Гнучкість стратегії
«Як свідчить досвід Польщі та Німеччини, під час реалізації стратегії виникатимуть нові проблеми, що не були ідентифіковані досі. Аби процес досягнення стратегічних цілей був під контролем, Укрзалізниця повинна мати можливість щорічно переглядати стратегію та затверджувати зміни до неї», – зазначається в рекомендації.
Ефективний нагляд
Володимир Кузьо, радник Центру економічної стратегії в своєму блозі пише, що реалізація стратегії повинна супроводжуватися постійним моніторингом діяльності новостворених дочірніх структур, централізованого внутрішнього аудиту, ризик-менеджменту, процесу закупівель та комплаєнсу.
«Ми очікуємо на графік запровадження усіх аспектів найкращих практик корпоративного управління, зокрема оцінки ефективності дочірніх компаній. Відповідно до ухваленої стратегії, протягом кількох місяців буде оприлюднено план заходів з її реалізації. УЗ має бути готовою до лібералізації залізничних перевезень та конкуренції з більш ефективними приватними перевізниками», – пише він.
Експерт певен, що за умов урахування світового досвіду й рекомендацій перед відкриттям ринку УЗ має шанси утримати провідні позиції на зразок Deutsche Bahn AG чи PKP S.A.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики