Думка

Валерій Ткачов: П’ять кроків для успішного перевезення залізницею зерна за кордон

Валерій Ткачов, заступник директора департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця»

Наразі, в умовах блокування портів, спостерігається ажіотажний попит на перевезення зерна на експорт залізничним транспортом. Але, в умовах обмеженої пропускної спроможності залізничної інфраструктури, перш за все у європейських країнах, зробити це не так просто.

Щоб підлаштуватися під існуючі умови та, можливо, покращити ситуацію з транспортуванням залізницею, я б радив у цьому процесі йти від зворотного.

Тобто, перш ніж везти зерно на кордон, спочатку потрібно знайти кінцевий пункт вивантаження, порт, або термінал, куди ви продасте свій товар. Там отримати квоти з розвантаження цих обсягів, укласти відповідні угоди.

Далі треба йти домовлятися до іноземних перевізників — угорських, румунських, польських, — щоб вони забезпечили перевезення зерна залізницею по своїй території та надали рухомий склад колії 1435 мм.

З урахуванням всього цього далі ви маєте розібратися, через який український прикордонний перехід ефективніше вибудувати логістику. І тут вже Укрзалізниця допоможе та підкаже експортерам, які переходи недозавантажені, а які працюють на повну потужність та мають критичне накопичення вагонів, аби вагони не застрягли в черзі на кілька місяців. Наразі ситуація така, що приблизно 6 — 8 прикордонних переходів перевантажені, біля них стоять довжелезні черги. Через решту 4 — 5 переходів проходять зовсім незначні обсяги. Тож клієнтам треба визначитися, стояти на кордоні 30 — 60 днів у бік румунських прикордонних переходів чи їхати дорожче через Словаччину або Угорщину?

Далі на визначеному переході потрібно знайти місце, де ви будете перевантажувати зерно з українського вагона у європейський вагон колії 1435 мм. Тобто наступний крок — це вибір перевантажувального терміналу на кордоні. Він може бути як із боку наших західних партнерів, так і на території України. При цьому можливо організовувати пересувні мобільні пункти перевантаження.

Якщо так покроково вибудувати логістичний ланцюжок, то можна отримати максимальну ефективність. Укрзалізниця зі свого боку зробить все можливе, щоб збільшити перевезення зерна по території країни. Ми маємо для цього всі ресурси.

У березні 2022 року залізницею було проекспортовано приблизно 430 тис. тонн зерна, в травні ми вже перевезли за кордон залізничним транспортом понад 800 тис. т зерна. Обсяг експорту зерна залізницею виріс майже вдвічі протягом 2 місяців, та потенційно цілком реалістично збільшити експорт до 1 — 1,5 млн тонн зерна на місяць.