Новини, Рухомий склад

Власник КВБЗ запропонував направити 31,5 млрд грн на придбання вантажних вагонів замість пасажирських поїздів

Голова наглядової ради ПАТ “Крюківський вагонобудівний завод” Володимир Приходько в статті «Спільна тридцятирічна “Одіссея” транспортного машинобудування Укрзалізниці» окреслив проблемні питання та виклав ряд пропозицій стосовно покращення ситуації у вітчизняній промисловості. Зокрема, йдеться про необхідність більше уваги приділяти вантажному рухомому складу.

«На сайті ProZorro 1 жовтня 2021 року оголошено тендер на закупівлю “Електропоїздів змінного і постійного струму для приміських пасажирських перевезень” на суму понад 31 млрд грн. Не на закупівлю “годувальників” – вантажних вагонів, а на закупівлю приміських поїздів і регіонального транспорту. Того самого, який виготовляється сьогодні українськими виробниками. Тема теж потрібна. Але порівняно з ситуацією вантажоперевезень в Україні і необхідністю оновлення парку вантажних вагонів – явно другого плану. Так, може, потрібно направити ці 31,5 млрд грн на закупівлю вантажних вагонів?» – йдеться у статті.

За інформацією Володимира Приходька, вітчизняне вагонобудування знаходиться у глибокій кризі та є лише 1 – 2 роки для того, аби виправити ситуацію.

«Якщо на піку свого розвитку, у 2011 році, галузь виготовляла понад 51 тис. вантажних вагонів, то за 8 місяців 2021 року – лише 929. «За десять останніх років роботи галузі випуск вантажних вагонів в Україні впав в 38 разів. Чисельність працюючих скоротилася більш ніж в 3,3 рази і склала менше 9600 чоловік, – констатує Володимир Приходько. – Сьогодні з 18 підприємств лишилося працюючими тільки два. Реалізують складські залишки вагонів – 6 заводів. Сьогодні виготовляє і реалізує вагони два українських заводи: «КВБЗ» (Кременчук) і «Дніпровагонмаш» (Кам’янське)».

Він перерахував ряд підприємств, які закрилися в попередні роки або істотно скоротили виробництво. «На жаль, «СВЗ» (Стаханів) вантажні вагони не виготовляє з 2014 року. «Азовмаш» (Маріуполь) в 2011 році продав 17366 вагонів (!) – перше місце в Україні. А з 2015 року понад 50 вагонів на рік не виготовив жодного разу. «Кременчуцький сталеливарний завод» зупинився в 2019 році. В останні два роки – жодної тонни литва. І так далі, і далі…» – зазначається в статті.

Крім того, Володимир Приходько розкритикував систему контролю локалізації виробництва імпортної техніки в Україні. «Фактично всі раніше підписані контракти під імпортні продукти машинобудування (поїзди Hyundai, катери, тепловози, гвинтокрили) представляють собою товарні кредити, заяви про локалізацію – не більше ніж політичні гасла. У державі немає міністерства або відомства, яке відповідає за невиконання локалізації», – зазначив він.

Зокрема, Володимир Приходько зазначає, що локалізація при поставках 30 тепловозів GE для Укрзалізниці становила лише 5,5%, а наміри щодо будівництва заводу корейської компанії Hyundai в Україні так і не були реалізовані.

Як повідомлялося, нещодавно Міністерство інфраструктури України представило проєкт програми оновлення вагонного парку в Україні на загальну суму понад 100 млрд грн.