Статті

Як працюють вагонобудівні підприємства в умовах воєнного стану

Вагонобудування, як і вся українська промисловість наразі, через війну переживає складні часи. Проте підприємства продовжують свою діяльність. Зберігають робочі місця, розглядають та впроваджують нові напрямки виробництва, допомагають постраждалим від війни співробітникам та переселенцям, підсилюють обороноздатність держави. Про актуальні питання галузі Rail.insider запитав представників вітчизняних вагонобудівних підприємств, два з яких погодилися розповісти про стан справ та перспективи роботи. Це компанії «Аурум Груп» та ДМЗ «Карпати». Вони із різних регіонів, проте мають багато спільних питань у нинішніх умовах.

 

Одне з головних питань – наявність комплектуючих. Вагонобудівні підприємства поки що працюють на складських запасах, які через кілька місяців закінчаться. Адже наразі порушений виробничий процес і логістика внаслідок знаходження підприємств-виробників у зонах активних бойових дій та наближених до них регіонах.

Крім того, необхідно якомога скоріше вирішити питання імпортозаміщення деяких комплектуючих російського походження. Машинобудівники готові розглядати, зокрема, і постачання європейських запчастин.

За наявності попиту на вагони та певних умов, проблемні питання можна вирішити.

Зокрема, на заводах говорять про необхідність державної підтримки та висувають чимало варіантів її реалізації.

Пропонуємо вашій увазі повні відповіді компаній на запитання від нашого видання.

 

Через широкомасштабне військове вторгнення з боку Росії в Україну нині порушені логістичні ланцюги. Отже, імовірно, посилилася проблема із браком матеріалів для будівництва рухомого складу. Наскільки це відчутно для вашого підприємства та як ви плануєте вирішувати це питання?

ДМЗ «Карпати» обговорює можливість виробництва кількох видів продукції для світових ринківДМЗ: Вторгнення Росії в Україну частково заморозило ринок вагонобудування, оскільки більшість заводів-партнерів знаходяться у Маріуполі та Запоріжжі і наразі перебувають у режимі гарячої консервації. Посилаючись на прес-центри наших партнерів, під час активної фази агресії канали зв’язку не налагоджені. На сьогодні більшість виробничих потужностей у Маріуполі та Кривому Розі заморожені або зупинені, а наближення до гарячих точок фронту унеможливлює експорт їх продукції.

Ми, в свою чергу, робимо все, що в наших силах, аби продовжувати працювати та тримати виробничий фронт країни. Економіка повинна працювати!

Аурум: На сьогодні “Дизельний завод” має можливість і надалі виробляти всю лінійку готової продукції, використовуючи створені складські запаси. Але цих залишків вистачить на певний проміжок часу, який, в свою чергу, буде залежати від запиту з боку клієнтів. Їхня активність є одним із найважливіших реагентів, які дають надію на вдале подолання Україною цих темних часів, які створені злочинним нападом з боку РФ.

Враховуючи повну або часткову зупинку деяких металургійних та ливарних підприємств, зокрема розташованих у місті-герої Маріуполі та Краматорську, продукція яких на сьогодні або не має взагалі аналогів в Україні, або має лімітовану можливість до заміни – подальше забезпечення виробничих програм є найважливішим завданням, над яким ми продовжуємо працювати.

 

Чи є у вас проблема із постачанням матеріалів, за які вже була здійснена передплата до початку бойових дій на території, де знаходяться виробництва компаній-партнерів (наприклад, ПАТ «Азовмаш»)? Які збитки несе через це підприємство?

ДМЗ: Проблема постачання комплектуючих матеріалів була досить актуальною і до початку війни. Ми завжди переймались цим питанням і готувались до будь-яких подій заздалегідь, тому матеріалів на склад було закуплено на 3–6 місяців уперед. Проте є “вузькі” позиції, що вироблялись українськими компаніями-монополістами, які зараз просто не виходять на зв’язок. Ми сподіваємось, що внаслідок цього відкриються нові європейські ринки комплектуючих задля подальшого продовження роботи українських підприємств та відсутності перебоїв у постачанні.

Аурум: Так, на початок військової агресії з боку РФ в нас дійсно були зроблені суттєві передплатні платежі, більшість з яких нам вдалося закрити оперативною зустрічною поставкою сировини та комплектуючих, в деяких випадках навіть шляхом заміни законтрактованих позицій. Але на сьогодні все ще залишаються під питанням близько 20% від загальної суми передплати станом на початок війни. Це передплати підприємствам, які розташовані на територіях України, де ведуться активні бойові дії, зокрема у Донецькій та Харківській областях. Там у виробників немає можливості виконувати у більш-менш безпечних умовах наші замовлення, не піддаючи загрозі життя своїх працівників. Ми разом з партнерами продовжуємо шукати оптимальні рішення щодо цього питання.

 

Чи можлива заміна комплектуючих на продукцію інших українських, європейських або американських підприємств? Наскільки вони можуть замістити традиційних постачальників? Чи є питання із розмитненням, сертифікацією продукції іноземного виробництва?

ДМЗ: Так, заміна комплектуючих можлива, проте необхідне активне сприяння цьому питанню з боку держави.

Аурум: Заміна комплектуючих можлива за умови, якщо новий виробник поставить продукцію на виробництво згідно з існуючою НТД (необхідно замінити виробництво комплектуючих іншими українськими виробниками).

 

На початку цього року в Україні можна було спостерігати певний бум вагонобудування. Портфель замовлень підприємств був сформований майже до кінця року. Наскільки можливе виконання зараз цих контрактів на постачання нових вагонів? Чи є випадки відмов від контрагентів або відтермінування виконання умов договорів? Як вирішується це питання загалом?

ДМЗ: Сьогодні ми працюємо і виконуємо всі зобов’язання перед нашими контрагентами згідно з договорами, проте не треба забувати, що зараз настали форс-мажорні обставини. Ми зі своєї сторони робимо все можливе задля утримання всіх позицій, але, окрім нашої виробничої філософії, потрібно не забувати про ситуацію в країні в цілому. Сподіваємось, що всі будуть ставитись один до одного з розумінням.

Аурум: Виконання замовлень можливе при забезпеченні комплектуючими. Підприємство працює та виконує попередні контракти, проте, у зв’язку з воєнними діями, нові клієнти відмовилися від замовлень. Ми йдемо назустріч своїм партнерам та виконуємо їх прохання.

 

Чи розглядаєте ви перевлаштування виробництва на випуск іншої продукції?

ДМЗ: Ми продовжуємо виробництво нових вагонів, також займаємося ремонтом рухомого складу. Оскільки в нашому профілі є виробництво контейнерів, металоконструкцій та ємностей, ми розглядаємо такий напрямок, як будівництво будинків, що будуть повністю облаштованими для життя переселенців у західному регіоні. Наразі спілкуємось з багатьма українськими та європейськими партнерами задля реалізації даного проєкту.

Аурум: Так, можливість виконувати замовлення для оборони в процесі розгляду та пошуку можливостей, але це не перевлаштування, а додаткові можливості.

 

Чи плануєте ви скорочення робочих місць через падіння виробництва? Що робиться для підтримки працівників у цей важкий час?

ДМЗ: Скорочення працівників не планується. Кожен наш співробітник – член нашої великої родини, за яку ми несемо відповідальність. Ми робимо і зробимо все, що є в наших силах, щоб підтримати кожного в цей складний час. Ми зберігаємо робочі місця та нарощуємо виробничі потужності задля створення нових.

Аурум: Прикладаємо всі зусилля для отримання нових замовлень для підтримання виробництва та збереження робочих місць, але одне з наших підприємств, на жаль, постраждало від бойових дій, і на даний час працівники залишились без роботи (м. Рубіжне Луганської обл.)

 

Зважаючи на непростий стан у галузі, чи потрібна, на ваш погляд, державна підтримка? Якою вона могла б бути? Чи обговорюється зараз це питання на рівні органів влади?

ДМЗ: Сьогодні без державної підтримки жодне підприємство не зможе втримати виробничий фронт. Усі тримаються на запасах, але вони не є вічними. Український уряд повинен зробити важливі кроки для підтримки економіки. Спрощення податкового режиму, кредитні гарантії, компенсація відсотків за кредитами, виплати, відкриття європейських ринків та сертифікація комплектуючих тощо. Окрім цього, потрібно готуватися до наслідків завершення бойових дій, мати чіткий механізм фіксації завданих збитків та отримання фінансових ресурсів для компенсацій.

Аурум: Потрібна державна підтримка в регулюванні цін на енергоносії та стратегічні матеріали. Також необхідні держзамовлення Укрзалізниці та їх фінансування, як на виробництво нових вагонів, так і комплектуючих до них. Крім того, великим держпідприємствам варто переглянути умови оплати на передплату, бо відтермінування на 45 банківських днів у цей час погано впливає на економічний стан.

Потрібне також держзамовлення на комплектуючі, виробництво яких необхідно освоїти для імпортозаміщення. Особливо це стосується монопольних позицій РФ, які історично виробляються лише у країні-агресорі. Для підприємств, які будуть виготовляти ці позиції, доцільно впровадити кредитування з нульовою ставкою.