Новини, Рухомий склад, Укрзалізниця

До 2025 року списанню підлягає третина вантажних вагонів УЗ, — звіт ТСК

В Україні функціонує повноцінний ринок послуг з надання у користування вантажних вагонів, вартість яких встановлюється механізмами економічної конкуренції. На цьому ринку АТ «Укрзалізниця» є одним із багатьох учасників, проте посідає домінуюче становище з часткою понад 35%. Про це пише railinsider із посиланням на звіт ТСК.

Як зазначається у документі, за минулі п’ять років парк вагонів власності АТ «Укрзалізниця» майже не змінився. Середній рівень його зношення залишається критичним — 90%. Зокрема, 73,3 тис. вагонів (70%) перетнуло нормативно встановлений термін служби, 18,4 тис. — відпрацювали півтора встановленого строку служби та, відповідно до вимог безпеки руху, мають бути списані. До 2025 р. списанню підлягають 39 тис. вагонів, або кожен третій.

Натомість приватний парк вагонів за цей час зріс на 32,3 тис. одиниць, або в 1,5 раза. Показник зношення становить 59,4%, що “є прийнятним”. До 2025 р. має бути списано 15,6 тис. старих вагонів, або 16%.

«Український ринок послуг з надання у користування вантажних вагонів є відкритим, і тому в разі виникнення дефіциту українських вагонів (як АТ «Укрзалізниця», так і приватних) швидко поповнюється іновагонами, парк яких у профіциті, та їхні власники залюбки заробляють на високоприбутковому українському ринку», — зазначається у звіті ТСК.

Згідно з даними АТ «Укрзалізниця» у його робочому парку в середньому у 2015—2019 роках було 54 тис. вагонів, але через проблеми із технічним станом вони більше простоювали, ніж працювали.

У 2020 р. ситуація різко погіршилась. У середньому за рік у роботі постійно перебували 36,7 тис. вагонів, піввагонів нараховувалося 24,4 тис., у роботі — 16,9 тис. При цьому продуктивність вагона АТ «Укрзалізниця» впала на 27% порівняно з 2019 р. (–39% від 2018 р.) та стала менше продуктивності приватного вагона на 28%.

Як наголошується у документі, працездатність зношених на 90% вантажних вагонів повинна підтримуватися частішими ремонтами та діагностуванням. Це передбачено чинною в Україні нормативною документацією, вимоги якої, як зазначається у звіті, “правлінням АТ «Укрзалізниця» грубо порушуються”.

Якщо у 2015 році було відремонтовано 28,9 тис. вагонів АТ «Укрзалізниця», то в 2019 році уже 18,9 тис., а в 2020-му — 13,2 тис., або в 2,2 раза менше. При цьому розмір інвентарного парку не змінився.

Як наслідок, із 105,4 тис. вагонів інвентарного парку в робочому парку АТ «Укрзалізниця» у 2020 році в середньому на рік було 36,7 тис. одиниць, або 35%; піввагонів: 50,1 тис. одиниць — в інвентарному та 16,9 тис., або 34%, — у робочому відповідно.

«Починаючи з 2019 року оновлення власного парку вантажних вагонів правлінням та наглядовою радою зупинено. Вже залучений кредит ЄБРР на закупівлю 4 тис. вантажних піввагонів не використано», — акцентується в акті.

Як повідомлялося раніше, рухомий склад та інфраструктура АТ «Укрзалізниця» перебувають у критичному стані.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

Отримати

 

Читайте також