Фахівці прогнозують, що 2019/2020 МР валовий збір зернових і зернобобових в Україні стане одним з найбільших за останні 5 років і дозволить продовжувати нарощувати експортний потенціал. Водночас така врожайність — це серйозний виклик для української зернової логістики. Олег Черіпко, керівник комерційного департаменту агропромислової компанії ТОВ «АП-ГРУП» на сайті УЗА поділився тенденціями ринку залізничних зернових перевезень.
За оцінками експерта, в 2018/19 МР структура розподілу вантажопотоку по видах транспорту була наступною: 65% (33 млн тонн) – залізниця, 28% (15 млн тонн) – автотранспорт, частка річкового – 7% (4 млн тонн). При цьому він зазначив, що, попри те, що левова частка вантажів доставляється залізничним транспортом, він же є і найбільш проблемним.
У 2019/20 МР на ринку залізничних перевезень очікуються ж наступні тенденції:
- – Маршрутизація відправок зерна і закриття малодіяльних залізничних станцій, які в 2018 р впровадила УЗ. На сьогодні це викликає великі труднощі і незручності у учасників ринку, бо повноцінні маршрутні елеватори розташовані по території України нерівномірно і не покривають всіх зон вирощування зернових. Виходом зі сформованої ситуації може бути використання збірних і східчастих маршрутів. Однак керівництво УЗ налаштоване продовжувати політику тотальної маршрутизації і в 2019 році
- Зміна порядку планування відвантажень зерна. У 2019 році УЗ буде продовжувати слідувати політиці річного планування відвантажень зернових. При цьому одним з варіантів розвитку даної ініціативи може бути поява певної домовленості між УЗ і великими вантажовідправниками зерна, які мають у своєму розпорядженні маршрутні і лінійні елеватори, а також власний вагонний парк і зернові термінали, про річне планування відвантажень зерна. З одного боку, це покращить ефективність перевезень, з іншого — може призвести до монополізації ринку.
- Уніфікація порожнього пробігу, згідно з якою планується зрівняти вартість залізничного тарифу для порожнього пробігу всіх типів вагонів.
- Збільшення пропозиції вагонів парку УЗ через систему торгів PROZORRO, що має зменшити корупційну складову при його розподілі.
- Надання знижки на залізничний тариф в розмірі 20% портам Маріуполь і Бердянськ, що має дати можливість портів Азовського регіону конкурувати з глибоководними.
- Підвищення залізничних тарифів і зближення тарифних класів. За підсумками 2019 року зростання тарифів може скласти 30-35%, зазначу, що за перше півріччя загальний залізничний тариф вже виріс на 14,2%. У березні ц.р. Кабмін погодив автоматичну індексацію тарифів на перевезення вантажів і пов’язані з ними послуги (з 1 травня – на 2,5%, з 1 серпня – на 5%, з 1 листопада – на 7,5%). Крім того, з 20 травня ц.р. на 5,9% підвищена добова плата за використання зерновозами загального парку.
Нагадаємо, що через рекордний врожай аграрії прогнозують транспортний колапс на півдні країни. Також нещодавно аграрії звинуватили УЗ у неефективній роботі. Мовляв, неефективна робота Укрзалізниці знижує рентабельність виробництва зернових в Україні.
В Укрзалізниці ж відповіли на критику аграріїв та запевнили — Укрзалізниця має всі потужності для перевезення прогнозованого врожаю зернових. Також в Укрзалізниці порадили зернотрейдерам заздалегідь подавати заявки на перевезення, а не за кілька днів як це робиться зараз.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики