Укрзалізниця, Новини

Госпсуд призначив економічну експертизу доцільності зниження Укрзалізницею ставки плати за використання зерновозів 

У реєстрі судових рішень опубліковано низку позовів вантажовідправників щодо розірвання «довгих договорів» без застосування штрафних санкцій. Одне з підприємств через суд домоглося проведення економічної експертизи обґрунтування зниження ставок на зерновози.

Експертизу призначив Господарський суд столиці, розглянувши позов ПП «Атланта-агро». Її має виконати «Дослідницький-інформаційний центр». Експерти мають відповісти на питання:

  • Чи є документально підтвердженим та обґрунтованим зниження Укрзалізницею стандартної ставки плати за використання вагона-зерновоза перевізника в період з серпня по грудень 2020 року, а саме з 1136,00 грн/доба без ПДВ до 650,00 грн/доба без ПДВ ? Якщо так, яким є розмір збитків та/або упущеної вигоди завданих державі, яка є засновником та власником Української залізниці в період з серпня по грудень 2020 року?
  • Чи є економічно доцільним зниження УЗ стандартної ставки плати за використання вагона-зерновоза перевізника в період з серпня по грудень 2020 року, а саме з 1136,00 грн/доба без ПДВ до 650,00 грн/доба без ПДВ?
  • Чи призвело зниження Перевізником стандартної ставки плати за використання вагона-зерновоза перевізника в період з серпня по грудень 2020 року, а саме з 1136,00 грн/доба без ПДВ до 650,00 грн/доба без ПДВ до зменшення прибутків Акціонерного товариства в період з серпня по грудень 2020 року без врахування списаних штрафних санкцій? Якщо так, то який розмір зменшених прибутків?
  • Якими є основні економічні показники (ліквідності, платоспроможності та прибутковості) господарсько-фінансової діяльності Перевізника із надання послуги з організації перевезення вантажів залізничним транспортом у 2019 та 2020 роках, окремо за кожним роком, без врахування штрафних санкцій? Як вказані показники характеризують господарсько-фінансову діяльність Акціонерного товариства «Українська залізниця» з надання такої послуги в період серпня-грудня 2020 року?
  • Чи передбачає собою нарахування штрафу в порядку, визначеному Додатком 1-8 до Договору, покриття ймовірних збитків, які несе Акціонерне товариство «Українська залізниця» у зв’язку з невиконанням або невикористанням погодженого замовлення?
  • Яким є розмір реальних збитків Акціонерного товариства «Українська залізниця» у зв’язку з невиконанням погодженого замовлення в цілому або у разі навантаження й відправки поданих Перевізником під навантаження вагонів у кількості меншій, ніж визначено в погодженому замовленні, щодо одного вагона-зерновоза?

Для проведення експертизи суд ухвалив витребувати від УЗ:

  • інформацію про кількість здійснених в період з серпня 2019 року по листопад 2019 року (окремо за кожним місяцем) та в період з вересня 2020 року по листопад 2020 року (окремо за кожним місяцем) навантажень (погрузок) вагонів зерновозів, що належать на праві власності Акціонерному товариству «Українська залізниця»;
  • статистику загального виконання замовниками замовлень з перевезень у зерновозах, за період з серпня 2020 р. по листопад 2020 р. (окремо за кожним місяцем), згідно з укладеними УЗ договорами про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, з узгодженими строками та обсягами замовлень;
  • інформацію про кількість та перелік осіб (юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців або візничих осіб), які уклали у 2020 році з Акціонерним товариством «Українська залізниця» договори про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, з узгодженими строками та обсягами замовлень із зазначенням кількості рухомого складу, погодженого перевізником;
  • економічне обґрунтування зміни тарифної політики, зокрема зменшення стандартної ставки плати за використання вагонів-зерновозів у 2020 році.

Своєю чергою Укрзалізниця наразі намагається оскаржити це рішення у Північному Апеляційному суді.

Як вище зазначено, «Атланта-агро» не єдине підприємство, що судиться з УЗ через бажання розірвати «довгостроковий контракт». Так, 25 березня Госпсуд в рамках забезпечення позову «МНТ-Агро» заборонив УЗ здійснювати стягнення коштів з особистого рахунку, а також затримувати та притримувати вантажі позивача.

У позові «МНТ-Агро» вказує, що минулого року уклало довгостроковий контракт з фіксованою ціною на рік 584 грн за використання зерновозів, проте вже в березні загальна ставка на зерновози складала 350 грн. При цьому вагоновідправки у зерновозах не реалізовувалися на ProZorro.Продажі.

Таким чином підприємство зазнало збитків й перестало виконувати свої зобов’язання у повному обсязі, а саме відвантажувати 266 вагонів щомісяця. УЗ вже нарахувало й списало з рахунку «МНТ-Агро» понад 2 млн грн штрафу.

Нагадаємо, з 12 червня минулого року УЗ ввела в дію перші довгострокові контракти. Суть послуги: при замовленні від 200 вагонів (зерновози або піввагони) на місяць на термін від 9 до 12 місяців вантажовідправник отримує фіксований тариф використання вагона.

Раніше в Укрзалізниці вже заявляли, що не планують переглядати ціну за використання зерновозів та піввагонів через падіння ціни на ринку. Зокрема про це говорив директор департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» Іван Хоряков:

«Був укладений договір на добровільній основі між двома сторонами. На той момент, коли він укладався, було одне очікування ринку перевезень. У результаті одна зі сторін договору не досягла бажаного. Що далі робити? Є різні способи розірвання договору.  Тій стороні договору, що отримала вигоду, було б дуже дивно починати процедуру розірвання договору. Вона в цьому разі вигодонабувач. Цей інструмент закріпив довгу ціну використання вагона й навіщо? Яка логіка добровільного розірвання договору? Тим паче коли в нас жорсткий аудит. Якими б ми не були акціонерними, але ми держпідприємство».

Проте тоді ж Хоряков зауважував, що наступна редакція довгострокового договору буде більш гнучкою.

«Можливо, я помиляюся, але редакція “довгого договору” будувалася на очікуванні дефіциту рухомого складу. Якщо ж ми переходимо на очікування профіциту унаслідок зміни парадигми, то зараз, розробляючи нову редакцію договору, ми спробуємо зробити його більш гнучким, з якоюсь волатильністю виконання договору. Після того як розробимо його, а я думаю, він на фінальній стадії, то опублікуємо. Далі будемо обговорювати з потенційними замовниками».

Читайте також