Статті

Ізоляція для РЖД

Після припинення взаємодії з залізничною компанією держави-окупанта АТ «РЖД», українська залізниця направила звернення до усіх країн Європи та Азії із закликом припинити перевезення з РФ. Відповідні листи направили також галузеві профспілки та транспортні асоціації. Як саме пропонується ізолювати РЖД та яка реакція нині на війну в Україні від іноземних транспортників.  

РЖД – одна з найбільших залізниць світу, проте сьогодні вона повністю скомпрометувала себе доставкою зброї, техніки, особового складу та пального для здійснення агресії Росії проти України. У зв’язку з чим чимало компаній та організацій цивілізованих країн відмовляються від співпраці з нею.

«Закликаємо залізничні адміністрації всіх країн, які межують з рф (мовою оригіналу – ред.), припинити вантажне та пасажирське залізничне сполучення з цією країною. Також закликаємо припинити будь-яку взаємодію систем та виключити ржд з усіх міжнародних організацій», – закликала Укрзалізниця.

Одною із перших на цей заклик відреагувала залізниця Фінляндії. Генеральний директор VR Group Лаурі Сіппонен 1 березня 2022 року повідомив президента РЖД Олега Бєлозьорова про рішення утриматися на невизначений термін від будь-яких комунікацій, крім необхідного для транскордонного руху зв’язку. Йдеться, зокрема, про пасажирський поїзд Allegro, курсування якого триває, аби громадяни Фінляндії могли повернутися додому. Поки невідомо наскільки це відіб’ється на вантажних перевезеннях між Фінляндією та РФ, які оцінюються в обсязі до 20 млн т на рік.

VR поки єдина, після Укрзалізниці, залізнична компанія країни, що межує з РФ, котра офіційно відмовилася від співпраці з агресором.

Прапор України поряд з елементами гербу Естонії на сторінці залізничної компанії в Facebook

Від близьких до Фінляндії країн Балтії поки що немає подібних повідомлень. Хоча залізниця Естонії на знак підтримки розмістила на своїй сторінці у мережі Facebook прапор України поряд із гербом своєї країни.

Залізничний пасажирський оператор Литви  LTG Link повідомив, що возитиме українців безкоштовно. Крім того, LTG Cargo заборонила надання залізничних платформ для залізниць РФ та Білорусі, а також відмовилася від перевезень продукції російської групи “Металлоинвест”. Варто зауважити, що незадовго до вторгнення Литва також заборонила перевезення білоруських добрив, що становлять одну із головних статей експорту країни, яка є співучасником агресора.

Досі немає повідомлень від ключової у цьому напрямку країни для російського транзиту – Латвії. Адже через неї, в першу чергу, здійснюються перевезення до анклаву РФ – Калінінградської області.

Немає сповіщень, окрім про перевезення біженців, і від залізниць Польщі. Залізниця цієї країни хоч і не межує безпосередньо з РФ, проте тут приймають вантажі, що перевозяться транзитом через територію посібника окупанта Білорусі.

Зупинена з об’єктивних причин взаємодія між залізницею Молдови та РФ, адже всі перевезення між країнами здійснювалися через територію України. Наразі це неможливо. Теж саме можна сказати про Румунію, Угорщину та Словаччину. РЖД та інші російські компанії втрачають на цих напрямках чималі кошти.

Підтримала Україну також залізниця Грузії. Проте знову не у зупиненні взаємодії та вантажних перевезень, а у введенні безкоштовних перевезень для пасажирів з українським громадянством, що вже стало загальноєвропейським трендом. У перевезені біженців нині беруть участь багато європейських операторів: RegioJet, PKP, Leo Express, ČD, PKP Intercity, SNCF, ÖBB, Transdev Deutschland, NS, DB, FlixTrain та ін. Зворотньо компанії сусідніх з Україною держав відправляють потягами гуманітарну допомогу.

Поки немає реакції від залізниці Азербайджану.

Навряд чи варто очікувати позитивну відповідь на звернення Укрзалізниці від залізниці Казахстану. Ця країна входить до економічного союзу з РФ та заявила про нейтралітет у війні. Незрозуміла донині і позиція Китаю.

Міжнародні організації

Відомо, що РЖД входить до багатьох міжнародних організацій. Перша – це Організація співпраці залізниць (ОСЗ). Це ще «радянська» організація, у якій РЖД завжди була на провідних позиціях. До неї входили республіки колишнього СРСР та дружні до нього країни. Більшість з них досі входять до організації, зокрема, КНР. Заяв про вихід України із ОСЗ поки не було.

Аналог організації з боку Європейського союзу – Міжнародний союз залізниць (UIC). Він створений набагато раніше та включає понад 200 членів зі всього світу.

Російські та Білоруська залізниці входили до нього у якості асоційованих членів.

Між ОСЗ та UIC постійно велася робота щодо посилення співпраці. Із нападом РФ на Україну ця діяльність, схоже, буде зупинена. Адже днями стало відомо, що Міжнародний союз залізниць відсторонив РФ і Білорусь від участі в заходах організації. Відповідна офіційна відповідь надійшла до Міністерства інфраструктури України 5 березня. В UIC повідомили, що стежать за ситуацією, та висловили солідарність з Українською залізницею у складні для країни часи.

Щоправда, станом на 7 березня, РЖД на сайті організації все ще значиться як «активний учасник».

Підсвічування кольорами українського прапору на вокзалі в Брюселі

Як повідомила пресслужба Укрзалізниці, ініціативу української компанії підтримав Альянс нових учасників пасажирських перевезень у Брюсселі ALLRAIL. У своєму офіційному листі альянс зазначає, що припиняє будь-які відносини з РЖД та зробить усе можливе, щоб виключити російську залізницю з усіх міжнародних організацій. «Ми будемо бойкотувати будь-які зустрічі ЄС із залізничними асоціаціями, поки вони не виключать росіян», – йдеться у повідомленні ALLRAIL.

Організація також запропонувала перерахувати всі членські внески РЖД на рахунки Укрзалізниці.

Слідом за УЗ відповідні звернення до колег по міжнародних організаціях направили профспілки залізничників. Так Професійна спілка залізничників і транспортних будівельників України розірвала будь-які відносини з Міжнародною конфедерацією професійних спілок залізничників (МКПЗ), членами якої є галузеві профспілки Білорусі та Російської Федерації.

Спільнота залізничників заявила, що відмовляється «бути членською організацією країн-убивць».

Натомість президія Вільної профспілки машиністів України (ВПМУ) звернулася до керівництва та членських організацій Міжнародної федерації транспортників (International Transport Workers) зі зверненням щодо неприпустимості продовження членства російських профспілок транспортників у цій глобальній профспілковій організації, тим більше входити до її керівних органів.

«Сьогодні Росія не бомбардує військові об’єкти України, а за безпосередньої участі Білорусі вони знищують житлові квартали, лікарні, школи, дитячі заклади України. Все це завдяки тому, що члени МФТ Росії (залізничники, моряки, авіатори) забезпечили своєчасну і в повному обсязі доставку озброєння та особового складу до кордонів України», – зазначають у ВПМУ.

Українська профспілка вимагає виключити зі всіх керівних органів Міжнародної федерації транспортників представників РФ незалежно від суми внесків, які вони сплачують.

Поки що невідомо про рішення ITF, проте на своєму сайті організація засуджує війну і агресію з боку РФ.

«Робітники в усьому світі виступають проти російського вторгнення, включаючи тисячі докерів, які демонструють солідарність з народом України та презирство до агресії Путіна», – сказав на 8-й день вторгнення президент ITF і голова секції докерів Педді Крамлін.

Підтримку Україні висловило також Співтовариство європейських залізниць та інфраструктури (CER). В організації запевнили, що всебічно сприятимуть постачанню гуманітарної допомоги постраждалим від війни. До процесу таких перевезень разом із партнерами також активно долучився “Український логістичний альянс”.

Бізнес

Вагомий вплив на російський бізнес та РЖД зокрема можуть дати санкції з боку міжнародної федерації експедиторів FIATA. Зі зверненням щодо запровадження відповідних заходів виступив регіональний переможець конкурсу молодих професіоналів логістики YIFFYA FIATA 2016 року Костянтин Гапій.

Асоціація міжнародних експедиторів України (АМЕУ) направила листа генеральному директору FIATA Штефану Граберу з пропозицією допомогти Україні та відмовитися від співпраці з підприємствами та закладами РФ.

«Наразі ми стоїмо на захисті не лише власних державних інтересів, а всього демократичного світу від агресора. Дуже сподіваємося на всебічну підтримку з вашого боку, найшвидше відновлення миру в Україні та повернення до роботи над нашими спільними проєктами!» – підсумовується у зверненні.

Відповіді від FIATA поки немає. Проте раніше федерація спрогнозувала, що війна в Україні вплине на залізничні вантажні перевезення Китай – Європа. «Можуть виникнути такі наслідки, як уповільнення або зупинка двосторонніх торговельних потоків між Китаєм і Європою або повна зупинка транзитних вантажів», – повідомила FIATA, нагадавши, що близько половини усіх залізничних вантажних перевезень з КНР до ЄС надходить через Росію та Білорусь.

Важливим для скорішого завершення війни є також санкції щодо бізнесу в сфері технічної підтримки та виробництва рухомого складу для РЖД.

Припинення співпраці могло б зупинити сотні локомотивів РЖД, що працюють на війну

Одним із ключових партнерів головного перевізника РФ довгі роки була німецька компанія Siemens. Завдякі співпраці з нею налагоджено виробництво широкої лінійки електровозів та електропоїздів, включаючи швидкісні состави «Сапсан», регіональні поїзди «Ласточка», вантажні локомотиви постійного («2ЭС10») та змінного («2ЭС7») струму. Рухомий склад виготовляється на спільному підприємстві «Уральські локомотиви» у місті Верхня Пишма неподалік від Єкатеринбургу. Загальні інвестиції у дане виробництво з моменту створення у 2010 році оцінюються у понад 20 млрд рублів (або 74 млн євро за нинішнім курсом). За весь час виготовлено та на даний час експлуатуються на мережі РЖД кілька сотень електровозів та електропоїздів.

Припинення технічної підтримки цього рухомого складу могло б завдати, користуючись військовою термінологією, нищівного удару економіці країни-агресора.

Днями Siemens заявила про те, що введе санкції щодо бізнесу в РФ через вторгнення до України.

«Ми повністю підтримуємо всі санкції. Це стосується нового бізнесу та призупинення міжнародних поставок до Росії, поки ми оцінюємо повний обсяг всіх санкцій», – йдеться у повідомленні. Більш детальну інформацію обіцяють надати згодом.

Ще одна крупна європейська компанія, що співпрацює із країною-подільником агресора Білоруссю – Stadler. Нагадаємо, що один із заводів цього відомого швейцарського виробника розташований у Фаніполі неподалік від Мінську. Укрзалізниця незадовго до вторгнення розглядала Stadler, як потенційного постачальника у тендері на закупівлю 80 електропоїздів на орієнтовну суму у майже 1 млрд євро.

Нині УЗ закликає виробників залізничного рухомого складу зупинити свої заводи на території Росії та Білорусі.

Колаж – Катерина Корнелюк.  

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики