Cпецпроєкт: Зерно, Думка

Михайло Кравченко: Як планування залізничних перевезень вирішить завдання з експорту зернових

Михайло Кравченко, керівник служби залізничної логістики компанії Kernel

 

Зараз український бізнес чекає дієвих кроків щодо реформування принципів залізничних перевезень – демонополізації ринку та відкриття можливості планування перевезень на 12-місячний горизонт, як це відбувається в цивілізованих країнах.

Розглянемо, наприклад, досвід Канади. Обсяг всього зернового експорту цієї країни за 2019 рік склав близько 51,5 млн т. При цьому загальна потужність зберігання у всіх портових терміналах становила 2,5–3 млн т, а на елеваторах – в межах 8,3–8,5 млн т. Все це підтверджує – головне не збільшення обсягів потужностей зберігання, а грамотна залізнична логістика з доставки та відвантаження зерна у портах.

Україні, як одному з найбільших експортерів зернових у світі, є чого прагнути у цьому напрямку. Але навіть з урахуванням нинішніх реалій, які відстають від західних стандартів, уже сьогодні Kernel, завдяки інноваційним цифровим рішенням, змогла вивести на новий рівень обсяги та якість перевезень. Так, автоматизована система оперування зерновими вантажами дозволяє компанії бути гнучкою у формуванні маршрутів та плануванні ланцюга постачання.

Вдалим прикладом стала кооперація з АТ «Укрзалізниця» у графікових перевезеннях зернових вантажів. Нитки графіка, по суті, стали логічним продовженням програмного продукту компанії з формування ступінчастих маршрутів. Цей експеримент із рухом поїздів за розкладом довів здатність системи зберігання зерна Kernel та оперування її потоками видавати необхідну плановість. Водночас, проєкт визначив і такі сторони в системі, які можна і потрібно посилити.

У планах Kernel – створення глобальної логістичної платформи, яка об’єднає всі ланки ланцюжка постачання зерна від поля/складу до судна і, навіть, до місця постачання зерна – кінцевого клієнта/покупця. Це неможливо реалізувати повністю без доступу до операційних даних Укрзалізниці щодо процесу залізничних перевезень. Це має стати наступним кроком на шляху до побудови ефективних планових перевезень.

Паралельно слід подбати про захист конкуренції на ринку перевезень. Таким гарантом могли б стати нові закони України «Про залізничний транспорт» та «Про Національну комісію, яка здійснює державне регулювання у сфері транспорту». Прийняття цих законів дозволило б створити структуру залізничної галузі, що відповідає сучасним викликам, з реалізацією анбандлінгу Укрзалізниці.

Демонополізації залізничних перевезень чекають усі учасники ринку. Водночас важливо продовжувати роботу над плануванням перевезень у тісній співпраці з Укрзалізницею.

 

Читайте також